Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Legislatíva Z domova

Podomácky vyrobené traktory musia prejsť kontrolou

Podomácky vyrobené traktory musia prejsť kontrolou
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Všetky podomácky vyrobené traktory, vlečky či iné doma upravené stroje už musia prejsť technickými kontrolami – v opačnom prípade prídu o pridelenú C-značku. Tie sa na Slovensku vydávajú už od roku 2013. Zatiaľ čo v minulosti na ich získanie stačil stručný opis vozidla a tri fotografie predložené na polícii, po novom už odborníci musia posúdiť aj stav týchto zariadení.

„Nejde o technickú kontrolu v plnom rozsahu. Ide o zvláštnu technickú kontrolu, kde sa skontrolujú iba základné technické požiadavky na osvetlenie vozidla, brzdové zariadenia, zvuk vozidla, spájacie zariadenia, zvláštne výstražné svietidlo oranžovej farby,“ uviedla pre poľnoinfo.sk Zuzana Viciaňová, hovorkyňa Ministerstva dopravy.

Zmeny priniesla novela zákona ešte minulý rok. Podľa rezortu bola potrebná.

„Z pohľadu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky bol predchádzajúci stav nevyhovujúci,“ dodala Viciaňová.

Proti novým technickým kontrolám vozidiel s C-značkami sa ale stavajú najmä malí a strední poľnohospodári. Vidiecka platforma spolu so Združením mladých farmárov už spisuje petíciu, ktorej znenie predložila aj samotnému ministerstvu.

„Zrušenie resp. zmena pravidiel pri prideľovaní “C” značiek znemožní použiť túto techniku určenú na poľnohospodárske účely. To bude v praxi znamenať ďalšie hodené poleno pod nohy malým gazdom. Pre väčšinu malých gazdov to bola a stále je jediná možnosť, ako užívať takéto stroje v okolí miesta, kde hospodária. Často ide o techniku, ktorá je určená na sezónne práce a na verejných komunikáciách sa objavuje ojedinele a na veľmi krátky čas,“ vysvetlila Lucia Gallová z Vidieckej platformy.

Tá aj v petícii žiada zrušenie metodického pokynu, ktorý kontroly vozidiel s C-značkami zaviedol.

„A to tak, aby nedošlo k narušeniu možností užívať takéto stroje a techniku, a tým aj k zhoršeniu možností hospodárenia na pôde. Zároveň sme pripravení na odbornú diskusiu tak, aby sme uvedenej nepriaznivej situácii predišli,“ dodala Gallová.

V minulosti o pridelenie C-značky požiadalo celkovo 34 tisíc žiadateľov.

SPPK prikláňame sa k tomu, aby sa to nemuselo meniť

„Pre malých a stredných farmárov je potrebné vytvárať také podmienky, aby sa im žilo ľahšie. Sú dobrým prínosom pre diverzifikáciu života na vidieku. Pokiaľ tie staré podmienky vyhovovali, prikláňame sa k tomu, aby sa to nemuselo meniť,“ uviedol predseda SPPK Emil Macho.

Nové podmienky prekážajú aj mladým farmárom. Tí podľa predsedu ich združenia často takéto zariadenia používajú, nakoľko sú pre nich finančne dostupnejšie. Nové kontroly im prinesú zvýšené náklady, alebo ich o zariadenia pripravia.

„Keď si zoberieme, že teraz by mal farmár prejsť celým procesom STK, je to obrovská investícia dať ten stroj do takej podoby, aby to prešlo,“ dodal Milan Jurky.

Ministerstvo dopravy však zmeny nateraz neplánuje, hoci tvrdí, že je otvorené diskusii.

„S ohľadom na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky aj samotných vodičov malotraktorov, musia minimálne požiadavky na podomácky vyrobené vozidlá platiť,“ dodala hovorkyňa Zuzana Viciaňová.

Novela zákona, ktorá priniesla zmeny vo vydávaní C-značiek, tiež predĺžila ich platnosť. Po novom totiž budú namiesto troch platiť až 10 rokov. Poľnohospodári však teraz musia značky vydané v minulosti vrátiť na polícii, ktorá im po technickej kontrole vydá nové. Ak značky nevrátia najneskôr do dňa skončenia ich platnosti, hrozí im pokuta 50 až 100 eur.

Autor článku: Ivana Kaliská
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
49 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
Jano
Jano
3. február 2019 23:01

Ano?? vy ste normalni? ako majú stými črepmi ísť na STK či po hlavnej ceste?? sú to mašiny čo chodia po poliach okolo domov po lesoch pár krát za rok… rozmýšlajú vôbec títo slovenskí politici?buzerácia na každom kroku ale čo môžeme čakať na Slovensku………a vôbec neviem načo sú nejaké značky… Celý komentár »

Jan
Jan
11. júl 2019 16:08
Odpoveď na  Jano

Presne tak! Kupil som za 550,- EURA podomacky vyrobeny traktor ale vobec som ani len netusil, kvoli slabej osvete, ze musim mat nejaku zanacku “C”. Keby som to len tusil, tak nekupujem taky traktor! Toto je isto chore a bussnis pre STK, poistovne a stat! Mame rolu vzdiale cca 500… Celý komentár »

radovan
radovan
2. december 2019 16:50
Odpoveď na  Jano

novy traktor neprejde cez stk a nie to stary crep ktory je dva tri krat vroku na rozbytej ceste za ktoru treba platit.

Pišta
Pišta
4. február 2019 6:29

Takýto traktor bez C značiek nemôže jazdiť po cestách 1. Triedy . Je potom vysoko pravdepodobné, že benzín alebo naftu pôjde majiteľ kúpiť do bandasky a doma naleje do traktora . Zoberme do úvahy situáciu , kedy ku takémuto hospodárovi príde kontrola z PPA , UKSUP a pri kontrole krízového… Celý komentár »

Tomáš Budzak
Tomáš Budzak
11. február 2020 18:31
Odpoveď na  Pišta

Mám ten istý problém nikde som sa nedocital že sa japonský traktorik nie je možné prihlásiť.Kupil som traktorik ktorí je v perfektnom stave všetko je OK nedá sa to porovnať s tými doma robenymi .Obyčajná šikana a buzerácia kto taky predpis vymyslel nemá čo robiť na takých zodpovednych miestach

Ján
Ján
4. február 2019 7:11

Jano a Pišta,ja tento problém nemám,nakoľko nevlastním podobný stroj-traktor,ale nemôžem sa nečinne pozerať na tie sproste nariadenia EU. Ja si myslím,že toto všetko je iba výhovorka na EU,ale je to výmysel toho nášho ” najlepšieho financ majstra”! Ak to nariadila komísia EU,tak už viem prečo Anglicko vystupoje z EU resp.BREXID.… Celý komentár »

G.S.
G.S.
4. február 2019 17:42

Tu nenariadili len povinnosť ísť na STK na zvláštnu kontrolu. Ak máte napríklad starý Zetor poskladaný z rôznych traktorov, tak podľa vyhlášky tento nemá právo dostať C značky a ak ich má, tak mu ich odoberú. A v chotároch behajú práve takéto stroje. Dovezené z Anglicka bez značiek a technického.… Celý komentár »

agrisato
agrisato
4. február 2019 18:15

Tak už aj SPPK na vlne lacného agrárneho populiznu? Vážení, ak by ktorémukoľvek z Vás, spôsobil takýto stroj nedajbože smrteľný úraz v rodine , čo potom?! Poviete si : fajn , však nešli mu brzdy?…

jm
jm
4. február 2019 23:51

Zrátaj si koľko starších ľudí to pozabudne splniť x 100Eur? A úradnícka práca na polícii nie je zdarma .Tak že A+B=??????? Ten náš financ majster zas niečo múdre vymyslel na naplnenie rozpočtu . A možno sa uvolní aj niekoľko ha pôdy pre súdruhov. Nie je to úžasný nápad?

M
M
16. január 2020 10:49
Odpoveď na  jm

Každý, kto bude použivať traktor F značkami je zodpovedný za technícky stav toho to stroja a je tak, trestoprávne zodpovedný za ten stroj krorý použiva!

M.
M.
13. február 2019 13:48

Reagujem na pána agrisato. To, že stroj nemá stk NEZNAMENÁ, že mu nejdu brzdy. A naopak. Ak stroj má STK, tiež neznamená, že sa mu brzdy nikdy nepokazia. Prepánajána nemyslime si, že keď sa udelí papier s razítkom, že sa stane zázrak. Stroj sa novým nestane. Je tiež v záujme… Celý komentár »

Stano
Stano
19. august 2020 11:35
Odpoveď na  M.

Má niekto na Slovensku štatistiky, koľko bolo doteraz nehôd spôsobených podomáckymi traktormi? Nikoho to nezaujíma. Ak máme mať prísne európske predpisy, majme ceny v obchodoch ako inde a samozrejme aj príjmy. Ak debilní štátni úradníci a politici toto nevedia zabezpečiť už 30 rokov, mali by skončiť v gulagoch

Peter
Peter
13. február 2019 14:17

Dnes som bol s traktorom na STK a EK a poviem vám že je to všetko len
o peniazoch 80€ a ešte čakal aj niečo naviac lebo mi pripomenul , že
o 2 roky už stým traktorom neprejdem.

Megy74
Megy74
23. február 2019 20:26

Po doterajších zisteniach len konštatujem… STK pre domácke traktory (tzv. zvláštna) nie je problém, ale problém nastane až na okr. úrade, kde pri prihlasovaní potrebuje všetky údaje, dokonca aj také, ako sú prípustné tlaky na jednotlivé nápravy, hmotnosť prípojného vozidla jak brzdeného tak nebrzdeného, prípustné hmotnosti v mieste spájacieho zariadenia,… Celý komentár »

Rudolf
Rudolf
24. február 2019 10:25

A už si videl štatistiku nehôd takýchto strojov? Tak neplač.

MARTIN
MARTIN
24. február 2019 15:54

Zdravim priatelia.Chcel by som len tolko ako niektori pisu ohladom nehod ze kazdy traktor by mal mat zmluvne poistenie,nie su ziadne statistyky o nehodach,a my obycajny ludia pouzivame traktory iba na jar a jesen a kazdy zodpovedny vodic by si mal uvedomit z akym traktorom vstupi na cestu ak iba… Celý komentár »

Jozef
Jozef
25. február 2019 9:38

Len jedna pripomienka.Myslíte, že teraz tie traktory prestanú chodiť ? Budú a nezaplatia sa ani tie poplatky, ktoré doteraz boli. (33 euro + poistka 3 krát po min.20 euro.:-)

Ondrej
Ondrej
29. marec 2019 13:41

Ahojte. Bolo tam písané, že traktor má prejť na zvlášnej kontrole. Ale musí odovdať zančku C. Teraz ako mám ísť na stk po hlavnej ceste ? Papiere boli platné do 03.03.2018. Prosím napíšte odpoveď. Ďakujem

Pavol Jurčo
Pavol Jurčo
10. október 2019 0:47
Odpoveď na  Ondrej

Musíš si kúpiť prejazdnu značku za 30 E, ak chceš isť po vlastnej osy,ale nemáš záruku či sa môžeš vrátiť ak nepredjdeš na STK. potom iba odťach. Kúpiš ju pri policajtoch ale + vlek ak ho chceš na ŠPZ. po prejdeni vráťiš a kúpiš si nové / F/ zase za… Celý komentár »

Ondrej
Ondrej
29. marec 2019 13:43

Prepáčte, 03.03.2019

realista
realista
29. marec 2019 16:38

re”Ondrej” – žiaľ – neberte to zle – ak podľa predpisov naložiť na prepravník a odviesť …..