Poľnohospodárske podielnické družstvo v Liptovskej Tepličke (okres Poprad) pestovalo pred tridsiatimi rokmi zemiaky na výmere zhruba 25 – 30 hektárov. Na zemiaky nezanevreli ani vtedy, keď ich iní prestali sadiť. Tradičnú slovenskú plodinu dnes v Tepličke síce pestujú na menšej výmere ako kedysi, ale zato v systéme ekologického poľnohospodárstva, teda BIO zemiaky.
Zemiaky našim spotrebiteľom prestávajú chutiť. Ich spotreba sa oproti roku 1993 výrazne prepadla a podobne je to aj s domácou výrobou. Slovensko dosahuje len 50 percentnú sebestačnosť v danej komodite, aj keď máme pre ich pestovanie výborné podmienky. Ani pri výraznom navýšení pestovateľských plôch sa nám pritom nepodarí byť v zemiakoch plne potravinovo sebestační. Dôvodom je, že na Slovensku chýba spracovateľský priemysel.
Pestovanie zemiakov na Slovensku je už vyše dve desaťročia na ústupe. Okolo zemiakov je veľa práce a sú jednou z mála plodín, ktorá nie je v rámci EÚ extra dotovaná. Pre poľnohospodárov to už jednoducho nie je zaujímavá komodita. Naopak, zemiakový gigant – šľachtiteľská spoločnosť EUROPLANT to so zemiakmi vie. Aj napriek tomu, že nemajú vlastnú pôdu, pokrývajú viac ako 60% množenia zemiakov na Slovensku.
Problémy v slabej sebestačnosti Slovenska v produkcii zemiakov sa podľa pestovateľov naplno prejavili v tomto roku. Pre nedostatok zemiakov v krajinách, z ktorých ich bežne dovážame, sa ich cena vyšplhala na historické maximá. Keďže starých zemiakov bolo pre vlaňajšie sucho málo, ceny nových, zahraničných zemiakov, pocítili spotrebitelia na pultoch naplno. Boli aj o 60 centov drahšie ako vlani.
Cena zemiakov sa v uplynulých týždňoch šplhala nahor a prekonala aj historické rekordy. V apríli sa priemerná cena pohybovala tesne pod jedným eurom na kilogram zemiakov, čo je až o 60-centov viac ako vlani. Priemerná cena zemiakov od roku 2000 sa pritom pohybovala na úrovni okolo 60-centov za kilogram
Na Slovensku zostali pri pestovaní ovocia, zeleniny, alebo zemiakov najmä špecializované spoločnosti. Majú dobre zvládnutú ekonomiku a optimálnu štruktúru výroby. Sú to zväčša stredné a väčšie subjekty a podarilo sa im to, čo v iných odvetviach poľnohospodárstva ide len veľmi ťažko. Produkty predávajú spoločne so svojou konkurenciou cez vlastné odbytové organizácie. Tie dokážu byť s väčším objemom výroby vyrovnanejším partnerom pri komunikácii s obchodnými reťazcami.
Najkomentovanejšie za 7 dní