Zadajte hľadaný výraz

Komerčné informácie Z ekonomiky

Efektivita spájania fariem

chat_bubbleKomentáre: 1 visibilityZobrazenia: 960

Slovenské poľnohospodárstvo sa koncentruje, pričom tento proces môžeme pozorovať aj v ekonomicky vyspelých štátoch. Dochádza k zmenám, ktorých výsledkom je, že dnes niekoľko skupín obhospodaruje 15 percent poľnohospodárskej pôdy. Ide o približne 200 tisíc hektárov, najmä v južných oblastiach Slovenska.

Skupiny, ktoré začali aktívne vstupovať do nášho poľnohospodárstva sú domáce subjekty, ale aj zahraniční majitelia. Charakterizuje ich dobré finančné zázemie, ktoré sa prejavuje v investíciách do efektivity výroby, ktorá sa často po vstupe investorov stáva úzko špecializovanou. 

Často je to orientácia na produkciu niekoľkých základných plodín, prípadne chov ošípaných, alebo v menšej miere orientácia na produkciu mlieka. V týchto oblastiach zvyčajne dosahujú nadpriemerné výsledky v rámci slovenských, ale aj európskych porovnaní.

Rastlinná produkcia postavená na výkonných osivách, účinnej chemickej ochrane, alebo moderných strojoch a technológiách je výrobou, ktorá prináša zisk. Medzi dlhodobo najefektívnejšie plodiny patrí orientácia na repku, kukuricu, alebo potravinársku pšenicu. Ide o najčastejšie plodiny, ktoré majetkovo prepojené skupiny na svojich farmách pestujú.

V oblasti chovu ošípaných ide o zahraničných majiteľov fariem, ktorí svoje know how, a často aj technológie, doviezli zo štátov západnej Európy. Dokážu vyrábať bravčové mäso lacno a efektívne. Produkcia hovädzieho dobytka núti ku koncentrovanej výrobe a k dobrým chovateľským výsledkom. Chov je zložitejší, ako v prípade ošípaných, ktorých produkcia často pripomína priemyselnú výrobu. S ohľadom na rastúci problém s nedostatkom kvalifikovanej sily nebýva orientácia na túto výrobu častá. Situácia sa môže zmeniť v nasledujúcom období, ak cena surového kravského mlieka ešte vzrastie.

Efektivita skupín poľnohospodárskej prvovýroby so spoločným majiteľom spočíva aj v hromadnom nákupe vstupov do výroby, alebo predaji produkcie. Pokiaľ prvá možnosť prináša nákup za lepšie a nižšie ceny, tak pri predaji produkcie prináša efekt významnejšie trhové postavenie, a tým aj vyjednávacia pozícia predávajúceho. Pri predaji veľkého objemu komodít je väčšinou možné dohodnúť aj vyššie ceny. Skupina prináša väčšiu istotu pre poľnohospodárske podniky v podobe výkyvov cien na trhoch.

„Dôležitým rizikom, ktoré postihuje našich poľnohospodárov čím ďalej častejšie, sú extrémy počasia. Keďže poľnohospodárske skupiny hospodária vo viacerých regiónoch Slovenska, je veľmi nepravdepodobné, že by vo všetkých subjektoch nastali škody z titulu ľadovca, alebo sucha. Príkladom môže byť minulý rok, keď farmy na južnom Slovensku zasiahlo významne suché počasie, ale poľnohospodári na Liptove, alebo východnom Slovensku nezaznamenali, okrem prudkých mrazov, žiadne významné výkyvy. Napriek tomuto konštatovaniu, skupiny vo výraznej miere využívajú poistenie,“ hovorí Milan Knoll.

Podľa konateľa spoločnosti Agropoistenie si poisťujú budúce úrody, ale aj chovy zvierat. Náklady spojené so založením porastu, alebo s chovom zvierat vysokých úžitkových parametrov sú práve u týchto intenzívnych hospodárov enormné.

„Eliminovať prípadné škody je preto kľúčové. Spoločnosť Agropoistenie s.r.o., líder na trhu s poľnohospodárskym poistením, sa špecializuje na poistenie skupín a agroholdingov. Máme dlhoročné skúsenosti v agrosektore a pomáhame skupinám pri zefektívňovaní ich poistenia a zároveň zastrešujeme servis pri poistných udalostiach na plodinách, strojoch a ostatnom majetku. Makléri z Agropoistenia výrazne uľahčujú prácu a šetria čas manažérom veľkých poľnohospodárskych podnikov. A to nielen pri výbere najvhodnejšieho poistného riešenia, ale aj pri rýchlom riešení poistných udalostí. uzatvára M. Knoll. 

 

Autor článku: Juraj Huba – poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: Agropoistenie, s. r. o.

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1174 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

1 komentár

  1. Zisk zisk a zisk
    16. apríla 2018

    Zaujíma ma, či je zisk jediným ukazovateľom úspechu. A tiež nie je v článku popísané, akú pridanú hodnotu veľké priemyselné konglomeráty prinášajú a koľko zamestnancov zamestnávatejú. Teda, ako rozvíjajú vidiek. A taktiež nie je popísané, čo všetko, koľko chémie, umelých hnojív a ľudských zdrojov sú tieto firmy ochotné obetovať kvôli zisku. Vďaka takýmto firmám sa nám vidiek mení na ľudoprazdnu krajinu a myslím, že toto Slováci nechcú. Monopolizačné procesy sú prirodzenou súčasťou ekonomického cyklu nevynímajúc agrosektor. Preto je potrebné voči týmto procesom zasiahnuť, podobne ako v prípade firiem PAN AM, XEROX, COCA-COLA etc. Zatiaľ to máme rozbehnuté v neprospech celej krajiny…

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom.