Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jesen LEFT
Branding VUB 2019 Jesen RIGHT
Branding VUB 2019 Jesen TOP
Článok dňa Rastlinná výroba Z domova

Čo so slabým odbytom?

chat_bubbleKomentáre: 0 visibilityZobrazenia: 342

So slabým odbytom slovenskej produkcie bojuje viacero poľnohospodárov. Dlhodobo k nim patria aj zeleninári, ktorí aj počas tejto jesene poukazujú na slabý záujem o ich produkciu, ktorá hnije na poliach a v skladoch.

„Odbyt zeleniny najmä do reťazcov kolabuje. S tým, že je slabý, súvisí viacero fenoménov. Naďalej tu pokračuje dovoz zeleniny zo zahraničia a jej falošné balenie. Druhý fenomén je, že reťazce u nás sa správajú inak ako napríklad v Nemecku alebo Rakúsku. Rakúsky farmár skladuje cibuľu do decembra alebo januára a postupne ju predáva. Keď sa mu minie, reťazec ho nenúti aby hľadal za seba náhradu a dodával mu produkciu naďalej. Naopak, keď sa rakúska produkcia minie, tak si nakúpi v Holandsku, alebo na Novom Zélande a kdekoľvek inde. U nás to funguje úplne inak – keď príde zeleninár do reťazca a chce predávať cibuľu, povedia mu – dobre, ale my potrebuje toľko a toľko ton počas dvanástich mesiacov a rovnomerné dodávky. Poľnohospodár tak nemá šancu,“ vysvetlil zeleninár Róbert Kovács z Hronoviec.

Problém potvrdzuje aj Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora.

„Na základe nášho prieskumu vyplýva, že obchody v SR ponúkajú len približne tretinu čerstvej zeleniny od slovenských pestovateľov. V roku 2018 to bolo 30%, v roku 2017 to bolo len 27%, v roku 2016 išlo o 32%. Ide pritom o veľmi nízke čísla, ktoré slovenských pestovateľov netešia a ktoré zároveň poukazujú na negatívnu situáciu v oblasti konkurencieschopnosti domácich pestovateľov,“ uviedla Jana Holéciová.

Problém je treba riešiť osvetou spotrebiteľov, aby vyhľadávali slovenskú produkciu, ale aj zmenou postojov zo strany reťazcov. Podpora by mohla prísť aj zo strany štátu.

Odporúčajú využívať možnosti organizácie výrobcov

„Podľa Zväzu zeleninárov a zemiakarov Slovenska, môže štát pomôcť takou vhodnou tvorbou legislatívy, ktorá umožní napríklad lepšie sezónne zamestnávanie, podporí výraznejšie pestovanie zeleniny s pozitívnym vplyvom na zdravú výživu obyvateľstva. Taktiež si štát môže stanoviť ako prioritu schému „integrovanej produkcie“, kde sú podporované pestovateľské postupy šetrnejšie pre životné prostredie a prínosné pre zdravie spotrebiteľov a začať s podporou zakrytých plôch. Štát takto môže výrazne motivovať pestovateľov a reálne zvýšiť ich konkurencieschopnosť na jednotnom trhu EÚ,“ dodala Holéciová.

Ministerstvo pôdohospodárstva argumentuje, že v uplynulom období presadilo zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných reťazcoch, ktorý by mal segmentu pomôcť. Do voľného obchodu však zasahovať nemôže.

„Zeleninárom pravidelne odporúčame lepšie využívať možnosti organizácií výrobcov, ktorých hlavnou náplňou je marketing produkcie svojich členov. Existujúce organizácie výrobcov v sektore majú pomerne veľkú vyjednávaciu silu a majú možnosť vyjednávať so svojimi obchodnými partnermi, za akých podmienok a aké množstvá zeleniny sú schopní im ponúknuť,“ uviedlo tlačové oddelenie MPRV SR.

Viacerí zeleninári poukazujú na to, že v praxi to až také jednoduché nie je – buď z nich budú pestovatelia- poľnohospodári, alebo obchodníci.

Autor článku: Ivana Kaliská
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1424 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.