Zadajte hľadaný výraz

AX 2019 Okrúhle stoly
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Z domova Živočíšna výroba

ÚHS: Priemerná realizačná cena kurčiat sa za päť rokov prepadla o 40-percent

chat_bubbleKomentáre: 1 visibilityZobrazenia: 220
UniCredit Bank 2018

Slovenskí chovatelia a spracovatelia hydiny si v plnej miere uvedomujú svoju zodpovednosť za pokrývanie potrieb domáceho trhu čerstvou a kvalitnou hydinou a konzumnými slepačími vajcami. Informoval o tom Ľubomír Urban, tlačový tajomník ÚHS.

Ako ďalej odznelo na valnom zhromaždení (VZ) Únie hydinárov Slovenska, dostávajú sa pri tom do priamej konfrontácie s dovozmi lacnej a v nejednom prípade aférami poznačenej hydiny či vajec do nadnárodných supermarketov a stravovacích zariadení.

Upozornil, že hoci domáci hydinári svojimi kapacitami sú schopní zabezpečiť 66-percentnú sebestačnosť, v predajnej sieti je podiel domácej hydiny iba niečo nad 50 %, a to je v rámci EÚ aj v porovnaní s okolitými krajinami žalostne málo.

„A aj to málo sa až trojštvrtinovou väčšinou predáva v rôznych letákových akciách, ktorými supermarkety zrážajú producentov na kolená, keďže takéto ceny ani len nepokrývajú ich výrobné náklady. Ceny za kura chladené poklesli v rámci akcií až na úroveň 1,27 až 1,44 eura / kilogram (kg), pritom výrobné náklady sa pohybujú nad úrovňou 1,50 eura/kg,“ spresnil.

Domáce vajcia na trhu dominujú

„Pri porovnaní rokov 2013 a 2018 zistíme, že pokles priemernej realizačnej ceny pri chladenom kurčati bol až o 41,2 %, z 2,09 eura/kg na 1,48 eura/kg. A to aj napriek tomu, že vstupné náklady hydinárom neustále narastajú. Drahšie sú kŕmne zmesi, cena práce zamestnancov s rôznymi príplatkami za prácu cez sviatky a v noci, viac platia za elektrickú energiu a plyn,“ poznamenal.

Upozornil zároveň, že podobná situácia je aj s vajcami, pri ktorých sa sebestačnosť pohybuje na úrovni 90 %, avšak viac ako 20 % musia veľkoproducenti vyvážať, keďže domáci trh je obsadený vajcami, ktoré „precestovali“ stovky kilometrov a často sú tesne pred dátumom spotreby.

Účastníci valného zhromaždenia ÚHS podľa Urbana poukázali na to, že hoci cenou nedokážu konkurovať dovozom zo zahraničia, pretože tam existujú systémy najrôznejších národných finančných injekcií do hydinárstva, musia zahraničnú konkurenciu pretlačiť kvalitou svojej produkcie a očakávať, že aj v SR sa nájdu zdroje na podporu odvetvia.

Samotní hydinári si podľa neho kladú za úlohu naďalej ponúkať spotrebiteľom kvalitné, čerstvé a zdravotne bezchybné potraviny, obohacovať ponuku vo väčšej miere popri klasických brojleroch rozširovaním welfare chovov s dlhšou dobou výkrmu kurčiat a v prípade konzumných vajec popri klietkach viac preferovať podstielkový, prípadne voliérový chov nosníc. Spoliehajú sa takisto na pomaly sa prebúdzajúci spotrebiteľský patriotizmus, bežný v iných krajinách.

Urban dodal, že hydinári si na valnom zhromaždení zvolili orgány ÚHS na najbližšie tri roky. Vo funkcii predsedu ÚHS pokračuje Timotej Husár.

Autor článku:
Zdroj obrázku:

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1354 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

1 komentár

  1. Nelly
    17. mája 2019

    Ako spotrebitelka sa cudujem, ze napriek relativne velkej spotrebe kuracieho mäsa na Slovensku je velmi maly zaujem o skutocne kvalitné kuracie mäso, ako napr. o kuracie do 550-600 g.
    Ja som zila 50 rokov v zahranici, kde (napr. Svajciarsko, Francuzsko, Taliansko, Rakusko) sa tieto delikatesy bezne aj u retazcov predavaju a domacnosti disponuju patricne dobrymi receptami.

    Ked som sa vratila na Slovensko, zufala som si, kedze tu dostanem vecsinou len velmi velké sliepky, ktoré podla mna nie su az tak chutné ako tie mensie. Kontaktovala som viaciero chovatelov a aj mäsiarov s otazkou, kto by mi mohol (aj pravidelne) do 600 g dodat cerstvé kurcata. Nikto nemal zaujem („vsak nam to zakaznik nekupi“) a nikto mi nevedel poradit…

    Medzitym som zistila, ze Kaufland a niekedy aj Billa predavaju tieto kurcata, kupim ich 2-4 naraz. Samozrejme ze mam recepty ktoré by som aj rada „prezradila“. Slovenski chovatelia a mäsiari sa ale zdaju byt lenivi/nemotivovani riskovat marketingovu kampan s receptami na senzacné pecené kuriatka v peci, rure, na grile, na panvici atd. , aby ich (cerstvéé, surové) potom mohli so ziskom predat. V zahranici stoja tieto kuriatka samozrejme trochu viac ako sliepky -ale sa dobre predavaju, kedze zakaznik zistil super kvalitu. Slovensky zakaznik to ale nemoze zistit, ked mu nikto neukaze ako sa to pripravuje a ako to chutna -a ze sa to z dovodov kvality oplati kupit.

    Takto ja velakrat nekupim slovenské mäso, kedze tu napr. tieto kuriatka zo slovenskej farmy nedostanem. OK, tak zarobi na mne Francuzsko, Nemecko, Rakusko. Je toto cielom slovenskej ekonomiky?

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.