Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jesen LEFT
Branding VUB 2019 Jesen RIGHT
Branding VUB 2019 Jesen TOP
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Článok dňa Potravinárstvo Z domova

Svetová únia pekárov tvrdí, že Slovensko je vzorom aj pre iné štáty

chat_bubbleKomentáre: 0 visibilityZobrazenia: 163
UniCredit Bank 2018

Prioritou pekárskeho sektora je najmä návrat k tradícii, čerstvosti, lokálnemu pôvodu a vysokej kvalite. Zástupcovia sektora sa na tom zhodli aj na spoločnom medzinárodnom stretnutí na výstave Gastra a Kulinária, ktorá dnes (6. novembra) začala v Nitre.

„Naposledy sa podiel slovenských výrobkov v obchodoch nachádzal nad hranicou 50 percent pred rokom 2011. Podľa posledných prieskumov sa za vlaňajšok tento podiel dostal na úroveň 40,18 percenta. Tieto čísla považujeme za alarmujúce, aj napriek tomu, že v roku 2018 zaznamenal podiel jemný medziročný nárast,“ uviedla predsedníčka Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov Tatiana Lopúchová.

Sektor trápi najmä to, že zatiaľ čo v reťazcoch so slovenskými majiteľmi pekárske výrobky zo Slovenska dostávajú priestor okolo 70-80 percent, v obchodoch patriacich pod zahraničné siete je to len asi 40-50 percent.

„Vo veľkom sa tam rozširujú dopeky pekárenského sortimentu. Je to trend, zákazník si to vyžaduje, ale ja stále hovorím, nebavme sa o tom, či je to mrazené alebo čerstvé, ale bavme sa o tom, či je to slovenské alebo je to zo zahraničia,“ dodala Lopúchová.

Podľa nej mrazené pečivo určené na dopekanie vyrábajú aj slovenskí producenti, avšak v zahraničných reťazcoch stále prevláda dovoz týchto výrobkov. Reťazce sa bránia, že cenotvorbu ovplyvňuje veľa faktorov a naši potravinári, vrátane pekárov, sú znevýhodnení pre nízke podpory zo strany štátu.

„Opatrenie, ktoré ministerstvo pripravuje, je potravinárska zelená nafta. Už sme dali zelenú naftu poľnohospodárom, ktorá je notifikovaná v Bruseli a snažíme sa, aby sme vylepšili nákladové položky aj pre potravinárov,“ uviedla ministerka Gabriela Matečná. Opatrenie by malo vstúpiť do platnosti v najbližších mesiacoch.

Pekári sa chcú čo najviac priblížiť domácim zákazníkom

„Inováciou ponuky sa tradiční výrobcovia snažia prilákať väčšie množstvo zákazníkov, ktorým chcú ukázať, že výrobky vyrobené na našom trhu spĺňajú štandardy vysokej kvality, sú cenovo dostupné pre širokú verejnosť a ich kúpou sa podporuje domáca ekonomika. Robíme aktivity aj na medzinárodnej úrovni, stretávame sa, vymieňame si skúsenosti, hovoríme si, ako v zahraničí fungujú na legislatívnej a technickej úrovni, rovnako o uhlíkovej stope – to sú všetko veľké problémy, a pokiaľ si nebudeme vymieňať skúsenosti, tak by sme asi zaspali. Takže potrebujeme pracovať aj na medzinárodnej úrovni,“ vysvetlila Tatiana Lopúchová.

Na výstave Gastra a Kulinária sa slovenskí pekári stretli aj s kolegami zo združení z Maďarska, Rumunska, Českej republiky a Poľska. Pozvanie prijali aj zástupcovia Svetovej únie pekárov a cukrárov z organizácie UIBC.

„Podporovať domácich výrobcov chleba a pečiva je veľmi dôležité a akúkoľvek podporu zo strany štátu, ktorá je smerovaná k záchrane lokálnych potravín považujem za pozitívnu. Preto si veľmi vážim medzinárodný dialóg s pekármi, pretože môže byť veľkým prínosom naprieč krajinami. Nová slovenská legislatíva na boj proti nekalým obchodným praktikám je pritom vzorom aj pre iné európske štáty,“ povedal generálny riaditeľ Svetovej únie pekárov José Mariá Fernandéz del Vallado.

Ceny sa nedajú tlačiť nadol donekonečna

Pekári sa naprieč Európou zhodujú, že dôležitá je najmä vzdelávanie spotrebiteľov.

„Čo sa týka spotrebiteľov, treba sa ich pýtať – chcete unifikovaný výrobok dopravený z veľkej diaľky, ktorý má uhlíkovú stopu a ani neviete, kam vaše peniaze idú, alebo chcete široký sortiment čerstvých výrobkov?“ uviedol del Vallado.

Potrebu vzdelávania spotrebiteľov potvrdilo aj ministerstvo.

„Treba si uvedomiť, že ak sa cena dodávaných výrobkov tlačí smerom nadol, hrozí tu riziko, že výrobcovia sa budú snažiť udržať sa aj za cenu nižšej kvality. Práve tie lokálne potraviny, ktoré sú a ktoré sa uchovávajú v menších remeselných prevádzkach, sú vyššej kvality, s naturálnymi surovinami. Spotrebiteľ tiež si musí uvedomiť, že ak chcem kvalitnú potravinu, budem musieť zaplatiť za ňu viac. Myslím si však, že na Slovensku sú pekárske výrobky stále lacnejšie ako v okolitých krajinách,“ dodala G. Matečná.

Autor článku: Ivana Kaliská
Zdroj obrázku: poľnoinfo.sk – výstava Gastra 2019

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1411 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.