Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jar LEFT
Branding VUB 2019 Jar RIGHT
Branding VUB 2019 Jar TOP
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Článok dňa Potravinárstvo Z domova

Petriľák: Zlepšiť postavenie malých farmárov a zvýšiť spotrebu lokálnych produktov!

chat_bubbleKomentáre: 6 visibilityZobrazenia: 678
UniCredit Bank 2018

O dizertačnej práci a následných aktivitách, ktorých cieľom je propagácia lokálnych výrobcov mliečnych produktov, píše pre portál poľnoinfo.sk Ing. Marek Petriľák z Fakulty ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre.

Nie len farmári a spracovatelia, ale aj spotrebitelia si začínajú viac uvedomovať, že potraviny vyrobené na Slovensku majú vyššiu pridanú hodnotu, a to vo forme vyššej kvality, nutričných hodnôt alebo čerstvosti produktov. Vo výrobe surového kravského mlieka farmárov dlhodobo trápia nízke ceny mlieka za ktoré odpredávajú produkciu do spracovateľských podnikov.

Jedným z riešení je podporovať tých, ktorí z mlieka vyrábajú mliečne výrobky a motivovať ďalších, aby prešli k jeho spracovaniu. Tento prístup im zabezpečí lepšiu cenu surového kravského mlieka.

Aj to je jeden z dôvodov realizácie výskumu, ktorý sa zameriava na zlepšenie postavenia malých farmárov na slovenskom trhu potravín. Do výskumu budú zapojení prvovýrobcovia mlieka, ktorí následne surové mlieko spracovávajú na mliečne výrobky, čiže výrobky s vyššou pridanou hodnotou.

Prvým cieľom výskumu je zlepšiť povedomie a predaj lokálnych mliečnych produktov v regiónoch Slovenska. Autentická propagácia pri návštevách farmárov a následné vyhotovenie interaktívneho katalógu, priamo prispeje k naplneniu nášho prvého cieľa. Zoznam bude obsahovať informácie o ponuke čerstvých produktov s presnou adresou, otváracími hodinami, či inej dostupnosti daných produktov v regióne. Čo ma farmár spraviť ak sa chce zapojiť do výskumu? Stačí vyplniť FORMULÁR a my ho budeme kontaktovať.

Podľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy je u nás registrovaných 398 prevádzok, ktoré môžu predávať výrobky maloobchodu a spotrebiteľovi. Tých, ktorí vyrábajú mlieko, ale napríklad ho aj spracujú riešiteľ doposiaľ identifikoval 107. Chýbajú ale hlbšie informácie o týchto prevádzkach. Aký druh dobytka chovajú, aký je sortiment ich výroby, alebo ako zabezpečujú odbyt svojej produkcie. Oslovujeme len podniky do 50-zamestnancov, ktoré podľa štatistickej metodiky sú malé a preto aj odbyt ich výrobkov je iný, ako pri väčšej farme.

Chceme sa dostať do týchto fariem a každú jednu na Slovensku navštíviť. Urobiť ucelený prehľad toho, čo naši chovatelia a zároveň spracovatelia ponúkajú.

Ďalším cieľom je zisťovanie motiváciu obyvateľov daných regiónov nakupovať produkty, ktoré sú vyrobené v regióne alebo v jeho blízkosti. Ak zistíme, za akých podmienok sú obyvatelia ochotní kupovať produkty od farmárov budeme s farmármi následne konzultovať a pomáhať im naplniť požiadavky obyvateľov. Ak by sme to mali zhrnúť do jednej vety „Musíme zlepšiť postavenie slovenských malých farmárov a zvýšiť spotrebu lokálnych produktov.“

Tento výskum je realizovaný na Fakulte ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre v spolupráci so Slovenským mliekarenským zväzom, aj to zdôrazňuje jeho vážnosť a relevantnosť. Ak by ste chceli vedieť bližšie informácie a presný priebeh výskumu, kliknite na www.slovenskemlieko.sk a v záložke Novinky nájdete presný popis výskumu. Pre úspešnú realizáciu výskumu musíme získať finančné prostriedky, ktoré budú využité na cestovné náklady, tvorbu a tlač propagačných materiálov, ktoré pomôžu farmárom zlepšiť ich postavenie v regióne.

Tieto finančné prostriedky sa snažíme získať darom od ľudí, ktorí si uvedomujú, že podpora malých farmárov je v dnešnej dobe veľmi dôležitá a páči sa im naša iniciatíva a myšlienka. Ak by ste chceli podporiť výskum malou finančnou čiastkou pozrite si našu výzvu ludialudom.sk/nasevase. Zvolili sme si túto transparentnú platformu Ľudiaľudom.sk, ktorej cieľom je pomáhať ľudom a verejnoprospešným projektom. Veľmi pekne Vám ĎAKUJEME a veríme, že aj s Vašou pomocou dokážeme naplniť naše ciele.

Autor článku: Ing. Marek Petriľák
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1255 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

6 komentárov

  1. stary gazda
    7. marca 2019

    jedina cesta predaja je združovanie ktore podporuje aj EU 4%čo navyši cenu a velke združenia vyrabaju kvalitnejšie lacnejšie a hlavne nemaju problem predat

    Odpovedať
  2. Marek Petriľák
    7. marca 2019

    Nedovolil by som si tvrdiť, že je to „jediná“ cesta. Ďalšia vec združovať sa dá viacerými spôsobmi.

    Odpovedať
  3. ´veterán
    8. marca 2019

    Pán Petriľák,jedno je nesúhlasiť ale poučte nás,aké sú cesty ako dostať rôznorodú produkciu tisícok farmárov k konečnemu spotrebitelovi.

    Odpovedať
  4. Marek Petriľák
    8. marca 2019

    Pán veterán, teda ak zastávate názor, že združovanie je jediná možnosť, prečo je to dlhodobý problém na, ktorý poukazuje už Rozvoj vidieka 2007-2013 ako súčasť SPP a zatiaľ evidentne stále nie je koncepčne vyriešená? Chcú sa farmári skutočne združovať? Nemôžem sa staviať do pozície niekoho, kto by mal poúčať, ale mimo SVK existuje veľa spôsobov ako odbytovať produkty priamo z regiónov na stôl domácnosti. Vo viacerých krajinách fungujú rôzne spôsoby odbytu pomocou tzv. krátkeho potravinového dodávateľského reťazca. Cieľom môjho výskumu je zistiť, aké možnosti majú naši farmári, ako oni vnímajú trh a na druhej strane, čo vlastne chce spotrebiteľ? Môžeme hovoriť a tváriť sa v rozhovoroch, dotazníkoch, že „Slováci len kvalita a slovenské potraviny“ ale nie stále je tomu tak. Určite to nie je proces, na ktorý JA prídem poprípade vytvorím za 1 či 2 roky. Na začiatku musí byť vzdelávania spotrebiteľa, to znamená, že ten spotrebiteľ musí vedieť prečo by si mal kupovať dané produkty, ktoré sú o trochu drahšie. Verím, že sa do výskumu zapojí čo najväčší počet farmárov a spotrebiteľov a záverom bude moje riešenie, ktoré Vám odpovie na Vašu otázku „AKO DOSTAŤ“.

    Odpovedať
  5. stary gazda
    8. marca 2019

    Podporujem drobny predaj z dvora to je pomocny nastroj pre farmara a spotrebitela no skovensko pri naštartovani odvetvia ma na to aby 100% zeleniny ovocia zemiakov a sadby vyvažalo a to vkratkej dobe a to kto preda vykupca ktory okradne rolnika alebo združenie ktore ma ine marže a nekonkuruje si alebo chceme zničit suseda ja som za dohodu 4% z EU TIEž NIE SA ZLE všetko je vymyslene treba sa pozriet do sveta

    Odpovedať
  6. Marek Petriľák
    10. marca 2019

    Predaj z dvora je dobrá vec. Ale v dnešnom uponáhľanej dobe, len formát predaja z dvora nestačí. Buď musí byť doplnení zážitkom, pre spotrebiteľa, alebo rozšírení o ďalšie formy predaja. Je veľmi malé percento spotrebiteľov, ktorí si radšej pôjdu na farmu, kúpiť výrobky (plytvajú časom) ako keď si ich môžu zakúpiť priamo v obchodíku, či obchodnom reťazci. Ak môžete oslovte svojich známych (farmárov) nech sa zapoja do výskumu a budeme s nimi ďalej pracovať.

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom.