Emil Macho: Nekonkrétne ciele a nekomunikácia
Silné protikorupčné opatrenia, snaha narobiť poriadky s pôdou v jej prerozdeľovaní zo strany Slovenského pozemkového fondu, aj kritika pre nekonkrétnosť a ignorovanie názoru samotných poľnohospodárov. Aj takto možno zhrnúť programové vyhlásenie vlády vo vzťahu k agrosektoru z pohľadu poľnohospodárov. Na otázky odpovedal predseda SPPK Emil Macho.
Macho: Malé a rodinné farmy našu krajinu neuživia
Aký je váš pohľad na programové vyhlásenie vlády?
Na programové vyhlásenie vlády sa pozeráme s nádejou, ale zároveň aj s istými obavami. Každé jedno programové vyhlásenie vlády aj v minulosti zakotvovalo, že prioritou národného hospodárstva bude takzvaná sebaobživa obyvateľstva a potravinová sebestačnosť. Tento bod obsahuje aj programové vyhlásenie novej vlády, ktoré hneď na začiatku hovorí o potravinovej sebestačnosti. Na druhej strane však máme aj trochu obavu, pretože programové vyhlásenie vlády si aj protirečí.
V čom vidíte toto protirečenie?
Je to v tom, že na jednej strane chceme podporovať aktívnych poľnohospodárov, na druhej strane má však programové vyhlásenie vlády silné ambície rozdeliť poľnohospodárov na malých, stredných a veľkých.
Narážate zrejme na plánované stropovanie platieb, o ktorom sa v programovom vyhlásení hovorí…
Áno, na jednej strane chceme stropovaním brať veľkým a dávať malým. My stále hovoríme, že by to malo byť na jednej úrovni a všetci by mali byť podporovaní rovnako. Treba si uvedomiť jeden podstatný fakt. Malí poľnohospodári sú dôležitou súčasťou slovenského poľnohospodárstva, rovnako ako aj rodinné farmy. Ale na rovinu treba dodať, že malé a rodinné farmy našu krajinu neuživia. Pokiaľ si niekto myslí, že aj všetky tie lacné jahody, lacné ovocie, lacná zelenina, lacné bravčové mäso a lacné mliečne výrobky sa k nám dovážajú zo sveta alebo z Európy z malých a rodinných fariem, tak je na veľkom omyle. A toto treba brať ako fakt. Na druhej strane slovenskí poľnohospodári nemôžu za kolektivizáciu, ktorá sa udiala pred sedemdesiatimi rokmi. Namiesto toho, aby sme nejakým spôsobom stredným a veľkým poľnohospodárom poďakovali a vyslovili im úctu, že aj v týchto ťažkých časoch dokážu ako-tak živiť túto krajinu, tak namiesto toho im spôsobujeme obavy.
Macho: Nekonkrétna je podpora štátu
Podrobnosti o stropovaní sa v programovom vyhlásení nepíšu, rovnako v ňom nie sú podrobnosti ani o zvýšení potravinovej sebestačnosti, ani o ďalších plánovaných krokoch vlády. Ako to hodnotíte?
V programovom vyhlásení je veľa pomerne všeobecných fráz. Nemôžeme sa vyhovárať na to, že do programového vyhlásenia sa nedajú dať konkrétne veci. Programové vyhlásenie vlády má 120 strán a z toho len 6 a pol strany je venovaných rezortu pôdohospodárstva. Takže konkrétne veci sa tam mohli a mali dostať.
Čo napríklad?
Nekonkrétna je napríklad podpora štátu. Tá by sa mala zrovnať minimálne na úroveň krajín V4. V programovom vyhlásení vlády je napísaná všeobecná veta, ktorá o podporách hovorí v súvislosti s možnosťami rozpočtu a vzhľadom na rozpočtovú zodpovednosť. To je z nášho pohľadu málo konkrétne.
Obsahuje programové vyhlásenie aj ciele, ktoré sú podľa vás nezrealizovateľné?
Je tam napríklad populistická veta, že pri žiadostiach o priame platby, pri žiadostiach o dotácie, budú musieť poľnohospodári predkladať právny titul užívania k poľnohospodárskej pôde. My sme aj pánovi ministrovi poslali jednoduchú právnu analýzu na dve strany, kde toto spochybňujeme. V Slovenskej republike je to nezrealizovateľné a ohrozí to práve tých najzraniteľnejších, ako sú malí a rodinní poľnohospodári. Systém by z nášho pohľadu skolaboval a nevyplatilo by sa 75 percent podpôr.
Ešte pred zverejnením programového vyhlásenia vlády ste kritizovali to, že rezort pôdohospodárstva pri jeho príprave nekomunikoval so samotnými poľnohospodármi. Zmenilo sa to?
Nezmenilo sa nič a dostávame sa do pozície, kedy si s vedením ministerstva musíme mediálne vymieňať odkazy a doslova mediálne žiadať o stretnutie. Je nám to veľmi ľúto, lebo máme 5 týždňov od menovania ministra a doteraz sme sa na úrovni Rady poľnohospodárskych a potravinárskych samospráv, ktoré zastrešujú 95 percent poľnohospodárskej produkcie na Slovensku, nestretli. Vnímame to veľmi negatívne a je to podľa nás nedobrý signál pre ďalšiu spoluprácu.
Tak na toto sa nedá reagovať: Je tam napríklad populistická veta, že pri žiadostiach o priame platby, pri žiadostiach o dotácie, budú musieť poľnohospodári predkladať právny titul užívania k poľnohospodárskej pôde. My sme aj pánovi ministrovi poslali jednoduchú právnu analýzu na dve strany, kde toto spochybňujeme. V Slovenskej republike je… Celý komentár »
otázka :
Dobre som pochopil, že SEKCIA IDENTIFIKÁCIE A KONTROLY POĽNOHOSPODÁRSKYCH POZEMKOV vie zabezpečiť nahratie „do roka a do dňa “ všetkých užívacích práv – nie vlastníckych – do LPIS ?
Právny titul k užívaniu pôdy je buď vlastníctvo obhospodarovanej pôdy alebo platná nájomná zmluva. Aký iný právny titul môže užívateľ ešte mať ? Kde vidí pán Macho problém ? A čo sa týka zastropovania, minister sa vyjadril jasne. 50 tisíc na podnik.
jozefR – môžeš mať ešte náhradný pozemok(za to ste niektorí nedávno bojovali a tak sa obnovili zákonom). Takisto môžeš mať podnájomnú zmluvu (z dôvodu nemožnosti vydania tvojich pozemkov) alebo môžeš mať nájomnú zmluvu zo zákona. A teraz mi povedz ako vyriešiš to, že ja som mal náhradný pozemok a ten… Celý komentár »
Podľa vyhlášky 172/2018 je užívateľ POVINNÝ viesť evidenciu prenajatých vlastníckych vzťahov aj s právnym dôvodom vzťahu (nájom, vlastný pozemok, zákonný nájom a podobne). Nemá však povinnosť ho poskytnúť. Pri dôslednom využití práva ho však musí poskytnúť PPA alebo OU. A potom zistiť, kde sú viacnásobné deklarácie nájmu na jedného vlastníka,… Celý komentár »
Ja som zodpovedný za to, že z LPIS vypadli moje pozemky(vlastníka) ktoré užíval niekto iný? To mám sa starať o tie, ktoré užívam ja a pritom ešte aj o tie , ktoré užíva niekto iný? To , čo je napísané v zákonoch bolo ignorované. Náhradné pozemky sa vôbec nedávali podľa… Celý komentár »
ak ste si nevšimli, tak skoro všetky aktivity o ktorých hovorím smerujú k pozemkovým úpravám. ale vzhľadom na neochotu ich vykonávať zo strany štátu (už 10 rokov sa „nepodarilo“ ukončiť ani jedno verejné obstarávanie na ich vykonanie) tak §12a predstavuje teraz jedinú možnosť prístupu k pôde (pozrite si jeho históriu… Celý komentár »
Zbytočné politikárčenie nikdy poľnohospodárom neprospelo. O čo tu vlastne ide ? Prečo tá nezmyselná obhajoba biznismenov v poľnohospodárstve. ? Že by stropovaním platieb hrozilo zníženie úrovne potravinovej bezpečnosti ? Tomuto strašeniu už hádam nikto neverí. Alebo, že by tí veľkí zanechali hospodárenie na pôde ? Nehrozí, stále to bude pre… Celý komentár »
Andrej máš pravdu,títo „zemepáni“ strašia ako to bude nefungovať, keď nedostanú milionové dotácie na tie tisický hektárov,ktoré ani nemajú zazmluvnené. Hovoria si -„my sme tu spása národa“,ale v skutku iba mulčujú trávnaté porasty,pričom týmto spôsobom odsránili z lúk kvety,ktoré tam boli tisíce rokov.Títo čo sa venujú repke,slnečnici a kukurici,tak posielajú… Celý komentár »
Nie je potrebné rozdeľovať podniky na malé a veľké. Pretože iba FUNGUJUCE podniky nás uživia. Ale treba ich rozdeľovať podľa vytvoreného hospodárskeho výsledku a na základe investovaných prostriedkov. Tí, ktorí 1. skupina. investujú do výroby a majú výsledky – tým dať najviac 2.skupina ktoré investujú ale nemajú výsledky, lebo to… Celý komentár »
Malé farmy podľa p.Macha našu krajinu neuživia. To je jeho predpoklad. Veľké podniky našu krajinu doteraz nedokázali uživiť. To je tá 40% potravinová sebestačnosť alebo 700-800 kamiónov z cudziny denne. Lenže to už je bohužiaľ realita. Poľsko, Francúzsko, Belgicko, Holandsko atď. a ich malé farmy nielen že vlastné krajiny pohodlne… Celý komentár »
skuste sa zamysliet nad prispevkom pana Saka a prestante snivat o pozemkovych upravach o tych snivaju len špekulanti čo chce podu predat a devastovat rozumny gazda chce podu na obrabanie a nie na vlastnictvo stara sa rovnako o všetku podu a ta sa mu odplati urodov