Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Z domova Zaujímavosti

Redistributívna bude! Dnes získajú všetci, v budúcnosti však stratíme

Redistributívna bude! Dnes získajú všetci, v budúcnosti však stratíme

Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský dnes vo vysielaní televízie TA3 konečne odtajnil podrobnosti k poľnohospodárskej téme číslo jeden týchto dní – redistributívnej platbe. Uviedol, že na Slovensku bude zavedená tak, že k zníženiu platieb nedôjde a v konečnom dôsledku získajú všetci.

Ako je to možné? Do poľnohospodárstva majú vstúpiť ďalšie prostriedky, ktoré zabezpečia, že podporou prvých hektárov nedôjde k zníženiu priamych platieb na všetky ostatné hektáre.

Odkiaľ sa vzali peniaze?

Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský a predseda agrokomory Emil Macho sa však v diskusii nezhodli ani na tom, odkiaľ sa tieto prostriedky zrazu vzali. Nejde pritom o málo peňazí. Rezortný šéf hovorí o 64 miliónoch eur, ktoré okrem podpory prvých hektárov zvýšia aj viazané platby na produkciu.

„Ústne sme sa dozvedeli o zamýšľanom postupe, ako by mal vyzerať. Na moje prekvapenie, dnes bolo porušené aj programové vyhlásenie vlády, ktoré hovorí o tom, že tou najlepšou zbraňou je podpora produkcie a presun prostriedkov z prvého do druhého piliera. My sme sa dnes dozvedeli, že ideme presúvať z druhého do prvého piliera,“ uviedol v diskusii Emil Macho.

S týmto vyjadrením minister nesúhlasil a povedal, že nie je pravdivé.

„Dalo by sa to nazvať aj horším slovom,“ uviedol v TA3 minister na margo informácie, že ide o prostriedky získané presunom medzi piliermi.

Neskôr vysvetlil, ako sa odrazu, zväčša zo skúpeho štátneho rozpočtu, dostanú peniaze do agrorezortu. A to rovno desiatky miliónov eur.

„Zo štátneho rozpočtu, ktorý bol pripravený na to, aby bol akosi spolufinancovaním vecí, ktoré sú možné urobiť v druhom pilieri, ale nie sú v druhom pilieri. Druhý pilier sa nezmenší ani o euro, takže pán predseda Macho, informácia o tom, že niečo presúvame z druhého do prvého piliera je absolútne nepravdivá,“ povedal v diskusii TA3 minister.

Prostriedky, ktoré slúžia na navýšenie prvých hektárov by mali pochádzať, podľa informácií portálu poľnoinfo.sk, z programu Next Generation, takže z projektových podpôr určených na rozvojové programy. Tieto prostriedky pritom mohli byť navýšené ďalším kofinancovaním zo štátneho rozpočtu a tak podporené investície v rezorte.

Minister: Malí budú podporení výrazne a veľkí tým neutrpia

„Zvýšime viazané podpory o 10 miliónov eur. Pomôžeme jednoznačne v rámci greeningu životnému prostrediu a je pravda aj tá, že redistribúcia pôjde na prvé hektáre v prospech malých, na hektár 257 eur. Nevídaná suma. Práve spomínaný presun zabezpečí to, čoho sa najviac báli aj predstavitelia komory, čo mi najviac vyčítali. Týmto presunom sme urobili to, že malí budú podporení výrazne a veľkí tým neutrpia. Suma 117 eur sa nezníži,“ vymenoval minister.

Hranica 28 hektárov určená na vyplácanie redistributívnej platby bola dnes prvý raz oficiálne potvrdená aj šéfom rezortu. Zvýšenú podporu na prvé hektáre dostanú všetci. Či malí alebo veľkí.

„Štandardní poľnohospodári tým neutrpia, navýšia sa viazané platby, za čo vďaka. Čo ale namietame je, že hranica je od nula do 28 hektárov. Priama platba bude odviazaná od produkcie. Z nášho pohľadu to spôsobí výrazný nárast žiadateľov. Nie je k tomu pripravená analýza,“ uviedol Emil Macho.

Ten niekoľko ráz počas diskusie ministrovi vytkol, že k týmto krokom neboli spracované žiadne dopady. Podľa predsedu Macha, aj dnešné rokovanie na rezorte sa viedlo bez podkladov.

„Otvorene poviem, že osobne som sa utvrdil dnes v tom, že tie slová, ktoré zaznievajú na adresu vedenia ministerstva, sú pravdou. Nemôžeme predsa fungovať tak, že máme rokovanie samosprávnych organizácií o tvrdom a veľmi závažnom národohospodárskom rozhodnutí a my vedieme debatný krúžok bez analýz a podkladov. Všetko robíme na základe nejakého pocitu, namiesto toho, aby sme si uvedomili, že pôdohospodárstvo je hospodársky rezort,“ povedal Emil Macho.

Minister s pravidelnou kritikou agrárnej verejnosti nesúhlasí a považuje ju za neoprávnenú.

„Niekedy si myslím, že to čo robíme, je naozaj posudzované takým spôsobom, takým metrom, ktorý nejako nepasuje. Asi to tak má byť. Dôležité je, ako to cítite. Ako sa pozeráte na svoju prácu a aké má ozajstné výsledky,“ vyznal sa minister.

Podporte tvorbu kvalitného obsahu na Poľnoinfo.sk v roku 2021

Podporte tvorbu kvalitného obsahu na Poľnoinfo.sk v roku 2021. Aj platba od našich čitateľov nám pomôže v rozšírení poskytovania pôvodných informácií a otváraní aktuálnych tém. Navyše, získate aktuálny newsletter na rok 2021 s výberom najzaujímavejších článkov, ktorý je určený exkluzívne iba pre podporovateľov portálu poľnoinfo.sk.

Podporte Poľnoinfo.sk hneď teraz jednoduchou jednorazovou platbou kartou

Daňový doklad vám zašleme poštou okamžite po administrácii platby. Exkluzívny newsletter vám budeme zasielať na mail, ktorý ste uviedli v platobných údajoch.

Powered by Stripe Stripe PCI Stripe PSD2 EÚ Stripe AICPA SOC Stripe E-Money EÚ

Platba kartou je zabezpečená službou Stripe, ktorá používa to najmodernejšie zabezpečenie a spĺňa všetky náležitosti finančnej inštitúcie fungujúcej v Európskej únii: vlastní EÚ licenciu E-Money License, má certifikát PCI DSS Level 1 a spĺňa požiadavky PSD2 and Strong Customer Authentication (SCA), SSAE18/SOC 1 typ 1 a typ 2, a SSAE18/SOC 2 typ 1 a typ 2.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1553 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

34 komentárov

  1. OS
    10. februára 2021

    No vyborne dedo. Uvedom si ze väčšina s tychto peňazí pôjde do vrecka vlastnikom pôdy vo forme nájomného. Malý budu este viac bezhlavo preplacat na najomnom vacsie podniky a samozrejme velky sa nedaju a budu dorovnavat aj napriek riziku straty. Ekonomika nepusti, vyrazna cast pody sa od velkych vyberie. Zaver? Maly budu rovnako chudobny ak nie chudobnejsi ako boli. Lebo maly nechcu nic ine, len byt velky. Ich ego je silnejsie ako ekonomicke racio. A pôdu co nezoberu maly, si vyberu vlastnici sami na občianku dostanu slušne zaplatene. Najhorši variant so všetkych možnych. Vyhodene peniaze.

    Odpovedať
    1. Juraj
      11. februára 2021

      Pre OS.

      To ze to ze to pôjde vlastníkom je super.
      To ze budu preplácať to je uhol pohľadu. Je to ekomonicka situácia vlastník (Win) malý hospodar (Win). V biznise win win kde dve strany sú win win víťazi a každý je spokojny bezne na západe robím win,win,win,win a poviem vám každý je spokojný.
      Malý chudobný nebudú toho sa nebojte oni sa tak rozhodli. A ak idu vedome do veľkej straty tak žiaľ je to len a len ich rozhodnutie.

      S pozdravom Juraj

    2. Ja L.
      11. februára 2021

      Nie len vlastníkom pôdy.
      Už vidím ako dvíhajú ceny chemikálii, hnojív, osív, strojov s výhovorkou, veď máte vyššie dotácie.
      A nezabudnime ani na obce, ako zahlásia vyššie dane, “veď potrebujeme na rozvoj obce” ako rekonštrukcia autobusovej zastávky za 15 000 eur/kus, kde sa len urobia formálne úpravy “búdky”, lavičky za 2000 eur,…. a mohlo by sa menovať.
      Každý bude prstom ukazovať na poľnohospodárov, veď koľko sa vám dáva, ale nikto neodsleduje, že cez poľnohospodárov sú tie peniaze “prehnané” len pre iných.

  2. Realist
    10. februára 2021

    Nepochopil som ako dosiahneme viac slovenskeho cesnaku vsak islo o to hlavne dedovi ci nie?

    Odpovedať
  3. Fero
    11. februára 2021

    Dedoles = druhý Čarnogurský s tým rozdielom, že dedoles to aj dotiahne do “úspešného” konca, čiže dorazí celé odvetvie. Potravinová sebestačnost, potravinová bezpečnosť za 10 mesiacov pôsobenia dedoles + ansambel zo 700 kamiónov denne na 900 kamiónov denne. Malí vyprodukujú, zamestnaju, zabezpečia národ potraVinami, lebo dedoles bol s nimi 3X v štrajku a pochopil všetky problémy agrorezortu. Za to ma taky ucelený tím, ktorý drží pokope už 10 mesiacov 😵😵😵 Svata žiť nám poľnohospodárom, čo viac chceme? Vláda odborníkov, dedoles +ansambel odborníci. EÚ nám to tak závidííííííí až sa z nas poserie. Toho sa obávam ☝️☝️☝️

    Odpovedať
  4. 111
    11. februára 2021

    konečne sa aj malý nabalia nielen veľký, a vo väčšine prípadov je ukradnutá nejaká potravinová sebestačnosť, česť výnimkám kt. klobúk dolu a podľa hesla pre ních : čakáš lepšie príde horšie.

    Odpovedať
  5. Jozef
    11. februára 2021

    Veď takto ako to nastavili tak je to len na tento rok, tak čo to všetci dramatizujú, vrátane Macha.

    Odpovedať
    1. realista
      11. februára 2021

      Vy viete ako to nastavili ? – lebo ja z toho čo p. minister hovoril to neviem. A čo bude na papieri ?

    2. jozef R.
      11. februára 2021

      Keď to chceš vidieť očami Macha, musíš to vidieť očami jeho šéfa, nie slovenského poľnohospodára.

    3. Nohavica
      12. februára 2021

      …na jeden rok ?…dnes podáte drogu a za rok ju nepodáte ?…už vidím ten absťák ! …

  6. martin
    11. februára 2021

    Dufam že to bude podmienene aspoň zataženim VDJ alebo špecialnou rastlinov vyrobou i nač to bubu vyhodene peniaze

    Odpovedať
  7. GJ
    12. februára 2021

    Spôsobí to výrazný nárast žiadateľov ? A kde sa vezme pôda, na ktorú budú noví žiadatelia žiadať ? Pôda predsa nie je auto, že sa ich vyrobí koľko len chceme a počet vodičov môže veselo rásť.

    Odpovedať
  8. Palo
    12. februára 2021

    Našli sa prostriedky v rezorte. Nezabúdajme, že sú to prostriedky daňových poplatníkov. Nezahoďme ich opäť na živenie boja malí – veľký, mladí – starí …. farmári. Stanovme konkrétne merateľné ciele, ktoré chceme podporiť a navrhnime ukazovatele, ktoré sa dajú vyhodnotiť. Daňový poplatník má právo vedieť čo sme tými peniazmi dosiahli. Alebo ich chceme použiť bezcielne, len preto že sa našli?

    Odpovedať
    1. mičurin
      12. februára 2021

      Súhlasím, bez dobre prepracovaných pravidiel to nejde
      Uvediem príklad : V mojom susedstve je taký ” poľnohospodár ” ktorý si pred rokmi dal vymerať podu cca 1.2 ha v užívaní družstva. Počkal si na zmenu územného plánu , nedávno mu geodet rozdelil roľu na menšie parcely (budúce stavebné pozemky ) Teraz už len vyčkáva , až budú pozemky drahšie a ešte drahšie .Roĺa je stále evidovaná ako orná , aj keď dlhé roky na nej rastie burina (a budú rásť bungalovy ) Od začiatku poberá platby od PPA na ornú podu, aj keď len kosí (dá pokosiť ) burinu. Ak sa kosenie robí pravidelne , 1 – 2 x za rok ,neumožní rast náletových drevín . A keď ani nehnojí , tak aj burina je riedka , nízka (prevažne púpava ) i keď je poda v najvyššej bonite. Takže kosenie (mulčovanie ) za takýchto podmienok , na rovine , bez kameňov je naozaj hračka. Pred mesiacom si dal vymerať ďalších cca 0,5 ha. Len pre dotácie .Keď sa už kosí hektár , ľahko už prejde aj ďalší kúsok.Ešte to príde v prepočte lacnejšie.
      Viem ,že stvoriť spravodlivé pravidlá je veľmi zložité. Ale keď nebudú podmienky prideľovania dotácii starostlivo prepracované ,stále bude platiť : pre špekulanta peniaze aj bez roboty,
      pre roľnika robota za málo peňazí

  9. Vlad
    12. februára 2021

    kto je pán Macho , že takto bojuje proti malým či stredným poľnohospodárom ?
    Svoj boj proti malým poľnohospodárom začal už pri ustanovení do funkcie predsedu SPPK.Nech uvedie počet mladých farmárov, ktorým mal ako predseda 4 družstiev uvoľniť 28 ha na začatie podnikania a neuvoľnil. Poctíví poľnohospodári spamätajte sa! On nebojúje za Vás ale za AGROFERT.

    Odpovedať
    1. GJ
      12. februára 2021

      A zase Macho s Karahutom útočia kvôli podpore mladých a malých farmárov. Vraj to nie je fér voči veľkým, keď mladý bude obrábať babičkiných 10ha. Keď skončí nájom, môže. Keď chce, prečo by nemal? Niektorým sa zadarí a nakoniec dotiahnú na modernú a prosperujúcu farmu. Ale keď nikomu nič nedovolíme, slovenské pôdohospodárstvo sa nepohne. Koniec koncov, na 28 ha dostanú aj veľkí a zo zvyšku sa im neuberie. Tak načo zase rozdúchávať vášne. Kto seje vietor, zožne búrku.

    2. Ja,L
      12. februára 2021

      Ak sa môžem spýtať, mladý farmár koľko rokov za sebou môže dostať zvýšenú platbu na prvé 28 Ha.rov? Je to rokovo obmedzené ako 3, 5 či viac rokov, alebo to je len jednorázova vyššia platba, a ďalšie roky má ako ďalšie podnikajúce subjekty?

  10. leto
    12. februára 2021

    máš pravdu Macho lobuje za velkých agrobarónov on určite nechce redistributívnu platbu. Držím palce p ministrovi aby to dotiahol do konca tieto reformy .V susednom Maďarsku si vážia malých hospodárov a pestovateľov a preto ich aj podporujú.

    Odpovedať
    1. Nohavica
      12. februára 2021

      …to je nejaká reforma keď podáte niekomu amfetamín ? … (abstinence po chronickém zneužívání amfetaminu může způsobit úzkost, depresi, neklid, únavu, nadměrnou spavost, zvýšenou chuť k jídlu, psychózu a myšlenky na sebevraždu)…so skutočnými reformami sa asi ani nezačne…tie sú trochu zložitejšie ako rozdávanie cudzích peňazí ! …to dokáže každý…viete kto…

    2. GJ
      12. februára 2021

      Už útočí na ministra na tlačovke aj bývalý trojnásobný premiér, teraz najmenej populárny politik. Lenže čo sa dialo pod jeho taktovkou v rezorte ? Napr.V roku 2004 tvoril podiel živočíšnej produkcie 54% a predstavoval hodnotu 1,0939 Mld. EUR. V roku 2016 už klesol podiel živočíšnej produkcie na 38% a predstavoval hodnotu 0,7314 Mld. EUR.
      V súčasnosti už dominujú komodity, ktoré nie sú náročné na ľudskú prácu, majú nižšiu pridanú hodnotu a umožňujú využitie ekonómie z rozsahu. Najviac fariem sa zaoberá produkciou obilnín a olejnín. V porovnaní rokov 2004 a 2016 došlo k najvýraznejšiemu poklesu fariem, ktoré sa zaoberali chovom dojníc a ošípaných. Takže využitie z rozsahu, rozumej z dotácií na plochu a nie z produkcie ? A za to má niesť zodpovednosť a má byť napádaný ten, kto s tým hodlá niečo urobiť ? Dokonca už aj robí ?

    3. Marcel Kollár
      12. februára 2021

      Pre leto. Malá oprava výroku .V susednom Maďarsku si vážia” všetkých “hospodárov a pestovateľov a preto ich aj podporujú.

    4. Nohavica
      12. februára 2021

      GJ : …nikto tu nenapáda ministra za ťažké dedičstvo minulosti…ale keď sme už pod týmto článkom, ako RP pomôže produkcii ?…nebolo už dosť pekných rečí ?…ak si dobre pamätám, tak na protestoch (ktorých som sa zúčastnil), farmári bojovali hlavne o spravodlivosť, proti križovaniu, za prístup k pôde…áno, nie je to také jednoduché ako rozhadzovať peniaze, ale ani sa s tým nezačalo…

  11. Johnny
    12. februára 2021

    MPRV SR od nástupu nového vedenia dostalo odporúčania, ako eliminovať aspoň časť krížení na pôde, stačilo by, keby pozemkové odbory boli personálne a technicky dovybavené, dostali presné manuály na postupy a začali konečne rozhodovať ak sa dvaja (viacerí) nevedia dohodnúť na užívaní pôdy v katastri. Namiesto toho doteraz nekonali a ďalej na pozemkových odboroch nekonajú… Lenže to chce spoluprácu aj s MV SR a to je už na ministra asi príliš veľa námahy. A namiesto reálnych problémov minister rieši uplakancov, ktorí sa mu chodia sťažovať ako sú bití ale častokrát zamlčia celú pravdu, že sa do problémov dostali vlastným špekulantstvom a prišlo sa im na to. Namiesto reálnych riešení sa vymýšľa stropovanie (500 tisíc €), ktoré po započítaní mzdových výdavkov s najväčšou pravdepodobnosťou zasiahne presne nula podnikov ale fajočku že sme stropovanie zaviedli si dať môžeme že?

    Odpovedať
  12. starý gazda
    13. februára 2021

    no vyborne dedoles sa rozhodol podporit aj samozasobitelov a je to presne to čo doteraz len v malom kradež doteraz sme podporovali velkych samozasobitelov ktori nič nevyrobili len peniaze strčili do vrecka a ludom a spoločnosti nedali nič teraz podporime samozasobitelov malych ktori tiež vyrobia len pre seba a ludom a spoločnosti nedaju nič čo keby to spravili aj ty blbci čo v pote tvare vyrabaju potraviny pre spoločnost a vyrobili len tolko čo daju v naturaliach zamestnancomnech si načierno predaju a dotacie si strčili do vrecka všetky na samozasobenie Mičovskeho nezaujima sebestačnost on je v mysli komunista po rodičoch genetika nepusti

    Odpovedať
    1. DoesntMatter
      13. februára 2021

      Dedo bude musiet dlho zit, aby tie skody z penzie zaplatil

    2. Ja,L
      13. februára 2021

      Stačilo by zaviesť, aby museli preukázať určitý príjem z Ha čo vyprodukovali. Tí ktorý majú TTP zasa zaťaženie VDJ.

    3. DoesntMatter
      13. februára 2021

      @ Ja,L
      Bohuzial, je to podpora odviazana od produkcie. Takze je uplne zbytocne nad tym spekulovat.

  13. mičurin
    13. februára 2021

    Živím sa pestovaním zeleniny,zemiakov …..na ploche vyše 4 ha . Nepoznám detailne znenie predkladaných zákonov ministerstva,ale mne osobne (zdá sa ? ) pomóže.Ale pokiaľ zákony budú tvoriť len úradníci bez širšej účasti odbornej verejnosti a nebudú dokladne prepracované, veľa peňazí zmizne vo vreckách podvodníkov.Nie je problém (myslím pre nikoho) založiť SHR ,pokiaľ to bude zákon vyžadovať.Taktiež asi nebude problém predložiť fiktívne faktúry že ( príklad) predal za káru sena z pozemkov ktoré predtým len mulčoval .
    A naďalej bude brať dotácie (dokonca ešte vyššie ) na parcely,ktoré len mulčuje , alebo za ornú podu , z ktorej vytvoril stavebné pozemky a pokiaľ nenájde kupcov kosí burinu. Možná sa nebude dať podvádzať vo veľkom, ale miesto jedného špekulanta bude 10 menších .
    ˇAž to nie je zákon na odbornej úrovni ,je to celé zle.

    Odpovedať
  14. T.
    13. februára 2021

    Konečne by sa malo prestať rozdeľovať poľnohospodárov na veľkých a malých! Toto rozdelenie nikdy neprinesie pre Slovensko zvýšenú sebestastačnosť. Poľnohospodárov by sa patrilo deliť na poctivých a nepoctivých, ktorí pre tento slovenský národ aj niečo prinesú. Takouto platbou sa počet kamiónov jazdiacich na Slovensko nezníži! Práve naopak.
    Takže ten pán, ktorý je minister ani ministrom nie je. Je to len pán, ktorý ani zďaleka nepozná problematiku poľnohospodárskeho sektora a koná len na pocit seba a určitej skupiny. Toto sa musí zmeniť, inak do roka a do dňa bude SR v sebestačnosti na dne!

    Odpovedať
    1. GJ
      13. februára 2021

      Však ich už NAKA delí na poctivých (pre tých nechodia a ani neprídu) a na tých nepoctivých. Niektorí už mali s nimi do činenia, iní ešte len budú mať. Musíme byť trpezliví. Len je zaujímavé, že sa to deje za ministra, ktorý podľa teba ani nie je minister a za jeho predchodcov, OK ministrov sa práve dialo, čo sa diať nemalo.

  15. T.
    14. februára 2021

    NAKA si robí a ma robiť svoju prácu, keby boli ľudia len poctivý tak tu nemáme žiadnu NAKU ani Políciu. Len momentálne som mal na mysli inú poctivosť, poctivosť k poľnohospodárstvu. Keby ste boli poľnohospodár tak ma hneď pochopíte. Škoda je len tá, že niektorí ľudia ,,farmári,, sú len zatrpknutí a prajú tým, ktorí ešte produkujú a ako tak sa im darí (zákonným spôsobom) len to najhoršie. Preto práve sa ma podporiť nie len to aby malí mali lepšie podmienky, ale aj tí ktorí zamestnávajú ľudí, vyrábajú potraviny a prispievajú ku krajinotvorbe. Dúfam, že ste ma už pochopili.

    Odpovedať
    1. GJ
      14. februára 2021

      Absolútne s vami súhlasím. Škoda len, že tie nepekné veci majú priamy dopad na tých, ktorí ešte produkujú, zamestnávajú ľudí, vyrábajú potraviny a prispievajú ku krajinotvorbe. Veľkých, malých, stredných… Dúfam, že ste ma tiež pochopili.

  16. T.
    14. februára 2021

    Ja Vás chápem a som rád, že ste pochopili aj Vy mňa.
    Preto to vysvetľujem lebo len málokedy sa bežný človek dozvie celú problematiku z medií. Tí uvedú len to čo im vyhovuje
    Pekný večer prajem

    Odpovedať
  17. SHR
    15. februára 2021

    To že malý dostanú viac o 40 eur na hektár nič nerieší, netreba im závidieť že zbohatnú z tých 1400 eur čo dostanú navyše.

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.