Bez podpory to nejde. Kde ju našli slovenskí pestovatelia?
2 979 hektárov alebo rozloha veľká ako 4 173 futbalových ihrísk. Na takejto ploche sa vypestuje slovenská zelenina a ovocie, ktoré vo svojich predajniach ponúka Kaufland. Čo spolupráca s reťazcom prináša domácim pestovateľom a ako v praxi vyzerá?
Keď nakupovať potraviny, tak slovenské? Ak zákazník vstupuje do obchodov s týmto presvedčením, v predajniach pod červenou strechou si má z čoho vyberať. Obľúbený predajca potravín totiž podľa prieskumov GfK* dosahuje v priemere najviac vystavení slovenských produktov spomedzi všetkých maloobchodných reťazcov a vedie medzi nimi s počtom 6 302 vystavení. Podpora domácich dodávateľov je pre Kaufland natoľko dôležitá, že sa stala súčasťou jeho obchodnej stratégie a prejavuje sa aj v sortimente, ktorý odoberá od našich poľnohospodárov.
Príležitosť pre domácich dodávateľov
Počas minulého roka zaradil do predaja takmer 50 miliónov ton „tunajšej“ zeleniny a ovocia.
„Od slovenských pestovateľov pochádza až 50 percent u nás predávaného ovocia a zeleniny, ktoré sa dajú vypestovať v našich klimatických podmienkach,“ hovorí Richard Bendík, riaditeľ nákupu v spoločnosti Kaufland, ktorá ponuku slovenských potravín pravidelne rozširuje.
V sortimente ovocia a zeleniny predáva tovar, ktorý sa u nás vypestuje na 2 979 hektároch, čo predstavuje rozlohu 4 173 futbalových ihrísk.
Do obchodného reťazca už roky dodáva svoju produkciu aj spoločnosť Mykopesta, ktorá sa venuje pestovaniu hlivy ustricovej či huby shiitake. Tie rastú vo veľkých klimatizovaných halách v okolí Stupavy a ako tvrdí manažér výroby Martin Bartalos, starostlivosť o ne si vyžaduje 365 dní v roku. Vypestovať úrodu, ktorá sa zberá sedemkrát do týždňa, je však pre dodávateľa len začiatok, ďalším dôležitým krokom je zabezpečiť jej predaj a dostať ju k zákazníkovi. Aj preto slovenský pestovateľ oceňuje pomocnú ruku reťazca.
„Kaufland nám prináša stabilný odbyt a je pre nás seriózny obchodný partner, na ktorého sa môžeme spoľahnúť,“ hovorí manažér výroby v spoločnosti Mykopesta, ktorá vlani predajne Kauflandu zásobila objemom vyše 250 ton húb.
Korektné vzťahy sú základ
Aj milovníci zelených šalátov si u obľúbeného predajcu potravín môžu do košíka vkladať tie s označením Made in Slovakia. Hlávkový, ľadový, rímsky, či lollo blondo, takéto druhy šalátov v okolí Hrubej Borše vysádza spoločnosť Slovenské šaláty, ktorá prostredníctvom dodávateľa Vitazel a obchodného reťazca svoju úrodu prináša do slovenských domácností.
„Šaláty pre Kaufland pestujeme na základe ročnej dohody, čo nám umožňuje lepšie plánovanie a zároveň sa môžeme viac venovať samotnému pestovaniu,“ vysvetľuje spolumajiteľka spoločnosti Dagmar Munková, ktorá si pochvaľuje aj zachovanie férových cien.
„Sme veľmi radi, že slovenské šaláty môžeme dodávať práve do Kauflandu. Táto spolupráca nám umožňuje napredovať a využívať moderné technológie aj metódy.“
Na tom, aby obchodné vzťahy medzi dodávateľom a reťazcom fungovali, si dávajú záležať obe strany, čo potvrdzuje aj riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland.
„Domáci výrobcovia a pestovatelia potrebujú nielen stabilný odbyt na svoje produkty, ale aj silného a férového partnera, ktorým pre nich rozhodne sme,“ pokračuje Richard Bendík a jeho slová potvrdzujú aj čísla.
V priemere najviac vystavení slovenských produktov má podľa posledných prieskumov Kaufland,* ktorý na domácom trhu vedie s priemerným počtom vystavení 6 302 výrobkov.
Podpora znamená možnosť investovať
Včera v skleníku, dnes na našich stoloch? Áno, takúto čerstvosť dokáže obchodný reťazec dopriať zákazníkom aj vďaka spolupráci dodávateľa Vitazel so slovenskou Farmou Beri, ktorá v Brutoch neďaleko Nových Zámkov pestuje paradajky aj jahody.
„Sme radi, že vďaka spolupráci s Kauflandom môžeme do jeho predajní prinášať zákazníkom domáce jahody. Umožňuje nám to aj investície do pestovania, vďaka čomu sa naša farma môže rozrastať,“ hovorí Róbert Kavuľa, manažér výroby z Farmy Beri.
Investície do moderných technológií slovenským poľnohospodárom dovoľujú skvalitňovať úroveň pestovania a sú dôležitým benefitom, ktorý im prináša stabilné a férové partnerstvo s obchodným reťazcom. Kaufland dodávateľom so sídlom na Slovensku, medzi ktorých patria aj pestovatelia ovocia a zeleniny, za ich produkty počas posledných troch obchodných rokov zaplatil takmer dve miliardy eur.
*Porovnanie reťazca Kaufland s ostatnými reťazcami na slovenskom maloobchodnom trhu, na základe výsledkov štúdie Spotrebiteľského panelu GfK realizovanej v júli 2023.