Produkcia jahňacieho v ČR klesá od roku 2019, dopyt rastie počas Veľkej noci

Produkcia jahňacieho mäsa v Českej republike od roku 2019 klesá. Zatiaľ čo pred šiestimi rokmi dosiahla zhruba 150 ton, vlani sa podľa Českého štatistického úradu (ČSÚ) jednalo o 58 ton. V spomínanom období klesali tiež početné stavy oviec, v posledných dvoch rokoch ale mierne narastajú. Záujem o jahňacie mäso je však medzi Čechmi nízky, výnimku tvorí veľkonočné obdobie, keď obchodníkom rastú predaje až o desiatky percent. Nižší záujem o jahňacie mäso je v Česku spôsobený malou tradíciou konzumácie a vysokou cenou mäsa. Vyplýva to z odpovedí odborníkov, ktorých ČTK oslovila.
Podľa riaditeľa Českého zväzu spracovateľov mäsa Radka Slanca nie sú Česi zvyknutí jahňacie mäso konzumovať inokedy ako vo veľkonočnom období, preto je podľa neho produkcia aj spotreba dlhodobo nízka.
„Nie je to tradícia, aby sa tu jedlo jahňacie alebo baranie. U nás je to spojené len s Veľkou nocou, v inom období to nikto nedopytuje,“ povedal Slanec.
Podobné dôvody spomína aj pražské Dobré Řeznictví.
„Jahňacina je veľmi špecifická a u Čechov stále patrí medzi menej obľúbené mäso. Je to dané vyššou cenou a slabou tradíciou v konzumácii. Ide vyložene o sviatočnú a gurmánsku záležitosť,“ uviedol Vladimír Beneš, riaditeľ maloobchodu mäsiarstva.
Dobré Řeznictví tento rok eviduje počas Veľkej noci takmer o tretinu vyšší dopyt, v porovnaní s vlaňajškom.
„Mimo Veľkej noci jahňacie mäso predávame len okrajovo,“ poznamenal Beneš.
Počas roka bežne nepredáva jahňacie ani mäsiarstvo Terrys, na Veľkú noc ale dopyt stúpa. Tento rok ľudia podľa majiteľa mäsiarstva Lukáša Komjátiho začali jahňacie objednávať veľmi skoro a bolo vypredané pred začiatkom sviatkov.
„Jahňaciu nakupuje len úzka klientela, ktorá vie, ako mäso pripraviť a skôr staršia generácia. Inak na Veľkú noc vedie teľacie,“ povedal Komjáti.
Veľká noc sú vrcholom predaja tiež v reťazci Globus.
„Záujem o toto mäso je každoročne stabilný a rovnako to bude aj tento rok,“ uviedla Aneta Turnovská, hovorkyňa Globusu.
Pokles počtu oviec
Slanec upozornil, že klesajúca produkcia jahňacieho je spojená aj s poklesom trhu s vlnou. Poľnohospodári predtým chovali najmä plemená oviec na vlnu, z vlny sa ale vyrába čoraz menej, mnoho fariem preto začalo chovy oviec obmedzovať.
„Keď nemáte zdroj peňazí z vlny a nemáte populáciu, ktorá by mäso konzumovala, tak nemáte dôvod na rozširovanie chovov,“ uviedol Slanec.
Situácia následne vyústila do nedostatku jahňacieho mäsa a nárastu ceny, čo je tiež jedným z dôvodov, prečo ľudia jahňacie toľko nekupujú.
„Cena jahňacieho mäsa za posledné zhruba tri roky stúpla z 5,2 eur (130 korún) za kilogram na dnešných 6 až 7,20 eur (150 až 180 korún),“ uviedol Richard Konrád, predseda Zväzu chovateľov oviec a kôz.
Podľa Konráda sa ale situácia začína meniť a záujem o jahňacie mierne rastie. Potvrdzujú to aj údaje o počte oviec chovaných v ČR. Podľa štatistikov chovali českí poľnohospodári v roku 2018 vyše 218.000 oviec, do roku 2022 počet klesol zhruba o 44.000 oviec na 174.000. Vlani podľa Konráda počet stúpol na 180.000 oviec.
Obavy zo slintačky a krívačky
Chovateľov oviec v súčasnosti najviac ohrozuje slintačka a krívačka, ktorá sa tento rok vyskytla v Nemecku, Maďarsku a na Slovensku. Podľa Konráda slintačka vplyv na cenu mäsa ani konzumáciu zatiaľ nemala, niektorí obchodníci ale zaznamenali problémy s dopravcami.
„Boli sme v stave, keď sme už mali predobjednávky, ale dopravcovia nám odmietali ísť na bitúnok, pretože sa báli slintačky,“ uviedol Beneš.
Tiež Slanec potvrdil obavy chovateľov, niektorí podľa neho nechceli do svojich chovov púšťať prepravcov a prevážať zvieratá, pretože sa báli zavlečenia nákazy.