Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Legislatíva Z domova

Podomácky vyrobené traktory musia prejsť kontrolou

chat_bubbleKomentáre: 8 visibilityZobrazenia: 2042

Všetky podomácky vyrobené traktory, vlečky či iné doma upravené stroje už musia prejsť technickými kontrolami – v opačnom prípade prídu o pridelenú C-značku. Tie sa na Slovensku vydávajú už od roku 2013. Zatiaľ čo v minulosti na ich získanie stačil stručný opis vozidla a tri fotografie predložené na polícii, po novom už odborníci musia posúdiť aj stav týchto zariadení.

„Nejde o technickú kontrolu v plnom rozsahu. Ide o zvláštnu technickú kontrolu, kde sa skontrolujú iba základné technické požiadavky na osvetlenie vozidla, brzdové zariadenia, zvuk vozidla, spájacie zariadenia, zvláštne výstražné svietidlo oranžovej farby,“ uviedla pre poľnoinfo.sk Zuzana Viciaňová, hovorkyňa Ministerstva dopravy.

Zmeny priniesla novela zákona ešte minulý rok. Podľa rezortu bola potrebná.

„Z pohľadu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky bol predchádzajúci stav nevyhovujúci,“ dodala Viciaňová.

Proti novým technickým kontrolám vozidiel s C-značkami sa ale stavajú najmä malí a strední poľnohospodári. Vidiecka platforma spolu so Združením mladých farmárov už spisuje petíciu, ktorej znenie predložila aj samotnému ministerstvu.

„Zrušenie resp. zmena pravidiel pri prideľovaní „C“ značiek znemožní použiť túto techniku určenú na poľnohospodárske účely. To bude v praxi znamenať ďalšie hodené poleno pod nohy malým gazdom. Pre väčšinu malých gazdov to bola a stále je jediná možnosť, ako užívať takéto stroje v okolí miesta, kde hospodária. Často ide o techniku, ktorá je určená na sezónne práce a na verejných komunikáciách sa objavuje ojedinele a na veľmi krátky čas,“ vysvetlila Lucia Gallová z Vidieckej platformy.

Tá aj v petícii žiada zrušenie metodického pokynu, ktorý kontroly vozidiel s C-značkami zaviedol.

„A to tak, aby nedošlo k narušeniu možností užívať takéto stroje a techniku, a tým aj k zhoršeniu možností hospodárenia na pôde. Zároveň sme pripravení na odbornú diskusiu tak, aby sme uvedenej nepriaznivej situácii predišli,“ dodala Gallová.

V minulosti o pridelenie C-značky požiadalo celkovo 34 tisíc žiadateľov.

SPPK prikláňame sa k tomu, aby sa to nemuselo meniť

„Pre malých a stredných farmárov je potrebné vytvárať také podmienky, aby sa im žilo ľahšie. Sú dobrým prínosom pre diverzifikáciu života na vidieku. Pokiaľ tie staré podmienky vyhovovali, prikláňame sa k tomu, aby sa to nemuselo meniť,“ uviedol predseda SPPK Emil Macho.

Nové podmienky prekážajú aj mladým farmárom. Tí podľa predsedu ich združenia často takéto zariadenia používajú, nakoľko sú pre nich finančne dostupnejšie. Nové kontroly im prinesú zvýšené náklady, alebo ich o zariadenia pripravia.

„Keď si zoberieme, že teraz by mal farmár prejsť celým procesom STK, je to obrovská investícia dať ten stroj do takej podoby, aby to prešlo,“ dodal Milan Jurky.

Ministerstvo dopravy však zmeny nateraz neplánuje, hoci tvrdí, že je otvorené diskusii.

„S ohľadom na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky aj samotných vodičov malotraktorov, musia minimálne požiadavky na podomácky vyrobené vozidlá platiť,“ dodala hovorkyňa Zuzana Viciaňová.

Novela zákona, ktorá priniesla zmeny vo vydávaní C-značiek, tiež predĺžila ich platnosť. Po novom totiž budú namiesto troch platiť až 10 rokov. Poľnohospodári však teraz musia značky vydané v minulosti vrátiť na polícii, ktorá im po technickej kontrole vydá nové. Ak značky nevrátia najneskôr do dňa skončenia ich platnosti, hrozí im pokuta 50 až 100 eur.

Autor článku: Ivana Kaliská
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1209 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

8 komentárov

  1. Jano
    3. februára 2019

    Ano?? vy ste normalni? ako majú stými črepmi ísť na STK či po hlavnej ceste?? sú to mašiny čo chodia po poliach okolo domov po lesoch pár krát za rok… rozmýšlajú vôbec títo slovenskí politici?buzerácia na každom kroku ale čo môžeme čakať na Slovensku………a vôbec neviem načo sú nejaké značky aj STK-čky aj na veľkých traktoroch v zahraničí niečo také neexistuje………………..

    Odpovedať
  2. Pišta
    4. februára 2019

    Takýto traktor bez C značiek nemôže jazdiť po cestách 1. Triedy . Je potom vysoko pravdepodobné, že benzín alebo naftu pôjde majiteľ kúpiť do bandasky a doma naleje do traktora .
    Zoberme do úvahy situáciu , kedy ku takémuto hospodárovi príde kontrola z PPA , UKSUP a pri kontrole krízového plnenia je oblasť kupovania pohonných hmôt . Kontrola si traktor odfotí a bude sa Vás pýtať , ako kupujete PHM . Poviete , že s týmto unikátom nemôžete ísť na cesty , tak na osobnom aute idete kúpiť do bandasky , doma nalejete a hotovo . No a kontrola povie , zle, porušenie eu smerníc. Ak nemáte doma stanicu PHM, nesmiete liať z bandasky , ale jazdiť s traktorom na stanicu PHM a tam natankovať .
    Tak to má chudák žiadateľ za dalších 5 % sankcií 😁
    Alebo sa žiadateľ opraví , a bude tvrdiť , že jazdí na benzínku ( aj keď bez značiek , kontrola fotky má ) a vyhne sa sankcií 😁

    Odpovedať
  3. Ján
    4. februára 2019

    Jano a Pišta,ja tento problém nemám,nakoľko nevlastním podobný
    stroj-traktor,ale nemôžem sa nečinne pozerať na tie sproste nariadenia EU. Ja si myslím,že toto všetko je iba výhovorka
    na EU,ale je to výmysel toho nášho “ najlepšieho financ majstra“!
    Ak to nariadila komísia EU,tak už viem prečo Anglicko vystupoje z EU
    resp.BREXID. Naší poslanci v EU vás ani neinformovali aké čudo vás
    čaká? Táto EU nám ako pomáha? Už viem,ktorú politickú stranu budem voliť!!!

    Odpovedať
  4. G.S.
    4. februára 2019

    Tu nenariadili len povinnosť ísť na STK na zvláštnu kontrolu. Ak máte napríklad starý Zetor poskladaný z rôznych traktorov, tak podľa vyhlášky tento nemá právo dostať C značky a ak ich má, tak mu ich odoberú. A v chotároch behajú práve takéto stroje. Dovezené z Anglicka bez značiek a technického. Teraz musí žiadať o schválenie odbor dopravy. Vymysleli tam toho ešte viac. Je nemožné napríklad prihlásiť takýto stroj , ak je tam motor alebo karoséria z vozidla podliehajúceho recyklácii. Na C značky vôbec nebude možné prihlásiť akékoľvek vozidlo s typovým povolením pre výrobcu. Takže rôzne Kuboty a podobne z Japonska tiež musia ísť na riadne značky. Ale nevidel som tam možnosť prihlásiť do evidencie vozidlo s ľavostranným riadením aj keď to bolo tuším rozhodnutie ESD.

    Odpovedať
  5. agrisato
    4. februára 2019

    Tak už aj SPPK na vlne lacného agrárneho populiznu? Vážení, ak by ktorémukoľvek z Vás, spôsobil takýto stroj nedajbože smrteľný úraz v rodine , čo potom?! Poviete si : fajn , však nešli mu brzdy?…

    Odpovedať
  6. jm
    4. februára 2019

    Zrátaj si koľko starších ľudí to pozabudne splniť x 100Eur? A úradnícka práca na polícii nie je zdarma .Tak že A+B=??????? Ten náš financ majster zas niečo múdre vymyslel na naplnenie rozpočtu . A možno sa uvolní aj niekoľko ha pôdy pre súdruhov. Nie je to úžasný nápad?

    Odpovedať
  7. M.
    13. februára 2019

    Reagujem na pána agrisato.

    To, že stroj nemá stk NEZNAMENÁ, že mu nejdu brzdy. A naopak. Ak stroj má STK, tiež neznamená, že sa mu brzdy nikdy nepokazia.

    Prepánajána nemyslime si, že keď sa udelí papier s razítkom, že sa stane zázrak. Stroj sa novým nestane.

    Je tiež v záujme vodiča, aby mal také brzdy, ktoré mu nepoškodia jeho zdravie! Bez ohľadu na stk.

    A pán agrisato, ako vysvetľujete, že v niektorých krajinách stk na traktory nemajú – a nehodovosť tam je nižšia??

    Odpovedať
  8. Peter
    13. februára 2019

    Dnes som bol s traktorom na STK a EK a poviem vám že je to všetko len
    o peniazoch 80€ a ešte čakal aj niečo naviac lebo mi pripomenul , že
    o 2 roky už stým traktorom neprejdem.

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom.