Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Z domova Živočíšna výroba

Mliečny expres: Ráno podojíme, večer máme peniaze

Mliečny expres: Ráno podojíme, večer máme peniaze
insert_photoautorka

Mliečny expres premáva pod Tatrami už dvanásť rokov. Vyráža z rodinnej farmy Agrozami v Tvarožnej, odkiaľ pochádza aj mlieko v automate na kolesách. Za svojimi zákazníkmi neváhajú vycestovať desiatky kilometrov. Oplatí sa. Mlieko predajú drahšie, ako mliekarni a peniaze majú ihneď.

Na rodinnej farme v Tvarožnej má každý svoju úlohu. Najskúsenejší otec zastrešuje živočíšnu a rastlinnú výrobu, syn Radoslav má na starosti bitúnok a ďalší dvaja bratia mliečny expres. Farmári nečakali na zázrak, išli vlastnou cestou.

Ako dnes tvrdí Miroslav Zakopjan z Agrozami, v čase, keď všetci investovali do mliečnych automatov, oni kupovali auto. A spravili dobre. Pokiaľ mnohé automaty časom skončili, ich mliečny expres úspešne funguje viac ako desaťročie.

„Boli sme voči mliečnym automatom skeptickí už od začiatku, preto sme išli do mobilného konceptu. Videli sme v tom väčší potenciál,” začína chovateľ.

Rýchle peniaze a lepšia cena

Mlieko z expresu má veľa výhod. Je vždy čerstvé, plné živých mliečnych kultúr a kúpite ho lacnejšie, ako v obchode. Sú presvedčení, že expres funguje aj vďaka slovenskému pôvodu mlieka.

„Zvieratá z našej farmy sú odchované v našich stajniach od teliatka, sú kŕmené našim vlastným obilím,” doplnil Zakopjan.

Na farme chovajú slovenské straky, ktoré denne zásobujú expres čerstvým mliekom. Nie je to čisto mliečny typ, ale má vysokú kvalitu mlieka, a keďže majú aj bitúnok, sú pre nich zaujímavé aj na mäso. Ich sto kusové stádo kráv denne vyprodukuje 1 800 litrov mlieka, z toho takmer polovicu predajú pomocou auta. Začiatkom roka mierne zvýšili cenu mlieka v exprese zo 60 na 70 centov.

„Samozrejme, na začiatku sme investovali do auta, ktoré musí zarobiť na seba aj na vodiča. Vďaka expresu predáme mlieko drahšie ako mliekarni a zákazník kúpi lacnejšie, a hlavne kvalitnejšie mlieko ako v obchode. Okrem toho, predaj priamo, má aj ďalšiu výhodu – platbu v hotovosti. Ráno podojíme a večer  máme peniaze doma,” popisuje Miroslav výhody predaja v mliečnom exprese.

Syn Ján vzápätí dodáva, že odberateľov majú často v obciach, kde fungujú aj družstvá. Tie mlieko zväčša dodávajú spracovateľom, zatiaľ čo oni cestujú za zákazníkom desiatky kilometrov.

Bližšie k zákazníkom

Za zákazníkmi vyrážajú do okruhu päťdesiat kilometrov. Každý deň, okrem nedele. Denne prejdú aj sto kilometrov. Zastávok má mliečny expres dosť, aby sa mlieko dostalo k ľuďom čo najbližšie.

„Naše mlieko je výborné na priamu konzumáciu, keď postojí, môžete si z neho zobrať smotanu, spraviť kyslé mlieko. Zdatnejší zvládnu aj výrobu syra,” konštatuje farmár.

Najčastejšie nakupuje staršia generácia, ktorá si ešte pamätá časy, keď v každom dome bola krava. Jednu zo zastávok majú aj v Spišskom Bystrom.

„Som tu každý týždeň, beriem plnú fľašu. Mlieko je chutné a zdravé. Zbieram smotanu a doma vyrábam tvaroh,” upresnila miestna zákazníčka, prečo nakupuje v mliečnom exprese.

Auto predáva bezobalovo. Kupujúci si nosia vlastné, prevažne sklenené nádoby. Okrem mlieka predávajú v exprese aj čerstvé vákuovo balené mäso z vlastného bitúnku – bravčové a hovädzie.

Užitočná aplikácia

Trasa mliečneho expresu je daná dopredu, ale časy jednotlivých zastávok sú len orientačné, čo niekoho môže odradiť. Najmä v zime, keď musíte čakať vonku. Aj s týmto neduhom sa popasovali po svojom. Vďaka jednoduchej aplikácii, ktorú vytvorili, ľudia presne vidia, kde sa mliečny expres nachádza.

„Máme veľa starších odberateľov a nechodíme vždy načas. Veľa ráz sa stalo, že bol väčší odbyt, než sme čakali. Meškali sme a ľudia museli zbytočne čakať. Chceli sme to zmeniť. Aplikáciu, ktorá má už tisícky stiahnutí, si môžete uložiť do mobilu. Chceli sme ňou zároveň osloviť aj mladšiu generáciu, ktorá u nás nakupuje pomenej,” informuje Ján Zakopjan.

S rozrastajúcou sa firmou prichádzajú aj nové nápady. V súčasnosti sa plánujú zapojiť do aktuálnej výzvy pre potravinárov a uchádzať sa o dotáciu na zakúpenie nového – modernejšieho auta. Do budúcna uvažujú nad malou mliekarňou a výrobou vlastných mliečnych výrobkov pre lokálnych odberateľov.

Autor článku: Radka Novotná - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: autorka

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments