Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z ekonomiky

Kríza znižuje spotrebu piva a mení návyky spotrebiteľov

Hospodárska kríza mení štruktúru spotreby nápojov, spotrebiteľské návyky a ovplyvňuje návštevnosť reštauračných a pohostinských zariadení. Potvrdzujú to aj skúsenosti malých výrobcov piva zo stredoslovenských pivovarov vo Vyhniach a Banskej Bystrici.

Ako informoval TASR predseda predstavenstva a generálny riaditeľ pivovaru Steiger Jaroslav Vysloužil, spotrebitelia piva čoraz viac uprednostňujú pivá nižších stupňov. “Krivka spotreby má klesajúcu tendenciu smerom k vyššie stupňovému pivu a klesá aj predaj čapovaného piva,” uviedol Vysloužil.

Podobné skúsenosti má aj druhý výrobca z Banskej Bystrice. Podľa obchodného riaditeľa banskobystrického pivovaru Petra Handlovského zatiaľ však výraznejšiu zmenu pomeru medzi čapovaným a fľaškovým pivom nepocítili.

“Pravdepodobne to závisí od regiónu, ale pokles spotreby vyššie stupňových pív sme zaznamenali aj u našich predajcov,” doplnil Handlovský.

Podľa údajov, ktoré poskytol Pivovar Steiger, líder medzi malými výrobcami piva do 200.000 hektolitrov (hl), predal za prvý štvrťrok 2009 celkovo 40.285 hl piva, čo bolo medziročne iba o 8 percent menej ako v prvom štvrťroku 2008. Zaznamenal tak najmenšie zníženie produkcie zo všetkých slovenských pivovarov, keď sa celkovo trh s pivom prepadol za prvý štvrťrok o 12 percent. Vo Vyhniach mierne zvýšili aj svoj trhový podiel na 6,56 percenta, keď slovenské pivovary predali za január až marec 2009 spolu 613.854 hl piva. Kým ešte v 80-tych rokoch minulého storočia predstavovalo pivo najčastejšie konzumovaný nápoj v pohostinských zariadeniach, dnes čelí tvrdej konkurencii nealkoholických aj alkoholických nápojov podporovaných agresívnou reklamou. Aj preto najvýznamnejšieho výrobcu konzumného osemstupňového piva na Slovensku teší skutočnosť, že stúpa predaj nealkoholického piva z jeho produkcie.

V roku 2008 pivovar vo Vyhniach predal 181.933 hl svetlého a 14.553 hl tmavého piva a export zvýšil na 3671 hl. Celkové tržby dosiahli minulý rok približne 424 miliónov Sk (14,07 milióna eur) a zisk po zdanení 25 miliónov Sk (829.847 eur). Pivovar si už dva roky udržiava tretiu priečku za veľkými pivovarníckymi skupinami.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku:

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments