Viac než len jedlo: Slovenské potraviny s príbehom

Od ručne vymieseného chleba po šunku s rodinným dedičstvom. Domáce potraviny ukrývajú zaujímavé príbehy, ktoré sa oplatí poznať a podporiť. Ako? Tak, že im v obchode dáte prednosť a vložíte si ich do košíka.
Nákup potravín nie je len o tom, že si z regálov vyberáme obľúbené výrobky, ktorými doplníme zásoby v chladničke. Je aj o rozhodnutí, že každým bochníkom chleba či balením šunky, ktoré skončia v našom nákupnom košíku, môžeme podporiť tunajších dodávateľov. Lebo domáce potraviny sú viac než len potraviny. Nesú v sebe príbeh, spájajú poctivé remeslo so šikovnosťou slovenských rúk, a tak si Kaufland dáva záležať, aby na jeho pultoch nechýbali.
Upečené s láskou
Slovenským domácnostiam by sa raňajky ani nerátali bez čerstvého chleba a pečiva. Prievidzská spoločnosť Dobrota ich pečie v deviatich prevádzkach naprieč stredným Slovenskom od Prievidze cez Martin, Dolný Kubín až po Veľký Krtíš. Na pulty reťazca už jedenásť rokov dodáva chlieb, rožky, ale aj sladké vianočky, záviny či bratislavské rožky s makovou a orechovou plnkou.
„Našim zákazníkom najviac chutí rascová a konzumná klasika, ale snažíme sa prinášať na trh aj novinky. Receptúry testujeme a vylaďujeme do dokonalosti aj niekoľko mesiacov, aby sme zabezpečili tú najlepšiu chuť,“ tvrdí Tomáš Kajan, výrobný riaditeľ spoločnosti Dobrota.
Pracuje v nej takmer 650 zamestnancov a hoci sa aj pekárenský biznis spolieha na moderné technológie, tu dodnes mnohé druhy pečiva robia ručne a podľa tradičných receptúr.
„Vďaka dlhodobej spolupráci s pekárňami ako je Dobrota dokážeme reagovať na potreby zákazníkov aj tak, že keď sa zásoby vypredajú, môžeme čerstvé pecne do regálov doplniť aj priebežne počas dňa,“ vysvetľuje Matúš Jaďuď, nákupca zo spoločnosti Kaufland, ktorý v sortimente pekárenských výrobkov ponúka príležitosť dodávateľom zo všetkých regiónov Slovenska.
Dokonca aj malým rodinným pekárňam, ktoré z kapacitných dôvodov zásobujú len predajne v najbližšom okolí. Áno, aj takú podobu môže mať pomocná ruka od reťazca.
Šunka s dedičstvom štyroch generácií

Kaufland – Nákup slovenských potravín znamená aj rozhodnutie, že chceme podporovať domácich výrobcov.
Verili by ste, že v plátku šunky značky Berto je schované tajomstvo niekoľkých pokolení?
„V našej rodine je mäsiarčina viac než len remeslo. Je to dedičstvo, ktoré sa u nás odovzdáva už štyri generácie,“ hovorí Monika Bertovičová, ktorej pradedo bol mäsiarom a sama je dcérou zakladateľa spoločnosti Ignáca Bertoviča.
„Otec mi ukázal, že vyrobiť dobrú šunku je doslova umenie, lebo keď sa v nej správne zmiešajú všetky ingrediencie, vznikne z nich malé umelecké dielo. Dodnes si pamätám, ako som v detstve s úžasom sledovala, keď spod jeho rúk vychádzali šunky alebo párky.“

Kaufland – Mäsokombinát Berto v spolupráci s reťazcom prináša na trh aj kvalitnú šunku Kaufík, ktorá je súčasťou produktového radu K-Z lásky k tradícii.
Mäsokombinát Berto dáva vo Vysokej pri Morave prácu 110 zamestnancom a šunky, salámy či párky, ktoré vyrába, majú pevné miesto aj v predajniach Kauflandu. Spoločne s reťazcom značka prináša na pulty aj šunku Kaufík K-Z lásky k tradícii, ktorá má v receptúre len 5 ingrediencií, výrazne nižší podiel soli a je to šunka najvyššej kvality.
Mimochodom, ak je reč o kvalite, na nej si dávajú záležať aj spotrebitelia, ktorí si dnes oveľa viac ako kedysi všímajú zloženie šuniek či údenín a zaujíma ich aj pôvod surovín. A pri produktovom rade K-Z lásky k tradícii, ktorý pre reťazec vyrábajú slovenskí dodávatelia, platí, že mäso pochádza výlučne z domácich chovov.
Odkaz vo fľaši
Aj v tunajších vinohradoch sa rodia výnimočné produkty.
„Slovenskí vinári do každej fľaše vkladajú svoje umenie aj vlastný príbeh. Podporovať ich chceme o to viac, že vytvárajú pracovné miesta aj v odľahlejších regiónoch a naša spolupráca im umožňuje rásť,“ zdôrazňuje Jana Kráľová, vedúca oddelenia nákupu Nápoje v spoločnosti Kaufland.
V jeho predajniach nechýbajú ani vína, ktoré vo Veľkej Tŕni neďaleko Trebišova dorába Jaroslav Ostrožovič.
„Keď som skončil vysokú školu, celú manželskú pôžičku sme investovali do rodinnej firmy. Okrem piatich sudov a chuti do práce sme vtedy nemali nič. O viniče sme sa starali len spolu s mojimi rodičmi, každý strapec sme oberali ručne a ja som doslova za pochodu učil všetko, od starostlivosti o vinohrad až po lepenie etikiet na fľaše,“ spomína skúsený vinár na svoje začiatky.

Kaufland – Skúsený vinár Jaroslav Ostrožovič si partnerstvo s reťazcom pochvaľuje, jeho vína sú dostupné v regáloch Kauflandu po celom Slovensku.
Dnes rodinné vinárstvo zamestnáva 27 ľudí, obhospodaruje 58 hektárov vinohradov a na trh dodáva vyše 350-tisíc fliaš
„Kaufland nám pomáha dostať sa bližšie k zákazníkom, bez jeho podpory by sme boli odkázaní len na vinotéky, menšie predajne a online obchod,“ pochvaľuje si spoluprácu s reťazcom, ktorý len za posledné tri obchodné roky zaplatil dodávateľom so sídlom v Slovenskej republike za ich produkty viac ako 2,2 miliardy eur. Aj tak môže vyzerať podpora tunajších výrobcov a slovenských potravín, ktoré sú viac než len potraviny.