Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jesen LEFT
Branding VUB 2019 Jesen RIGHT
Branding VUB 2019 Jesen TOP
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Článok dňa Legislatíva Z domova

Podomácky vyrobené traktory musia prejsť kontrolou

chat_bubbleKomentáre: 28 visibilityZobrazenia: 16905
UniCredit Bank 2018

Všetky podomácky vyrobené traktory, vlečky či iné doma upravené stroje už musia prejsť technickými kontrolami – v opačnom prípade prídu o pridelenú C-značku. Tie sa na Slovensku vydávajú už od roku 2013. Zatiaľ čo v minulosti na ich získanie stačil stručný opis vozidla a tri fotografie predložené na polícii, po novom už odborníci musia posúdiť aj stav týchto zariadení.

„Nejde o technickú kontrolu v plnom rozsahu. Ide o zvláštnu technickú kontrolu, kde sa skontrolujú iba základné technické požiadavky na osvetlenie vozidla, brzdové zariadenia, zvuk vozidla, spájacie zariadenia, zvláštne výstražné svietidlo oranžovej farby,“ uviedla pre poľnoinfo.sk Zuzana Viciaňová, hovorkyňa Ministerstva dopravy.

Zmeny priniesla novela zákona ešte minulý rok. Podľa rezortu bola potrebná.

„Z pohľadu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky bol predchádzajúci stav nevyhovujúci,“ dodala Viciaňová.

Proti novým technickým kontrolám vozidiel s C-značkami sa ale stavajú najmä malí a strední poľnohospodári. Vidiecka platforma spolu so Združením mladých farmárov už spisuje petíciu, ktorej znenie predložila aj samotnému ministerstvu.

„Zrušenie resp. zmena pravidiel pri prideľovaní „C“ značiek znemožní použiť túto techniku určenú na poľnohospodárske účely. To bude v praxi znamenať ďalšie hodené poleno pod nohy malým gazdom. Pre väčšinu malých gazdov to bola a stále je jediná možnosť, ako užívať takéto stroje v okolí miesta, kde hospodária. Často ide o techniku, ktorá je určená na sezónne práce a na verejných komunikáciách sa objavuje ojedinele a na veľmi krátky čas,“ vysvetlila Lucia Gallová z Vidieckej platformy.

Tá aj v petícii žiada zrušenie metodického pokynu, ktorý kontroly vozidiel s C-značkami zaviedol.

„A to tak, aby nedošlo k narušeniu možností užívať takéto stroje a techniku, a tým aj k zhoršeniu možností hospodárenia na pôde. Zároveň sme pripravení na odbornú diskusiu tak, aby sme uvedenej nepriaznivej situácii predišli,“ dodala Gallová.

V minulosti o pridelenie C-značky požiadalo celkovo 34 tisíc žiadateľov.

SPPK prikláňame sa k tomu, aby sa to nemuselo meniť

„Pre malých a stredných farmárov je potrebné vytvárať také podmienky, aby sa im žilo ľahšie. Sú dobrým prínosom pre diverzifikáciu života na vidieku. Pokiaľ tie staré podmienky vyhovovali, prikláňame sa k tomu, aby sa to nemuselo meniť,“ uviedol predseda SPPK Emil Macho.

Nové podmienky prekážajú aj mladým farmárom. Tí podľa predsedu ich združenia často takéto zariadenia používajú, nakoľko sú pre nich finančne dostupnejšie. Nové kontroly im prinesú zvýšené náklady, alebo ich o zariadenia pripravia.

„Keď si zoberieme, že teraz by mal farmár prejsť celým procesom STK, je to obrovská investícia dať ten stroj do takej podoby, aby to prešlo,“ dodal Milan Jurky.

Ministerstvo dopravy však zmeny nateraz neplánuje, hoci tvrdí, že je otvorené diskusii.

„S ohľadom na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky aj samotných vodičov malotraktorov, musia minimálne požiadavky na podomácky vyrobené vozidlá platiť,“ dodala hovorkyňa Zuzana Viciaňová.

Novela zákona, ktorá priniesla zmeny vo vydávaní C-značiek, tiež predĺžila ich platnosť. Po novom totiž budú namiesto troch platiť až 10 rokov. Poľnohospodári však teraz musia značky vydané v minulosti vrátiť na polícii, ktorá im po technickej kontrole vydá nové. Ak značky nevrátia najneskôr do dňa skončenia ich platnosti, hrozí im pokuta 50 až 100 eur.

Autor článku: Ivana Kaliská
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1389 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

28 komentárov

  1. Jano
    3. februára 2019

    Ano?? vy ste normalni? ako majú stými črepmi ísť na STK či po hlavnej ceste?? sú to mašiny čo chodia po poliach okolo domov po lesoch pár krát za rok… rozmýšlajú vôbec títo slovenskí politici?buzerácia na každom kroku ale čo môžeme čakať na Slovensku………a vôbec neviem načo sú nejaké značky aj STK-čky aj na veľkých traktoroch v zahraničí niečo také neexistuje………………..

    Odpovedať
    1. Jan
      11. júla 2019

      Presne tak! Kupil som za 550,- EURA podomacky vyrobeny traktor ale vobec som ani len netusil, kvoli slabej osvete, ze musim mat nejaku zanacku „C“. Keby som to len tusil, tak nekupujem taky traktor! Toto je isto chore a bussnis pre STK, poistovne a stat! Mame rolu vzdiale cca 500 metrov od domu. Neexistuje ina trasa k tejto nasej roli iba po hlavnej dedinskej ceste vlastne v zapadakove a oni vymyslia toto?! Mozte sa hqnbit nenazrate SVINE!!! 😥😥😥

  2. Pišta
    4. februára 2019

    Takýto traktor bez C značiek nemôže jazdiť po cestách 1. Triedy . Je potom vysoko pravdepodobné, že benzín alebo naftu pôjde majiteľ kúpiť do bandasky a doma naleje do traktora .
    Zoberme do úvahy situáciu , kedy ku takémuto hospodárovi príde kontrola z PPA , UKSUP a pri kontrole krízového plnenia je oblasť kupovania pohonných hmôt . Kontrola si traktor odfotí a bude sa Vás pýtať , ako kupujete PHM . Poviete , že s týmto unikátom nemôžete ísť na cesty , tak na osobnom aute idete kúpiť do bandasky , doma nalejete a hotovo . No a kontrola povie , zle, porušenie eu smerníc. Ak nemáte doma stanicu PHM, nesmiete liať z bandasky , ale jazdiť s traktorom na stanicu PHM a tam natankovať .
    Tak to má chudák žiadateľ za dalších 5 % sankcií 😁
    Alebo sa žiadateľ opraví , a bude tvrdiť , že jazdí na benzínku ( aj keď bez značiek , kontrola fotky má ) a vyhne sa sankcií 😁

    Odpovedať
  3. Ján
    4. februára 2019

    Jano a Pišta,ja tento problém nemám,nakoľko nevlastním podobný
    stroj-traktor,ale nemôžem sa nečinne pozerať na tie sproste nariadenia EU. Ja si myslím,že toto všetko je iba výhovorka
    na EU,ale je to výmysel toho nášho “ najlepšieho financ majstra“!
    Ak to nariadila komísia EU,tak už viem prečo Anglicko vystupoje z EU
    resp.BREXID. Naší poslanci v EU vás ani neinformovali aké čudo vás
    čaká? Táto EU nám ako pomáha? Už viem,ktorú politickú stranu budem voliť!!!

    Odpovedať
  4. G.S.
    4. februára 2019

    Tu nenariadili len povinnosť ísť na STK na zvláštnu kontrolu. Ak máte napríklad starý Zetor poskladaný z rôznych traktorov, tak podľa vyhlášky tento nemá právo dostať C značky a ak ich má, tak mu ich odoberú. A v chotároch behajú práve takéto stroje. Dovezené z Anglicka bez značiek a technického. Teraz musí žiadať o schválenie odbor dopravy. Vymysleli tam toho ešte viac. Je nemožné napríklad prihlásiť takýto stroj , ak je tam motor alebo karoséria z vozidla podliehajúceho recyklácii. Na C značky vôbec nebude možné prihlásiť akékoľvek vozidlo s typovým povolením pre výrobcu. Takže rôzne Kuboty a podobne z Japonska tiež musia ísť na riadne značky. Ale nevidel som tam možnosť prihlásiť do evidencie vozidlo s ľavostranným riadením aj keď to bolo tuším rozhodnutie ESD.

    Odpovedať
  5. agrisato
    4. februára 2019

    Tak už aj SPPK na vlne lacného agrárneho populiznu? Vážení, ak by ktorémukoľvek z Vás, spôsobil takýto stroj nedajbože smrteľný úraz v rodine , čo potom?! Poviete si : fajn , však nešli mu brzdy?…

    Odpovedať
  6. jm
    4. februára 2019

    Zrátaj si koľko starších ľudí to pozabudne splniť x 100Eur? A úradnícka práca na polícii nie je zdarma .Tak že A+B=??????? Ten náš financ majster zas niečo múdre vymyslel na naplnenie rozpočtu . A možno sa uvolní aj niekoľko ha pôdy pre súdruhov. Nie je to úžasný nápad?

    Odpovedať
  7. M.
    13. februára 2019

    Reagujem na pána agrisato.

    To, že stroj nemá stk NEZNAMENÁ, že mu nejdu brzdy. A naopak. Ak stroj má STK, tiež neznamená, že sa mu brzdy nikdy nepokazia.

    Prepánajána nemyslime si, že keď sa udelí papier s razítkom, že sa stane zázrak. Stroj sa novým nestane.

    Je tiež v záujme vodiča, aby mal také brzdy, ktoré mu nepoškodia jeho zdravie! Bez ohľadu na stk.

    A pán agrisato, ako vysvetľujete, že v niektorých krajinách stk na traktory nemajú – a nehodovosť tam je nižšia??

    Odpovedať
  8. Peter
    13. februára 2019

    Dnes som bol s traktorom na STK a EK a poviem vám že je to všetko len
    o peniazoch 80€ a ešte čakal aj niečo naviac lebo mi pripomenul , že
    o 2 roky už stým traktorom neprejdem.

    Odpovedať
  9. Megy74
    23. februára 2019

    Po doterajších zisteniach len konštatujem…
    STK pre domácke traktory
    (tzv. zvláštna) nie je problém, ale problém nastane až na okr. úrade, kde pri prihlasovaní potrebuje všetky údaje, dokonca aj také, ako sú prípustné tlaky na jednotlivé nápravy, hmotnosť prípojného vozidla jak brzdeného tak nebrzdeného, prípustné hmotnosti v mieste spájacieho zariadenia, hlučnosť v dB, a podobné nezmysly, ktoré vám nepomôže, ak si ich vymyslíte, akceptujú len údaje od štátneho skúšobného úradu…

    Odpovedať
  10. Rudolf
    24. februára 2019

    A už si videl štatistiku nehôd takýchto strojov? Tak neplač.

    Odpovedať
  11. MARTIN
    24. februára 2019

    Zdravim priatelia.Chcel by som len tolko ako niektori pisu ohladom nehod ze kazdy traktor by mal mat zmluvne poistenie,nie su ziadne statistyky o nehodach,a my obycajny ludia pouzivame traktory iba na jar a jesen a kazdy zodpovedny vodic by si mal uvedomit z akym traktorom vstupi na cestu ak iba chce prejst na pole po ceste k susedovi aby mu pomohol.Dakujem.

    Odpovedať
  12. Jozef
    25. februára 2019

    Len jedna pripomienka.Myslíte, že teraz tie traktory prestanú chodiť ? Budú a nezaplatia sa ani tie poplatky, ktoré doteraz boli. (33 euro + poistka 3 krát po min.20 euro.:-)

    Odpovedať
  13. Ondrej
    29. marca 2019

    Ahojte. Bolo tam písané, že traktor má prejť na zvlášnej kontrole. Ale musí odovdať zančku C. Teraz ako mám ísť na stk po hlavnej ceste ? Papiere boli platné do 03.03.2018. Prosím napíšte odpoveď. Ďakujem

    Odpovedať
    1. Pavol Jurčo
      10. októbra 2019

      Musíš si kúpiť prejazdnu značku za 30 E, ak chceš isť po vlastnej osy,ale nemáš záruku či sa môžeš vrátiť ak nepredjdeš na STK. potom iba odťach. Kúpiš ju pri policajtoch ale + vlek ak ho chceš na ŠPZ. po prejdeni vráťiš a kúpiš si nové / F/ zase za 30 E + Pistka tak máš to zrátané.

  14. Ondrej
    29. marca 2019

    Prepáčte, 03.03.2019

    Odpovedať
  15. realista
    29. marca 2019

    re“Ondrej“ – žiaľ – neberte to zle – ak podľa predpisov naložiť na prepravník a odviesť …..

    Odpovedať
  16. Pavol
    30. marca 2019

    Pokiaľ nepríde policajt k nám domov robiť stk na doma výrobené traktory tak to nové uznesenie je likvidačné, nedomyslené bez citu k ľudom čo si chcú niečo sami dopestovať.

    Odpovedať
    1. Pedro
      30. marca 2019

      Policajti STK nerobia, už nieje socializmus…. 😉

  17. Dušan
    28. apríla 2019

    Vie mi niekto konečne vysvetliť,prečo nemôžem dostať C čkove tabulky ked mám typizovaný malotraktor japonskej výroby perfektnými brzdami osvetlenim smerníkmi dokonalím riadením a inými vymoženosťami čo doma vrobený traktor zdaleka nemá. Nemal by som problem isť aj na STK. Traktor potrebujem použiť na jazdu na ceste 3 triedy a vnutorných obecných komunikáciach. A čo elektrické invalidné vozíky? Veselo si jazdia po komunikáciach bez stk a bezdokladov. Seniori bez vodičákov atd. Tam je to všetko vporiadku? A človek ktorý v tejto rupublike pracuje je iba šikanovaný kravatovými magormi ktorý riešia veci od stola. A zaujímavé je že nemajú ani len štatistiku nehodovosti týchto strojov.Doteraz sme im niečo zaplatili teraz nedostanu ani cent.A vieme aspon koho volit.

    Odpovedať
  18. Miroslav
    28. mája 2019

    Hlavne že sme v eu a v polsku jazdi motorka a taha konski voz bez svetloch a smerovkoch po ceste prvej tredi našich politikov bi trebalo tam odvest abi to videli

    Odpovedať
  19. františek sedlak
    7. júna 2019

    Takými nezmyslami šikanovaním nás pracujucich ktorí chcu na poli pracovať týmito príkazmi a zakazmi nás nutia koho máme voliť.

    Odpovedať
  20. Dudo
    15. júna 2019

    Pripájam sa k názoru že tu ide hlavne o ťahanie peňazí z vrecák drobných domácich pestovateľov alebo ich likvidáciu.Asi je lepšie dovážať pokazené potraviny z poľska a iných podobných krajín.Na traktore jazdím možno 15 krát v roku a pretože mi záleží na mojej bezpečnosti na traktore mám i dobré brzdy i potrebné osvetlenie aj zaplatenú poistku.Som presvedčený že to takto má večšina majiteľov doma vyrobených traktorov.

    Odpovedať
  21. lubina
    20. júna 2019

    Pripájam sa tiež k tomuto názoru, že je to len k vôly peniazom. Len si myslím, že ani toto nebolo celkom domyslené. Väčšina poľnohospodárov , ktorí si nebudú môcť inak pomôcť, to jednoducho risknú poľom aj bez značiek( možno s rizikom pokuty) a o tieto peniaze štát príde. Na pokutách toľko nevyberú ako keby každý poctivo zaplatil za značku a poistku od traktora aj vlečky. Ja som takýto traktor na ,,C“ značkách minulý rok zdedila, lebo pani notárka to už dostala z evidencie od dopr.inšpektorátu. Takže som zaň ešte platila aj v dedičskom, čomu predchádzalo ešte vybaviť potvrdenie o aktuálnej hodnote traktora v doporučenom autoservise, tiež za poplatok. A o tej bezpečnosti. Nezachytila som správy typu: chodca zrazil traktor a vodič zmizol alebo traktor išiel neprimeranou rýchlosťou alebo traktor sa zrazil s iným vozidlom nakoľko vodič počas jazdy telefonoval, … Samozrejme ,že sa stane aj nešťastie. Ale zdá sa mi, že je to teraz postavené do takej roviny, že tieto traktorky spôsobujú jednu tragédiu za druhou. Len to už záleží na každom vodičovi, ale nielen traktora, ale aj osobného vozidla aj motorky, do akej miery je u neho zodpovednosť voči ohrozeniu svojho života a života ľudí naokolo. Len predsa, rýchlejší stroj urobí väčšiu paseku a ešte k tomu na ceste, ako pomalé postaršie traktory, ktoré sa zväčša pohybujú na poli a cestu použijú len v tom prípade, ak je to potrebné na prejazd na to svoje políčko. Nuž, pomáhajú tí, v tej našej vláde, tej našej hospodáriacej slovači, len čo je pravda.

    Odpovedať
  22. drahoš
    18. júla 2019

    doma pozliepané haraburdy nemajú na ceste čo hľadať.

    Odpovedať
  23. Vlado
    25. septembra 2019

    Už teda vieme aspoň to, koho máme voliť. Ale Ty Igor sa tešíš zbytočne, blázon, ako blázon.

    Odpovedať
  24. Ján
    7. októbra 2019

    Ján . Za socializmu to fungovalo tak. Dedinský rozhlas vyhlásil dátum kedy sa budu kontrolovat traktory. Policajt skontroloval brzdy,riadenie,svetla a ak všedko vyhovovalo, tak dal potvrdenie a hotovo.Vtedy to fungovalo ,prečo by to nemohlo teraz ?

    Odpovedať
    1. realista
      7. októbra 2019

      p. Ján
      neviem kedy ste sa narodili, ale za socializmu, ja si to tak pamätám tak od 70 – tych rokov, to tak nebolo. Keď už robila to komisia a v poľnohospodárskom podniku , ktorá za to následne niesla zodpovednosť – zástupca okresnej poľnohospodárskej správy, okresnej vojenskej správy, zástupca dopravného inšpektorátu a nálada aj u tých „najmúdrejších“ traktoristov zodpovedala tomu konštatovaniu o „zastrúhanom vlase…..“

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.