Rastúce ceny energií doliehajú na producentov potravín naprieč celým sektorom. Faktúry za energie sú v mnohých prípadoch päť či desaťkrát vyššie, ako pred rokom. Potravinári sa obzerajú po možnostiach, kde a ako ušetriť, aby nárast nemuseli do takej vysokej miery prenášať do spotrebiteľských cien. Tie rastú už celé mesiace a našich producentov stavajú do problémovej situácie, ak zahraničné produkty dokážu cenu stále udržať na nižšej úrovni.
Koncom minulého roka sa na Slovensku dostal do praxe projekt Delikatesa z lesa. Ten priniesol divinové mäso zo slovenských lesov na pulty obchodných reťazcov. Išlo o projekt, ktorého cieľom bolo spojiť slovenských poľovníkov, lesníkov, spracovateľov mäsa aj obchodníkov. Z posledných menovaných sa do projektu zapojili dva obchodné reťazce.
Zo slovenského spracovateľského priemyslu zostalo torzo, ktoré priamo odráža stav, v ktorom sa nachádza celý agropotravinársky komplex. V potravinárskom priemysle prevažujú menšie a stredné subjekty, ktoré len v obmedzenom rozsahu dokážu svoju produkciu exportovať a zložitejšie je pre ne aj odolávanie koncentrovanému maloobchodu. Pre väčšinu našich potravinárov tiež platí, že v dôsledku dlhodobej ignorácie zo strany štátu sú ich výroby poznamenané vysokým investičným dlhom.
Spotrebitelia sú čím ďalej prísnejší pri posudzovaní chuti a kvality mäsových výrobkov. Pokiaľ ešte na prelome milénií bola pre väčšinu domácich zákazníkov hlavným kritériom cena, dnes sa do popredia dostáva napríklad obsah mäsa v spracovaných výrobkoch. Trnavský mäsiar Róbert Gašparík sa z toho teší, veď na danej filozofii pred štvrťstoročím postavil celý svoj podnikateľský plán. Druhým dychom však dodáva, že tento prístup môže z časti ochudobniť aj samotného spotrebiteľa, ktorý z obsahu mäsa vo výrobku urobil modlu.
Najkomentovanejšie za 7 dní