Vidieť nové stroje na našich poliach je čoraz zriedkavejšie
V prípade prihlasovania nových kombajnov a teleskopických manipulátorov bol rok 2020 najhorší, odkedy AGRION – Združenie dodávateľov pôdohospodárskej techniky v SR vyhodnocuje štatistiku daných kategórií strojov. Situácia je tak podobná, ako s prihlasovaním nových traktorov, ktorých počty medziročne poklesli o 12-percent, o čom AGRION už informoval v druhej polovici januára. Registrácie nových kombajnov poklesli medziročne o 7-percent a teleskopických manipulátorov o 27,5-percenta.
Kombajny na Slovensku
V roku 2020 bolo na Slovensku registrovaných 40 nových kombajnov, čo je o 7-percent menej, ako v roku 2019. Vtedy na Slovensku pribudlo 43 nových kombajnov. Ak by sme porovnávali situáciu s rokom 2018, prepad prihlasovania nových kombajnov by bol ešte výraznejší. V priebehu dvoch rokov došlo k poklesu trhu o jednu tretinu. Konkrétne z hľadiska počtu strojov z 59 na 40 nových kombajnov.
Slovenskou trhovou jednotkou s podielom 52,5-percenta je značka CLAAS. Tá na našom trhu prihlásila 21-nových strojov. Ešte vlani pritom trhový podiel značky bol približne 30-percent a rok predtým 40-percent.
Dvojkou je NEW HOLLAND, ktorý na Slovensku umiestnil 7-nových strojov, čo mu prinieslo trhový podiel 17,5-percenta.
Tretie miesto patrí značke JOHN DEERE s piatimi prihlásenými kombajnmi a trhovým podielom 12,5-percenta.
Celkovo boli na slovenskom trhu prihlásené značky šiestich výrobcov kombajnov, čo je o jednu značku menej, ako vlani.
Kombajny v Českej republike
Situácia v Českej republike je dlhodobo výrazne lepšia, ako na Slovensku. Za ostatných desať rokov sa čísla prihlásených nových kombajnov dostali len dva razy pod 160 kusov ročne. Vlani bolo dokonca v Českej republike prihlásených 183 nových kombajnov, čo je štvornásobne viac, ako na Slovensku.
Ak by sme prepočítavali jeden kombajn na hektár ornej pôdy, tak na Slovensku pripadal vlani nový stroj na 33 700 hektárov. V Českej republike je situácia oveľa priaznivejšia a nový kombajn pripadá na 16 100 hektárov ornej pôdy. Investičný dlh slovenských poľnohospodárov sa tak neustále zvyšuje a prehlbuje.
Medzi rokmi 2019 a 2020 dokonca v Českej republike pribudlo o 18-percent nových kombajnov viac. Slovenská realita hovorí o medziročnom poklese o 7-percent.
Dostatočne sme investovali len raz
Technologicky začíname zaostávať, čo sa prejavilo aj v priebehu jesenných prác, ktoré boli často prerušované výdatnými zrážkami. Vzhľadom na spojenie nepriaznivého počasia a technologického vybavenia našich podnikov, tak došlo k výraznému oneskoreniu napríklad zberu kukurice, alebo sejby ozimín.
Skúsenosť z jesene ukázala, že veľa našich poľnohospodárov je technologicky vybavených pre ideálne pôdne a klimatické podmienky. Ak sa ale odchýlime od normálu, ako vlani na jeseň, tak to mnohým subjektom spôsobuje značné problémy. Investičný dlh v obnove strojov a technológií sa každoročne zvyšuje. Pri traktoroch sme napríklad dokázali investovať na úrovni porovnateľnej napríklad s Českou republikou len raz, a to v roku 2008. Odvtedy sú investície výrazne nižšie, ako potreba jednoduchej reprodukcie. Hlavným problémom je však to, že nedostatočné hodnoty v obnove techniky vykazujeme aj za našimi susedmi a konkurentmi v okolitých štátoch.
Teleskopické manipulátory
V minulosti sme dokázali s viacerými krajinami držať krok aspoň v obnove teleskopických manipulátorov. Tieto stroje nachádzali v našich podmienkach výraznejšie uplatnenie, ako napríklad na menších farmách v starých členských štátoch Európskej únie. Na západ od nás si poľnohospodári často zvolia čelný nakladač na traktor, čím sa vyhnú kúpe teleskopického manipulátora.
Už ani naše porovnateľné čísla so štátmi s obdobnou štruktúrou agrorezortu v prípade obnovy teleskopických manipulátorov z minulých rokov neplatia. Aj tu došlo medziročne k výraznému prepadu prihlasovania nových strojov.
V roku 2020 bolo do evidencie prihlásených 158-nových teleskopických manipulátorov. Oproti roku 2019 sme zaznamenali výrazný prepad registrácie a to o viac ako 27,5-percenta. Predvlani do evidencie pribudlo 218-nových strojov. Medziročne tak bolo prihlásených o 60-strojov menej. Rok 2020 sa tak z hľadiska prihlasovania nových teleskopických manipulátorov stal najhorším za ostatných päť rokov, odkedy AGRION štatistiku prihlasovania nových teleskopov vykazuje.
Najviac nových teleskopických manipulátorov na slovenskom trhu prihlásila značka MANITOU. Jej trhový podiel dosahuje takmer 40-percent. Francúzsky výrobca prihlásil u nás 62-nových strojov.
Trhovou dvojkou je už tradične JCB s počtom 37-prihlásených manipulátorov, čo im prinieslo 23-percentný trhový podiel.
Značke DIECI patrí s 19-prihlásenými strojmi tretie miesto. Trhový podiel značky dosahuje 12-percent. To je medziročne polepšenie o viac ako 3-percentá a oproti rokom 2016 a 2017 dokonca zdvojnásobenie trhového podielu.
Štvrtí sú MERLO a NEW HOLLAND obaja s 10-prihlásenými strojmi, čo im prinieslo trhový podiel 6,3-percenta. V prípade značky NEW HOLLAND ide o takmer strojnásobenie vlaňajšieho trhového podielu.
Piate miesto patrí značke CASE IH s trhovým podielom 3-percentá a piatimi prihlásenými teleskopickými manipulátormi.
Celkovo bolo na slovenskom trhu prihlásených 12-značiek teleskopických manipulátorov, čo je rovnaké číslo ako predvlani, aj v roku 2018.
Stabilita
Z hľadiska obnovy poľnohospodárskej techniky je mimoriadne významná stabilita a kontinuita, tak domácej, ako aj európskej agrárnej politiky. Podstatné je najmä prehľadné a predvídateľné podnikateľské prostredie. Samotné vyhlásenie výziev o nenávratný finančný príspevok na modernizáciu fariem našich poľnohospodárov nespasí. Aj pri tomto pozitívnom kroku je totiž dôležité mať na pamäti, že kto rýchlo dáva, dvakrát dáva.
Vyhodnocovanie výziev a ich uzavretie nemôže trvať roky, lebo v tom prípade samotná podpora prestáva pomáhať, ale v niektorých oblastiach začína škodiť. Inšpirovať nás môžu prehľadné a pritom rýchlo vyhodnocované podporné schémy, napríklad našich susedov za riekou Moravou či Dunajom, ktorí sa nám aj vďaka rozumnému využitiu európskych zdrojov raketovou rýchlosťou vzďaľujú.
Traktory drahe kvalita coraz horsia a servis na skrachovanie podniku.Ani sa necudujem….
V dnešnej neistej dobe ani nečudujme, že sa neinvestuje. Veď aj pri nových osobných automobiloch klesol odbyt, nie len u poľnohospodárskej techniky.
Každý si vie zvážiť čo môže dovoliť.