Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jar LEFT
Branding VUB 2019 Jar RIGHT
Branding VUB 2019 Jar TOP
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Článok dňa Názory a komentáre Z domova

Aktivisti hrajú ruskú ruletu s našim rezortom

chat_bubbleKomentáre: 63 visibilityZobrazenia: 3148
UniCredit Bank 2018

Slovenské poľnohospodárstvo má problém. Ak by sme si mysleli že len jeden, boli by sme príliš optimistickí. Mohli by sme začať nevydarenou transformáciou poľnohospodárskych družstiev, pokračovať rozdrobeným pozemkovým vlastníctvom a výpočet by mohla uzavrieť pomyselná špička pyramídy – neustály pokles potravinovej sebestačnosti. Menované problémy nevznikli dnes, alebo pred niekoľkými rokmi. Sú dôsledkom vývoja spoločnosti a rezortu za ostatných minimálne sedemdesiat rokov. Rezort od druhej svetovej vojny zažíva zásadné obraty v smerovaní.

Transformácia ekonomiky sa po roku 1990 dotkla poľnohospodárstva tak, ako máloktorého odvetvia. Rezort sa scvrkol na zlomok svojej pôvodnej veľkosti a plodiny pestované na našich poliach a zvieratá chované v maštaliach odrážali objednávku (nezáujem) štátu o domácu výrobu.

Zatiaľ konštatujeme len to, čo sa za roky opakovania postupne stalo floskulami nášho poľnohospodárstva. Aktuálny stav si dobre uvedomujú aj zástupcovia samosprávnych organizácií roľníkov. Roky poukazujú na výšku národných podpôr, alebo na nerovný prístup Európskej komisie k slovenským roľníkom.

Zmeny prichádzajú

Dnes sa zdá, že rezort sa konečne dostáva medzi priority štátu, o čom svedčí aj objem schválených národných podpôr. Ešte aj ekonomický týždenník TREND, ktorý ani náhodou nemôžeme podozrievať z náklonnosti k súčasnej vládnej koalícii, alebo k SNS, zverejnil v závere novembra komentár k Zelenej nafte s titulkom „Matečnej majsterštuk. Konečne dá dotácie len aktívnym farmárom“.

Eldorádo za múrmi Pôdohospodárskej platobnej agentúry, ktoré vypuklo za jednofarebnej vlády strany SMER pod vedením vtedajšieho výkonného riaditeľa Partiku a maskota inštitúcie Grobára, prinieslo vyčerpanie projektových podpôr a obrovské problémy aktuálnemu vedeniu agentúry. Dnes sa zdá, že situácia je stabilizovaná. Nahromadené projekty boli vyhodnotené a postupne dochádza k vyhlasovaniu ďalších výziev, aj keď s výrazne menšími finančnými alokáciami. Za posledné mesiace vidieť aj posun v prípade „križovania“ priamych platieb.

Pozitívnou zmenou najmä pre malých poľnohospodárov bola vlaňajšia novela zákona o nájme poľnohospodárskej pôdy. Novela vypúšťala automatickú obnovu nájomných vzťahov a tento bod vnímala ako svoj najväčší úspech Vidiecka platforma.

Vývoj v poľnohospodárstve nie je zabrzdený. Situácia aj z dôvodov vyššie uvedených faktorov je dlhodobo vyhrotená a preto aj pod drobnohľadom poľnohospodárov. Tí pozorne sledujú, či sľuby nekončia len pri marketingových frázach ale dochádza k ich reálnemu plneniu.

Pravda je taká, že vlani, tesne pred vraždou dvoch mladých ľudí, sa začali prípravy na protest roľníkov kvôli urážlivej výške národných podpôr určených pre agrorezort. Roľníci boli zmobilizovaní, ale do ulíc nevyšli. Zvážili náladu v spoločnosti a od demonštrácie upustili.

To nebol prípad roku 2008, keď ceny mlieka padli u niektorých spracovateľov k 14-centom za kilogram. Chovatelia sa spojili a zaliali bratislavského spracovateľa mlieka, ktorému sa cez bránu valili tisícky litrov produkcie nespokojných agropodnikateľov. Roľníci neboli viac ochotní dostávať za svoju produkciu almužnu a tak ju týmto neobvyklým spôsobom mliekarni darovali.

Chýba hlavná myšlienka a dôveryhodní protagonisti

V roku 2018 bola situácia v rámci celospoločenských udalostí vyhrotená a poľnohospodári zobrali Bratislavu útokom. Podporili ich viaceré samosprávne organizácie, ktoré sa protestu zúčastnili. Jednou z nich bola Agrárna komora Slovenska. Dnes Helena Patasiová, predsedníčka menovanej organizácie, vo vysielaní RTVS hovorí, že aktuálny protest členovia tamojšej organizácie nepodporujú. Dôvodom je, že požiadavky z leta minulého roka sa splnili a jedinou nevyriešenou otázkou zostávajú pozemkové úpravy.

Anton Vdovjak, hlavný respondent stredajšieho vysielania Správ a komentárov RTVS si to nemyslí. Za hlavné problémy považuje pozemkové úpravy, stropovanie, korupciu a ochranu pôdy a vody. Ide o samozrejme zmysluplné požiadavky, ak ich porovnáme s tým, čo tohto farmára z okolia Kežmarku trápilo ešte v máji minulého roka. Podľa Podtatranských novín chcel vtedajším protestom vyriešiť –  mizernú podporu v porovnaní s Európskou úniou, rozkrádanie a rabovanie, ktoré sa podľa jeho slov deje všeobecne, ale v poľnohospodárstve trikrát toľko, narábanie s pôdou, alebo odchod mladých ľudí do zahraničia a rušenie stredných škôl.

Protesty, ktorými aktuálne žije Bratislava nemajú hlavnú myšlienku a ani dôveryhodných protagonistov. Sú skôr exhibíciou niektorých jednotlivcov, ktorí majú s poľnohospodárstvom len pramálo spoločné.

Na snímke zástupcovia protestujúcich slovenských farmárov, zľava Marián Glovaťák, František Oravec, Lucia Gallová, Patrik Magdoško, Ľubomír Bulla a Michal Tomčík počas prijatia v rámci 142. schôdze vlády SR 20. februára 2019 v Bratislave. FOTO TASR – Pavel Neubauer

Ústrednou postavou hnutia Iniciatívy poľnohospodárov je Patrik Magdoško. Na niektorých fotografiách uverejnených na internete je problém ho spoznať. Patrik Magdoško nenosil vždy farmársky klobúk ako ho vídame v ostatných dňoch. Na fotke vyzeral približne tak, ako by manažér pre svetovú kozmetickú firmu, čím sa živí, mal vyzerať.

Aby sme Patrikovi Magdoškovi nekrivdili, je potrebné uviesť, že založil občianske združenie Wild west western, kde sa venuje chovu koní a tréningu mladých začínajúcich jazdcov. Práve táto činnosť ho v roku 2012 dostala aj do pozornosti médií, keď inému chovateľovi koní odkázal, že ho dopichá nožom. Poľnoinfo.sk má k dispozícii dokument, kde prokurátor schvaľuje zmier medzi obvineným Patrikom Magdoškom a poškodeným. V dokumente sa okrem iného píše: „Obvinený Patrik Magdoška, vyhlásil že skutok, pre ktorý je stíhaný, spáchal tak ako je uvedené v uznesení povereného príslušníka OO PZ v Humennom o vznesení obvinenia, pričom svoje konanie úprimne oľutoval“.

Ďalšou osobou, ktorú sme mohli vzhliadnuť na stredajšom rokovaní vlády bola dobre známa Lucia Gallová. Taktiež nejde o poľnohospodárku, ale profesionálnu organizátorku protestov. V roku 2012 pripravovala protesty ku kauze Gorila. Novinára Toma Nicholsona, ktorý ako prvý napísal o kauze Gorila knihu, podľa Plus 1 deň, šokovali organizátorky protestov aj počas stretnutia s premiérkou Ivetou Radičovou. „Žasol som, o čom rozpráva Lucia Gallová. Premiérke zovrela ruky do dlaní a povedala, že je veštkyňa a vie, že Stanko je stále pri nej,“ uviedol vo februári 2012 pre Plus 1 deň známy slovensko-kanadský novinár. Ako už vieme, Lucia Gallová neskôr našla zaľúbenie v poľnohospodárstve a združila najmä menšie organizácie do Vidieckej platformy.

Ďalším protestujúcim prijatým na Úrade vlády bol menší farmár, chovateľ hovädzieho dobytka, Marián Glovaťák z Oravskej Polhory. Vyštudoval geopolitiku a možno preto sa mu vždy starostlivosť o pôdu nedarí tak, ako by si predstavoval. Svojimi neúspechmi sa občas pochváli aj na facebooku.

Čo bude ďalej?

Medzi protestujúcimi roľníkmi sú pravdepodobne aj úspešní hospodári na pôde so svojimi každodennými starosťami. Je dôležitou úlohou štátu zabezpečiť, aby ich rozvoj bol podporený legislatívou, ale aj finančnými podporami. Situácia v našom agrosektore naozaj vyhnila. Nemalú zásluhu nad tým má všestranný odborník strany SMER-SD na hospodárstvo, energetiku a pôdohospodárstvo Ľubomír Jahnátek. Stopercentne spackaná podpora mladých roľníkov bola prísadou k vykvaseniu na dnešnú, alebo minuloročnú situáciu. Mladí roľníci boli dlho ťahaní za nos a ich prudkým reakciám sa nečudujme. Zjednodušení pohľad, že nič sa v prospech roľníkov nerobí ale nie je pravdivý.

Dnes sa žiaľ dostávame do opačnej situácie, keď našich poľnohospodári, alebo skôr aktivisti idú na hranu. Pravda je taká, že sú len krok od toho, aby vážne a možno aj trvalo poškodili našich všetkých roľníkov. Ako to?

V utorok vydala Tlačová agentúra SR nenápadnú správu, že Manfred Weber, šéf európskych ľudovcov, sa v stredu stretne aj s protestujúcimi roľníkmi. Ide o horúceho kandidáta na šéfa Európskej komisie. Asi si dokážeme predstaviť, aký dojem zostane zo situácie na Slovensku a akým spôsobom sa budú presadzovať požiadavky tých, ktorí na Slovensku reálne hospodária na poli Európskej komisie. Áno, hybnou silou nášho poľnohospodárstva sú najmä stredné, väčšie a veľké farmy.

Odpoveďou nie je veľkosť obhospodarovanej výmery

Ak ale hovoríme, že potravinová sebestačnosť, ktorá dosahuje podľa organizátorov protestov 37-percent a vyplýva z veľkostnej štruktúry nášho poľnohospodárstva, tak klameme. Aktuálny stav je najmä dôsledkom práce trinástich ministrov pôdohospodárstva po roku 1990. Aj v Českej republike sú základnou štruktúrou poľnohospodárstva najmä stredné a väčšie farmy a tamojší rezort je vďaka dlhodobej ucelenej agrárnej politike v oveľa lepšej kondícií, ako je u nás.

Ak protestujúci neustále spochybňujú fungovanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry a hovoria o korupcii vo vnútri inštitúcie, je potrebné hovoriť o reálnych prípadoch. Nehovorme zjednodušené frázy ako roľník z Kežmarku, že sa tu rabuje a asi aj trikrát viac, ako v iných rezortoch. Naozaj si neuvedomujeme, ako systému vyplácania priamych podpôr na Slovensku môžeme uškodiť? Už teraz sú roľníci zúfalí z množstva kontol, ktoré musí PPA z poverenia EK vykonávať. Po týchto vyjadreniach a často rokovaniach protestujúcich s bruselskými úradníkmi, ale žiaľ aj našimi europoslancami, si títo „roľníci – aktivisti“ myslia, že ich bude menej?

Pred niekoľkými týždňami sa na stretnutí roľníkov z levického regiónu jeden zástupca zo Spolku farmárov Slovenska vyjadril, že kompetencia vyplácania podpôr by mala byť Pôdohospodárskej platobnej agentúre odňatá a mala by ju riešiť samotná Európska komisia. Sú si títo hazardéri naozaj tak istí, že systém zobratý PPA by bez problémov a okamžite nabehol niekde v Bruseli? Že to, čo si nevieme vyriešiť doma, odrazu vyrieši bruselský úradník? Ak áno, smelo do toho.

Asi sa ale nebudem príliš mýliť, keď napíšem, že tento stav by na veľmi dlhé obdobie odstrihol reálnych slovenských poľnohospodárov od peňazí a situáciu by musel riešiť štát. Keď sa tak nestane, oslabené farmy budú ešte ľahšou korisťou domáceho a zahraničného investičného kapitálu. Samozrejme, nedotkne sa to len prvovýroby, ale napríklad aj dodávateľov vstupov do rezortu a organizácií priamo na jeho fungovanie napojených.

Bolo by neuveriteľné, keby protestmi bez ústrednej myšlienky takto riskovali roľníci, ktorí reálne hospodária na pôde a vytvárajú v našom rezorte hodnoty. To je aj dôvod, prečo medzi protestujúcimi chýba reálna agrárna osobnosť a autorita.

Autor článku: Juraj Huba – poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1255 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

63 komentárov

  1. Fedor
    21. februára 2019

    Fantasticky clanok, Juraj, klobuk dolu!

    Odpovedať
  2. Marián Glovaťák
    21. februára 2019

    Juraj,
    to idete na mňa útočiť, že som uviazol s balíkovačom v bažine? Čože? Toto je neúspech???
    Chcete ma zdiskreditovať a pošpiniť ale nemáte ako lebo reálne robím?

    Mal som o vás vyššiu mienku.

    Odpovedať
  3. Miloslav Kováč
    21. februára 2019

    Diskreditovať, útočiť , zosmiešňovať, to teraz letí namiesto vecnej diskusie, jasného pomenovania problémov a snahy riešiť problémy.

    Odpovedať
  4. doesntmatter
    21. februára 2019

    Juraj, a kto Vám ešte prekáža? Skúste tu ohovoriť už kompletne všetkých, čo s Vami nesúhlasia, alebo si dovolili kritizovať Vás. Je to úbohé.
    A podľa Vás teda treba byť ticho a naďalej akceptovať spôsoby PPA a aroganciu ministerstva? Áno, je v hre akreditácia, a mňa zaujíma, kto za to bude niesť zodpovednosť, ak o ňu Slovensko príde. No obviňovať z toho farmárov…?

    Odpovedať
  5. Anna
    21. februára 2019

    Všetka česť, Juraj!

    Odpovedať
  6. Ľubo
    21. februára 2019

    Huba,máte správnu hubu.

    Odpovedať
  7. M
    21. februára 2019

    Zapredany, kolko si dostal za clanok?
    Judas, uzi si 30 striebornych.
    Vidim, ze na slovensku nikdy dobre nebude

    Odpovedať
  8. Peter
    21. februára 2019

    Rád by som si prečítal niečo aj o Oravcovi a hlavne kto mu dal tých 6 mil.
    a začo keď nič nerobí a aj nechová ,lebo aj ja by som chcel.

    Odpovedať
  9. Juraj Kožuch
    21. februára 2019

    Dobrý deň všetkým,
    PPA nebola zriadená na to, aby preverovala majetkové a právne vzťahy k poľnohospodárskej pôde a nie je ani autoritou na vedenie pôdnych registrov v rámci SR, bola zriadená na poskytovanie platieb v rôznych formách z fondov EÚ a zo štátneho rozpočtu, pričom je povinná kontrolovať plnenie podmienok na tieto platby a chrániť finančné záujmy EÚ, preto tie kontroly a čakacie „lehoty“ pre schvaľovanie platieb a prípadne krátenie/neposkytovanie podpôr. Prosím veďme odbornú a vecnú diskusiu a ak chceme hodnotiť tak majme minimálne vedomosť o kompetenciách „hodnoteného“: zákon č. 280/2017 Z. z.. Vyprosíme si osočovanie za klientelizmus a korupciu, ak má občan takúto vedomosť má osloviť na to určené úrady. Tak ako som povedal v apríli 2018 v Košiciach, PPA má dvere k rokovaniam otvorené, ale zastrašovať sa nenecháme a verte mi, nikomu za názor kontrolu posielať nebudeme, veď kritika je rozum zadarmo, ale musí byť vecná a bez emócií. Žiaľ nikto z organizátorov týchto protestov sa o žiadne rokovanie neprihlásil!
    S pozdravom
    Juraj Kožuch a kolektív PPA

    Odpovedať
  10. Andrej
    21. februára 2019

    Stále sa akosi nenachádza spravodlivý meter na všetkých farmárov bez rozdielu výmery, na ktorej hospodária. Sledujem, že veľkí farmári nemali nikdy o aktívnu a verejnú podporu protestov záujem. Logicky preto, lebo to nepotrebujú. Vzniká tým dojem, čo bude asi aj pravda, že tí veľkí majú možnosť, vzhľadom na ich trvalú osobnú aktivitu priamo na ministerstve, priamo ovplyvňovať rozhodnutia rezortu. Ovplyvňovanie rezortu veľkými farmármi je teda zrejme problém. Aj z tohto dôvodu je tzv. stropovanie neustále zahmlievané a odkladané, zatiaľ do nekonečna. Som presvedčený, že problém veľkí vs. malí by ale naozaj nemusel byť, keby sme sa poučili, ako je v článku správne spomenuté, z reálnej poľnohospodárskej politiky v ČR. Pri tomto si dovolím pripomenúť úbohú slabosť SPPK, a ako sme svedkami ,až servilnosti voči ministerstvu, pričom sa žiada pravý opak. V ČR je naopak komora až postrachom ministerstva s výrazným lobbingom v parlamente aj v Bruseli. Aj na Slovensku je potrebná silná osobnosť na jej čele, ktorá sa od čias I.Oravca na tomto poste stále neobjavuje a zdá sa mi, že sa to len tak „lepí“. Ministri, aj tá súčasná, sa stále sťažujú na trvalý nedostatok finančných zdrojov na ministerstve pre poskytovanie národných dotácií. To, že sa im nedostáva viac z rozpočtu, je maslom na hlave vlády a tak situácia mi pripadá ako točenie sa v jednom kruhu. Namiesto pochybného hľadania peňazí v reťazcoch, a teda ich vyťahovania z peňaženiek bežných ľudí, by sa malo lepšie posvietiť na možné úspory, ktoré sa javia v okresaní dotácií, najmä pre veľkých farmárov. Vidíme, že stropovanie je (práve kvôli nim) nepriechodné, ale treba naďalej prichádzať aj s inými alternatívami, lebo sa črtajú nové možnosti. Mnohí z nich sa stali podnikateľmi v oblasti energetiky (bioplynové stanice), veľká časť ich komoditnej produkcie nemá už nič spoločného s potravinovým reťazcom. Je správne, že, že naďalej poberajú dotácie aj na pôdu určenú pre energetiku ? Venuje sa vôbec niekto možnosti, vziať im aspoň časť týchto dotácií a možnosťou ich použiť v pestrejšom balíku národných dotácií ? Väčšina veľkých farmárov nemá ekonomické problémy aj preto, lebo sa hravo zbavili živočíšnej výroby, alebo ju nikdy ani nemali. Prečo natvrdo neuplatniť obligatórnu povinnosť chovať hospodárske zvieratá, ako nevyhnutnej podmienky prideľovania dotácií ?

    Odpovedať
  11. Kritik
    21. februára 2019

    Dobrý deň, chcel by som podotknúť, že ak by mali žiadatelia všetko na svojich žiadostiach v poriadku, nedošlo by k takémuto cirkusu. Najjednoduchšie je ukazovať na druhého prstom a povedať, že ja som malý poľnohospodár a veľký mi ubližuje. PPA je zlá, lebo mi nedala peniaze. Štát je zlý, lebo mi nedal pôdu a vlastne všetci sú zlí a ja som ten chudák. Tak ako pán Oravec. Obchodný register je verejný a vidím koľko má spoločností a na stránke PPA je koľko dostal peňazí a na čo. Tak nech netvrdí že je malý poľnohospodár. Peniaze má každý rok a celkom slušné sumy…toto je obyčajný politický boj a o poľnohospodárstvo vôbec nestojí.

    Odpovedať
  12. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Dámy a páni jednu vec si ešte treba uvedomiť. Nožnice EK sú nastavené pomerne precízne. Vyššia chybovosť u žiadateľov je priamo úmerná vyššiemu počtu kontrol. Prosím skúste sa zamyslieť nad tým, aký je trend u týchto čísiel. Máte to v rukách. Spočítajte si to spolu s “úmyselnými škodičmi” a vyjde Vám nelichotivý výsledok, kde sú schopní to jednotlivci tejto krajiny dohnať.

    Odpovedať
  13. G.S.
    21. februára 2019

    Plný súhlas. Pán Huba má pravdu. Politika by mala ísť mimo poľnohospodárstva. Nevolíme všetci rovnaké strany ale to neznamená, že nemôžeme spolupracovať pre rozvoj poľnohospodárstva ako celku. Ak sa ale takýmto konaním samozvaných lídrov naviaže časť roľníkov na jednu časť politického spektra, tak na to doplatia všetci. A k hľadaniu zdrojov. A prečo neodseknúť od peňazí tých víkendových roľníkov a mulčovačov, alebo tých , ktorí nikdy o živočíšnu alebo nejakú špeciálnu výrobu ani nezavadili. Nech bude každý tak ako je pre ANC minimálne SHR. Nech tu bude len základná platba 100 € pre všetkých a výrazne viac peňazí na viazané platby. Aká ekologizácia je hodná 70 € u človeka, ktorý na týždeň v roku vytiahne mulčovač a nahlási účet na PPA na občiansky. Alebo sa dohodnime, že na prvých 50 ha budú platby vyššie a postupne od napríklad 450 sa budú radikálne znižovať. Nech sa roľníci a štát rozhodnú či nám stačí výmera v priemere 100-200 ha alebo to pustíme až na stotisícové latifundiá. Prečo nikto nežiada zrušenie dane z pozemkov? Rozhodnime sa napríklad po vzore Nového Zélandu. Tam vykúpili latifundistov a stavili na menšie farmy ale s nižšími dotáciami. A ide to. Tu máme stávku na veľké farmy, dotácie sa zvyšujú a stav je pritom stále horší. V Poľsku dokážu hospodáriť veľkí aj malí a k dotáciám na stroje sa nedostane 900 subjektov nenažraných ako u nás. No a požiadavky typu ochrana vody a lesov by som čakal skôr u zelených a nie ako základnú požiadavku roľníkov. Ak ale diskusiu budú moderovať roľníci ako je Magdoško, Gallová a Oravec tak to bude neustála konfrontácia až kým sa do vlády nedostanú tí ich. A potom si predstavte ako Sulík alebo Progresívci podporia roľníkov. S ich mantrou o akomsi fiktívnom slobodnom trhu, ktorý nikdy nikto nevidel.

    Odpovedať
  14. Farmár
    21. februára 2019

    Pán Kritik,je jednoduché kritizovať farmárov za chybovosť, skúste si to aj Vy sám . V máji sme dali žiadosť celý čas všetko v poriadku až 29.11. odrazu máme prekrytie nie výmerov, ale čiara sa nám prekrížila, najväčšia sranda , že si to v Prešove všimli jeden deň po uzavretí Gsaa. Tak mi nehovorte ,že to bola moja chyba ja v tom vidím úmysel PPA potrestať farmárov na východe, že si dovolili poukázať na grófku a ďalšie podvody , ktoré niekto musí kryť,lebo bez toho by to neprešlo.Farmar

    Odpovedať
  15. Farmár
    21. februára 2019

    Pán Kožuch, keď už máte potrebu vykonávať kontrolu farmárov tak skúste rozpísať koľko kontrol bolo vykonaných v jednotlivých VUC. Keď ste už zrušili niektoré pracoviska PPA, prečo ste neprijali viac kontrolórov , aby tie kontroly netrvali tak dlho ,mne to vychádza tak , že na východe sa všetko kontroluje a umelo sa zadržávajú peniaze pre farmárov ako akt pomsty za grófku. Farmár

    Odpovedať
  16. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Pán Farmár presne tuto rétoriku to potrebuje. Dajte ešte niečo podložené faktom, tak ako oba Vaše predošlé príspevky. Rozmýšľali ste niekedy nad tým, že Vaša čiarka v GSAA nemusela odrážať skutočnosť v teréne? Reči o pomste východu za nejakú grófku si zaslúžia samostatný blog. Vôbec nechápete, že toto nie je o emisiách, ale o pravidlách. Ak sa Vám nepáči systém nastavený z Bruselu a pretavený do národnej legislatívy, tak na dvere PPA klopete zbytočne. Niekoľko krát už bolo vysvetľované čo je úlohou PPA. Len žiaľ to počuť nechcete. Veľa zdaru prajem.

    Odpovedať
  17. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Chybička se vloudila. Emóciách. 😉

    Odpovedať
  18. Ivan
    21. februára 2019

    Prečo išli Oravec, Madoško a Gallová do Bratislavy? Lebo tam sú ľudia odtrhnutí od pôdy, nevedia čo je skutočné farmárčenie. Na vidieku by takýchto ľudí hnali svinským krokom. Veď už len, keď sa na tú techniku pozriete a tvária sa, že idú riešiť C značky pre nás malých farmárov. Zaplatení sú Oravcom a kto vie kým ešte v pozadí. Na ich tlačovke dnes bola aj Halgašová zo SaS aj Karahuta zo Sme rodina. Náhoda, že?

    Odpovedať
  19. agrisato
    21. februára 2019

    Perfektný nadpis článku pán Huba! No pravdou je aj to , že to platí aj pre D12 …už takmer 30 rokov ! Mali by sme sa zamyslieť všetci ako ďalej…

    Odpovedať
  20. Farmár
    21. februára 2019

    Michal Ošust , tak prečo tie pravidla neplatia pre všetkých rovnako , je zaujímave že pustili peniaze pre zopár väčších , ale male sumy pre malých farmárov myslím takých do 10- 15000 eur tým peniaze poskytli. Prečo PPa nezverejnila aj informáciu koľko bolo uvoľnených Eur v %, keď zverejnili % vydaných rozhodnutí aj počet subjektov ktoré dostali rozhodnutia, keď sú potrebne kontroly nech prijmú kontrolórov. Farmár

    Odpovedať
  21. jm
    21. februára 2019

    Pán Ošust mam jednu otázku.Prečo nie je podmienené PPA-čkou zakreslenie hranice geodetom ? Ono totiž poľnohospodár sa spolieha mnohokrát len na viditeľnú hranicu podľa ortofotomapy a podľa toho čo uvádzate to nesúhlasí s vaším zameraním samozrejme predpokladám že je to nejakým zázračným prístrojom. No užívaná výmera možno v mnohých prípadoch nemusí byť nižšia. Ono totiž za porušenie myslím by sa malo brať to v prvom rade či sa jedná o naddeklaráciu v žiadosti lebo pre žiadateľa je dôležité či v skutočnosti aj užíva to na čo si žiada podporu a nie či je hranica posunutá akým koľvek spôsobom. Predsa ak niečo sa meria metrom nemôžete kontrolovať mikrometrom lebo určite vznikne rozdiel. A samozrejme chybička je na svete. A potom tých nariadených kontrol budete mať ešte viac. A tých úmyselných škodcov rázne potrestajte a viac ich nebudete určite mať. Zrušte mu dotácie na jeden rok pri opakovanom porušení na tri a nakoniec ho to určite prejde. Na každú chorobu jesto liek.

    Odpovedať
  22. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Pán Farmár 14000 rozhodnutí a z toho nejakých 12000 v číslach, ktoré ste sám uviedol. Prosím další otázku.
    jm- zázračný prístroj má tak trosku certifikát a validáciu JRC. Preložím, aby ste pochopili: Garantovaná presnosť. Nefičíme na Google maps. Geodet je super nápad. Nech sa páči. Len treba aj traktoristu skontrolovať, aby susedovi nezašiel. A majte prosím hranice odčítateľné v teréne. To nám naozaj splní sny lepšie ako Vilo Rozboril. Ospravedlňujem sa za nadsázku.

    Odpovedať
  23. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Ešte mi nedá pre jm. Naozaj sa ospravedlňujem za tú nadsázku. Je to únavou. Prepáčte. Dodám ešte že PPA nemá možnosť niekomu zakázať podať si žiadosť. Právne úpravy nepustia. Tie ale PPA netvorí. Verte, že by som bol za takúto možnosť všetkými desiatimi.

    Odpovedať
  24. Pišta
    21. februára 2019

    Aktivisti hrajú ruskú ruletu s našim rezortom, náš rezort pôdohospodárstva hrá ruskú ruletu s poľnohospodármi a poľnohospodárstvom.
    Pre objektívnosť a vyváženosť informácii by som článok nazval takto. Udalosti posledných dní, mesiacov sú výsledok práce rezortu, štátu za niekoľko rokov, desaťročí. Zákon akcie – reakcie, príčina – dôsledok. Kompetentní z hrôzou sledujú čo sa deje v uliciach, lebo laici neznalí problematiky agro rezortu uverili hercom , ktorí prišli na drahých traktoroch do Bratislavy roniť krokodílie slzy.
    Problematika poľnohospodárstva je náročná na vysvetlenie a ešte viacej náročná na pochopenie pre bežných ľudí, ktorí nevedia, ako funguje systém priamych platieb, agrodotácií.
    Je pravda, že v tomto systéme sú väčšinou ticho tí veľkí, ktorí majú veľa hektárov. V decembri im príde na účet niekoľko stotisíc eur a v kľude prežijú nasledujúci rok. Sťažujú sa hlavne malí, ktorí cítia rôznu krivdu. Majú málo pôdy a teda dostávajú málo priamych platieb, ak vôbec dostávajú, ich produkcia je nízka a bez priamych platieb nedokážu prežiť.
    Celý byrokratický systém poľnohospodárstva je chorý, veľmi chorý. Vysvetlím prečo: Poľnohospodárstvo je komplexná odvetvie národného hospodárstva , ktoré vyžaduje teoretické a praktické znalosti zo širokého spektra prírodných vied( biológia, chémia, fyziológia…) Poľnohospodárom sa človek musí narodiť, teoretické znalosti získa v škole, praktické znalosti pri výkone samotného povolania.
    Systém poľnohospodárstva na Slovensku je však úplne iný, je postavený na hlavu. Poľnohospodárom sa môže stať ktokoľvek. Stačí splniť jednu podmienku: podať žiadosť o priame platby na PPA.
    A potom sa nečudujme, že naše poľnohospodárstvo vyzerá tak, ako vyzerá. Momentálne máme na Slovensku cca 18 tisíc poľnohospodárov- žiadateľov o priame platby. Koľko z nich však reálne vykonáva poľnohospodársku činnosť, ktorej výsledkom je poľnohospodárska prvoprodukcia – mlieko, vajíčka, jatočné zvieratá, obilie, zemiaky, zelenina…? Dá sa mi však oponovať. Priame platby sú tzv. odviazané priame platby od produkcie. Je to paušálna platba na hektár, alebo meter štvorcový LPIS pôdy. A toto je kameň úrazu nášho poľnohospodárstva. Nikoho nezaujíma produkcia, reálna činnosť, veľkú väčšinu zaujímajú hektáre. Náš systém umožnil a umožňuje ľuďom bez potrebného vzdelania , vzťahu k pôde, zvieratám stať sa z roka na rok majetným človekom.
    Na čo nám je 18 tisíc poľnohospodárov, na čo sa im skladáme na lukratívny príjem v podobe priamych platieb, keď ich prínos pre spoločnosť je nulový. Nad týmto sa treba zamyslieť!
    Vážený pán Kožuch, pán Ošust, pani Matečná, kašlať na hektáre, treba s týmto nezmylom okamžite prestať! Na čo je Oravcovi 9 firiem, cez ktoré poberá priame platby? Prečo ich nepoberá cez jednu firmu.
    Poznám veľa „poľnohospodárov“, ktorí majú dve, tri a viac firiem, cez ktoré žiadajú priame platby. Ich produkcia ale žiadna! Každý druhý rok kúpený nový mulčovací traktor za hotovosť, vo dvore tri, štyri drahé autá, v lete dva týždne dovolenky a v Bratislave na PPA známosť, ktorá ich určite za pánbohzaplať pekne včas informuje o prípadných kontrolách na mieste. Takto to pán Kožuch funguje. Ak by ste nevedeli, ako systém máte v agentúre, kde šéfujete!
    Pán Ošust je tuším riaditeľom sekcie 300, oddelenie kontroly. Mohol by o tom niečo povedať verejnosti, ako funguje vyberanie subjektov do kontroly. Mimochodom, riaditelia sekcie kontroly sa podľa mojich pozorovaní veľmi často menia a odchádzajú neskôr do rôznych poľnohospodárskych samospráv hájiť práva poľnohospodárov. Zrejme to majú ako pokánie za to, ako pred tým v platobnej agentúre rujnovali za nedopasok nejakého chudáka, ktorý hospodári na 11 ha pôdy..
    Pri čítaní príspevkov zo strany PPA, ale aj zo strany iniciatívy poľnohospodárstva neverím ani jednej, ani druhej strane. Verím v svoj rozum. A ten mi hovorí, že toto čo sa deje je choré. A ak to vy nevidíte tiež, je to o to smutnejšie. Hovoríte o nápravách systému, krívd. Bohužiaľ, v reálnom živote nápravu vôbec nepociťujeme
    S pozdravom

    Odpovedať
  25. Farmár
    21. februára 2019

    Ja som sa pýtal koľko % z peňazí,so žiadosťami sa chválili niekoľkokrát a tie Vaše čísla sú nepresné chýba Vám tam cca 4000 žiadosti a asi aj toľko schválených. Jedna otázka ste farmár , alebo zamestnanec PPA ?

    Odpovedať
  26. Juraj Kožuch
    21. februára 2019

    Dobrý večer, viem, bolo by to jednoduchšie na “komentovanie”, ale žiaľ musím Vás všetkých sklamať. Na PPA neexistuje osoba, ktorá vyberá žiadateľov na výkon kontroly! Je to matematický algoritmus (riziková analýza), ktorý sa využíva aj v bankovom sektore a na základe ktorého sa pomocou rizikových faktorov autorizovaným softwerom určujú žiadatelia pre výkon kontroly na mieste. Ďalším spôsobom je softwerový náhodný výber. Pretrvávajúce žiadosti po kontrole administratívnej, ktoré sú 100-percentné. Poslednou možnosťou sú podnety, ktoré zväčša vychádzajú od občanov, médií, orgánov činných v trestnom konaní, alebo iných žiadateľov. Percento vydaných rozhodnutí v decembri prevýšil 85%, čo predstavovalo vo finančných prostriedkoch úroveň takmer 75%. Túto informáciu PPA bežne prezentuje.
    S tým, že sa musí zvýšiť počet kontrolórov a zamestnancov PPA súhlasím. Tak ako aj so zdokonalením technického a softwérového zázemia. Preto už niekoľko rokov vynakladáme nemalé úsilie na presviedčanie kompetentných.

    Odpovedať
  27. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Pán Ošust je tuším riaditeľom sekcie 300, oddelenie kontroly. Mohol by o tom niečo povedať verejnosti, ako funguje vyberanie subjektov do kontroly. Mimochodom, riaditelia sekcie kontroly sa podľa mojich pozorovaní veľmi často menia a odchádzajú neskôr do rôznych poľnohospodárskych samospráv hájiť práva poľnohospodárov. Zrejme to majú ako pokánie za to, ako pred tým v platobnej agentúre rujnovali za nedopasok nejakého chudáka, ktorý hospodári na 11 ha pôdy..

    Poprosím kvantifikovať a vysvetlit. A aj to pokánie by som poprosil. Ešte raz. Ide o plnenie podmienok, ktoré PPA nevymyslela.

    Kontroly – dôvody a množstvá sú určené legislatívou EU. Riziková analýza s náhodný vyber. Skúste nariadenie 809. Najprv NV – zo všetkých žiadateľov po celej SR. Potom RA- podľa kritérií a rizikových faktorov. Jednoduché. Kontrola je len užívateľom výberu vzorky. Ešte raz sa skúste zamyslieť o tom poslednom odstavci. Auditu komisie ste ukradnutý. Práve vtedy obhajuje vaše prostriedky práve PPA. A dovolím si tvrdiť že úspešne. Robnaki ako celej SR.

    Pekný večer.

    Odpovedať
  28. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Pán Farmár. 4000? Pane neviem odkiaľ máte udaje, ale vymeňte dodávateľa. Klame Vás.

    Odpovedať
  29. Farmár
    21. februára 2019

    Pán Kožuch mne to vychádza tak na 50%, veď v okrese Trebišov z 34 firiem nad 500 ha dostalo dotácie 2 možno 3 firmy možno ešte niekto mal rozodnutie,ale peniaze nedostal. Farmár

    Odpovedať
  30. Farmár
    21. februára 2019

    Asi ste fakt unavený keď nečítate s porozumením Vašich 14000 + mojich 4000 je spolu 18000 a to je počet,ktorý uvádza Váš šef . Farmár

    Odpovedať
  31. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Odporúčam návštevu očného. 85% na počet a 75% na peniaze. Rýchlo kalkulačku. 😉 Taký unavený zas nie som pane.

    Odpovedať
  32. agrisato
    21. februára 2019

    Pišta píšeš mi z duše a rozumu ! Nevyjdeme z anonymity?

    Odpovedať
  33. Michal Ošust
    21. februára 2019

    Aj by bolo možno dobre chlapi. Riešenie problémov by sa istotne “odkomplikovalo”.

    Odpovedať
  34. Farmár
    21. februára 2019

    Tie uvádzané % dal Kožuch nevie čo chcete počítať vysvetlite Vám som písal o počte žiadosti neviem skade mate číslo 14000.

    Odpovedať
  35. Michal Ošust
    21. februára 2019

    O decembri 2018. Choďte už späť radšej. Zajtra je tiež deň pane. A je tam cca.

    Odpovedať
  36. Pišta
    21. februára 2019

    Zažívam pán Ošust kontroly na mieste z výberu PPA každý rok . Sú takí žiadatelia , ktorí nemali kontrolu ani raz za desať a viac rokov, ale vyplatené priame platby vždy v decembri . V decembri vydá PPArozhodnutie tým žiadateľom , ktorí nemajú chybu na žiadosti , a zrejme nemali v roku podania žiadosti kontrolu ( ak by mali , na 99% sa nestihne vyhodnotiť ). Ako si ale dovoľujete tvrdiť , že to je poctivý poľnohospodár? Keď podľa tvrdenia kontrolórov v 99 % kontrolovaných subjektov sú nezrovnalosti ! Preto som uviedol , špekulanti vstúpili do systému , deklarovali si voľné plochy , stovky hektárov voľných plôch , nemali kontrolu a dnes sú z nich milionári !
    Ku kontrolám . Viem , ako merajú merači z ppa. Kadejako . Čo sa dá autom , tak z auta, meter hore dole , v kancelárii upravia … Skutočnosť čo namerajú , aj tak si upravia ako im vyhovuje . Dokonca mi neuznali plochu vypasenú ovcami zdôvodnením , že to predsa pásli jelene ..
    A nereagovali ste na otázku , kto vynáša informácie z PPA a informuje vybraných žiadateľov o priame platby mesiac až dva do predu, že bude mať KNM, aby si stiahol neobrábané plochy

    Odpovedať
  37. Pišta
    21. februára 2019

    Som rád , že konečne odpisujete na správy pán Ošust.
    Niekoľko úvah na dobrú noc . Prečo je PPA schopná od 1.12. Do 12.12. Daného kalendárneho roka vydať 85% rozhodnutí , ale tých zvyšných 15 ide horko ťažko pol roka ?
    Prečo PPA prestala informovať žiadateľa v prípade administratívnej chyby na žiadosti zaslaním špecifikácie chyby tak ako roky pred tým ? Žiadateľ by si opravil chybu , PPA by mala lepšiu štatistiku a nemali by ste vydaných 85% rozhodnutí , ale možno 95%
    Narážam napríklad na vek porastu pri Plodine trávy a iné rastlinné krmivá na ornej pôde a podobné chyby
    Ďakujem

    Odpovedať
  38. DoesntMatter
    21. februára 2019

    Vidim, ze moj nick ma uspech a zacal ho pouzivat aj niekto iny. Blahozelam autorovi clanku. Presne to vystihol. Od skupiny ‚protestujucich‘ sa uz konecne zacinaju distancovat aj triezvo rozmyslajuci rolnici, pretoze co predviedli, to sa da bez nadsadenia povazovat za terorizmus. Par ludi tu doslova vidiera celu republiku svojou zvlastnou predstavou fungovania spravodlivosti a pravneho statu. Jedine co dosiahli je to, ze uz si nielen na ministerstve o nich myslia, ze su prinajmensom ‚streleni‘, uz o tom presvedcili aj premiera. Uzasny vysledok za tak kratky cas. Este raz blahozelam autorovi, ze tu konecne niekto nasiel gule, aby to takto krasne a otvorene povedal.

    Odpovedať
  39. Michal Ošust
    22. februára 2019

    Pán Pišta – Zažívam pán Ošust kontroly na mieste z výberu PPA každý rok – aký je dôvod tých údajných každoročných kontrol? Každá kontrola dôvod má.
    Sekcia kontroly kontroly vykonáva a administruje. Skúsim prirovnať k niečomu. Na stavbe Vám ako murárovi dá majster vymurovať stenu. A vy ju ako murár aj vymurujete. Najlepšie ako viete a ako Vám možnosti dovoľujú.

    Odpovedať
  40. Pišta
    22. februára 2019

    Čiže priznávate pán Ošust, že všetci žiadatelia nemajú rovnaké možnosti , ale pri kontrole sa postupuje rovnakým metrom ? To je tá spoločná poľnohospodárska politika ?
    Ak som zle pochopil , prosím opravte ma

    Odpovedať
  41. Michal Ošust
    22. februára 2019

    A toto ste prosím kde dekódoval? Všetci žiadatelia sú na PPA v jednom koši s rovnakým metrom na každého z nich. Tie dôvody na správach z KNM ste si pozrel?

    Odpovedať
  42. acamar
    22. februára 2019

    PPA stale hovori, ze je 19000 ziadatelov. Mne sa to zda malo subjektov. Kolko ma PPA zamestnancov?
    A ku kontrolam: PPA sa vyjadruje, kolko subjektov skontrolovala. Ovela transparentnejsie by bolo, keby sa povedalo, kolko ha polnohospodarskej pody bolo skontrolovanej a kolko je to percent z celkovej plochy, na ktoru sa poberaju priame platby.
    Co sa tyka stropovania-tato poziadavka vysla z EU a je plne opravnena. Treba si uvedomit, co je vlastne zmyslom agrodotacii a toho sa drzat. Nebude vobec ziadnou tragediou, ked PPA pride o akreditaciu. Teda, ked sa to stane, asi to bude odovodnene.
    Ja osobne si myslim, ze krajiny vychodneho bloku by aj mohli byt kontrolovane priamo z Bruselu. Stale tu prekvita korupcia a klientelizmus a stary druzstevnik asi nepobezi s igelitkou do Bruselu. V roku 2019 uz nie je problem kontrolovat pozemky satelitnymi snimkami, pripadne dronmi. Vzorka pody sa da tiez odobrat dronom. Na kontrolu zvierat mame veterinarne institucie, ktore mozu mat tiez zadavane instrukcie z Bruselu. Odburalo by sa kopu problemov.
    Co sa tyka administrativy Mne osobne uz vyhovuje toto elektronicke podanie ziadosti-aj ked este je to v plienkach a ma to svoje nedostatky. No a mali by fungovat centralne registre najomnych a vlastnickych prav. Vsetko sa da, ked sa chce.
    No a to, ze 30 rokov po revolucii nie su dokoncene pozemkove upravy, to je uz kapitola sama o sebe. Tam uz treba vyvodzovat osobnu zodpovednost. A problemom je, ze stale neexistuje osobna zodpovednost- aj trestnopravna politikov a uradnikov. Oni su plateni z nasich dani a vacsinou sa spravaju ako nasi pani (ako v stredoveku) a nie ako ludia, ktori vykonavaju sluzbu. Lebo to je ich prvoradou povinnostou.
    Na Slovensku nie je humornejsia relacia ako tlacova beseda predsedu sns. Ale to uz odbocujem 🙂

    Odpovedať
  43. Maroš
    22. februára 2019

    Nie je správne deliť farmárov na veľkých a malých. Treba rozlišovať aktívnych, produktívnych teda tí čo možno majú aj 3000 ha ale produkujú a zamestnávajú ľúdí ! Pretože nie každý veľký pestuje iba obilie a repku. Je veľa veľkých tradičných družstiev, ktoré stratovú živočíšnu nezrušili a ani nezrušia lebo čo tam budú tí ľudia robiť? A verte mi, že tí malí začínajúci to pole neobrobia a ani nezasýtia Slovensko!!! Väčšina týchto „malých“ a „mladých“ predáva produkcie načierno, korbáčiky syrečky maslo mlieko zemiaky obilie…. aj ceny majú vyššie, do mliekarní sa predáva za cca 35 centov a v malom podomovom predaji po 60 – 65 centov za liter. a samozrejme bez papiera.
    a tak ako je rozdiel medzi veľkým poctivým a nepoctivým, je samozrejme rozdiel aj medzi menšímí, kde sú samozrejme poctivý a potom aj takí ako farmár z Vasiľova a jemu podobní, ktorí nie sú až takí malí…

    Odpovedať
  44. Michal K.
    22. februára 2019

    Sme tiež farmári možno strednej veľkosti, ale problém vidíme práve v nejednotnosti všetkých farmárov či poľnohospodárov, ako to chceme správne nazvať. Dôkazom je aj vyjadrenie zástupkyne agrárnej komory Slovenska, ktorá sa priamo dištancuje od postupu iniciatívy štrajkujúcich. Áno súhlasím s ňou, že všetci máme rovnaké problémy, či už s pôdou, pozemkovými úpravami, dvojitými deklaráciami , suchom, rizikovými udalosťami a pod. Rada samospráv združuje gro poľnohospodárov aj potravinárov a intenzívne rokuje s ministerstvom, vládou ba dokonca aj so zástupcami Slovenska v Bruseli, odkiaľ práve pochádzajú väčšinou aj naše problémy či je to už odviazanosť platieb , čo u nás spôsobuje práve najväčšie problémy, lebo každý uplatňuje dotácie na ha či pestuje alebo len mulčuje . V niektorých oblastiach sa už podarilo vyjednať nápravu a v niektorých hľadáme ústretové body. Preto riešenie nevidíme v tom, aby sme vybehli necielene do ulíc s všeobecnými frázami a bez jasných argumentov a dôkazov. Preto by som bol osobne rád, keby aj iniciatíva farmárov pristúpila k spoločnému postupu a ujednotili by sme si spoločný postup. Veď ani my nie sme nadšení premrhaním prostriedkov z II. Piliera , korupčnými škandálmi , ale treba konečne vyjsť s pravdou a faktami zverejnime, kto obdržal tie dotácie , kto sa zúčastnil nekalých spôsobov pri ich delení, verte mi , že to neboli subjekty z automobilového priemyslu, ani z iných odvetví. Áno priznajme sa boli to tiež poľnohospodári z našich radov, ale zo strachu, aby neprišli o tie prostriedky radšej mlčia, lebo by boli aj oni sami stíhateľní. Takže nalejme si čistého vína a začnime od piky, zjednoťme sa vyčistime si košiar od čiernych oviec a poďme nastaviť novú agrárnu politiku v novom období na inú platformu. Máme možnosť vláda nám prejavila ústretovosť v záujme nápravy minulosti tak sa toho chopme a povedzme si pravidlá do budúcna. Ak ich vláda nedodrží tak poďme všetci do ulíc a to už bude väčšia sila a nedajme sa spolitizovať, lebo blížiace voľby a ich kampaň už odštartovala, pozrite sa ako rýchle sa opozícia pridala k farmárom v uliciach, ale nie zato, aby nám pomohla, ale zato , aby povalila túto vládu a dostala sa k moci. Verte mi, nám farmárom a výrobcom potravín to nepomôže. My nepotrebujeme politikov ani opozíciu ani koalíciu, ale dobrú agrárnu stratégiu a spravodlivé podpory bez korupcie a s jasnými pravidlami. Ak to dosiahneme vieme zabezpečiť zdravú a bezpečnú výrobu potravín pre spokojnosť všetkých občanov tejto republiky, už sa nesmie opakovať, aby sme jedli dovážané často škodlivé potraviny ak ich vieme vyrobiť sami a to je jedno či malými, alebo strednými a aj veľkými farmami. Práca na pôde je veľmi náročná a verte mi nie je o ňu záujem hlavne u mladých a ak tento vývoj bude pokračovať ďalej o pár rokov už nebude mať kto ísť do ulíc , lebo nebudú vládať ani vystúpiť do traktorov a to je hroziaca katastrofa pre nás všetkých čo tu žijeme.

    Odpovedať
  45. Pišta
    22. februára 2019

    Vynikajuci príspevok a postreh Michal K.
    100% súhlas s vašim prispevkom .
    Chýba mi však autorita , ktorá by začala bojovať za slovenské poľnohospodárstvo . Používať a pasovať za expertov , ktorí boli už pri moci a nič nedokázali nie je správna cesta .
    Raz platí , skôr nájdeš sto ministrov ako jedného poriadneho baču

    Odpovedať
  46. Palo
    22. februára 2019

    Upozornenie, príspevky sú cenzurované, nežiadúce p. Huba odstraňuje

    Odpovedať
  47. 22. februára 2019

    Dobrý deň Paľo. Váš príspevok ste vložili pod iný článok – K trestnému oznámeniu Oravca na Matecnu. Príspevok si odtiaľ skopírujte a vložte pod tento článok. Za krivé obvinenie sa mi ospravedlňovať nemusíte.

    Odpovedať
  48. Palo
    22. februára 2019

    Prekopíroval som článok tam, kde som ho pôvodne umiestnil. Bol adresovaný autorovi tohoto článku, ktorého autorom je. p. Huba.
    Čo sa týka ospravedlnenia, to vy by Ste sa mali ospravedlniť všetkým perzekuovaným gazdom.
    Myslím p. Huba, že Ste sa spreneverili svojej novinárskej etike.

    Vážený p. Huba

    Až do prečítania tohoto článku som si Vás vážil ako človeka s nadhľadom, bez nejakej previazanosti na vládnu verchušku. Veľmi rýchlo Ste po vzore p. ministerky vylustrovali protagonistou procesu.
    Od r. 1976 som pôsobil na východe Slovenska ako agronóm na rôznych stupňoch riadenia a končil som ako pestovateľ zeleniny 20 rokov, mimo iného aj najúspešnejší pestovateľ oz. pšenice za rok 2013.
    Musím povedať, že poľnohospodárstvo je v takom maraste, v akom som ho celú svoju aktívnu činnosť nevidel.
    Veľmi rýchlo Ste odsúdili tých pár odvážnych ktorí prišli do Bratislavy. Stovky sa boja / tak ako vy, bojíte sa že stratíte štedrú podporu z ministerstva/, sedia doma aby im nezatrhli tých pár korún dotácií. Ďalšie stovky odišli do montážnych hál, ktoré sú pre Slovensko predzvesť Detroidu.

    Skúste s takou odvahou písať o bielych goliroch v poľnohospodárstve, vylustrujte ich špinavosti, pozrite do minulosti p. ministerky, tu ukážte svoju odvahu. Sadnite do auta a poďte sa na to všetko pozrieť z blízka, porozprávajte s malými gazdami, majiteľmi pôdy ktorým nedajú nájomnú zmluvu bez predkupného práva, odhaľte nečinnosť štátnych orgánov.

    Na toto Vám odvaha chýba. Bielogoliernici nadiktujú vláde aj Vám čo smiete a čo nie.

    Odpovedať
  49. Agronóm
    22. februára 2019

    Som absolventom SPU v Nitre spred cca 4 rokov. Študoval som agronomický odbor, čo bol môj sen už odmalička. Prospel som s nadštandardnými výsledkami, bol som už počas štúdia na viacerých poľnohospodárskych podnikoch (PD, s.r.o.) o výmerách nad 1000 ha…Bol som aj na podnikoch v západnej Európe, ovládam anglický jazyk aj s poľnohospodárskou terminológiou.
    Máme po dedovi pôdu (on ju mal od otca čo hospodáril do r. 1956), cca 25 ha. Dostávame za ňu nájom 25 €/ha. A keďže by som rád hospodáril na SVOJOM, chcel by som si pôdu vybrať. Ale zmluva na časť pozemkov je ešte platná na ďalších 5 rokov. Takže až sa zas niečo nezmení, môžem si SVOJU pôdu obhospodarovať až nejak 10 rokov po skončení VŠ. Je toto v poriadku??
    Kde sú práva vlastníka?
    Ja NECHCEM cudzie, ani štátne, ale SVOJE.
    Chcel by som produkovať ovocie, nie repku do nafty.
    Okradli nás v 1956, okradli nás v r. 95 pri transformácii družstva, kedy nám nevyplatili ani korunu, okrádajú nás stále aj teraz, nakoľko pôda je zerodovaná a vydrancovaná, P,K hnojivá nevidela od r. 89.
    Prečo nie je POVINNOSŤ do pôdy aj vracať živiny, aby vlastník nebol okrádaný? Prečo sa neudržiava pH pôdy v optimálnej pôdnej reakcii? Hnojí sa len s N, na svahy sa seje kukurica aj 3 roky po sebe (veď dáme pôdny insekticíd proti drôtovcom a kukuričiarovi).
    Je toto v poriadku?
    Keď som to povedal nemcovi, tak len krútil hlavou..

    Realita dnešných dní:
    pestovanie 4-5 plodín, osevný postup = 0, pôdoochranné opatrenia zamedzujúce erózii pôdy =0, slušná pláca za 12 a viac hodinovú prácu agronóma s VŠ vzdelaním =fix 600 € netto (traktorista platený od hodiny mal aj 1100 € netto). Čudujete sa vôbec, že je problém nájsť agronóma, či zootechnika???
    Bývam na západnom Slovensku, blízko krajského mesta s automobilkou, ktorá zdvihla ceny nehnuteľností do závratných výšin. Koľko rokov by som musel splácať hypotéku na rodinný dom s viac ako 5 árovým pozemkom?? Asi tak do 80-tky, avšak dajú mi len 8-násobok ročného platu, takže si môžem kúpiť max 1-2 izbový byt na sídlisku, čo odmietam.

    A pritom dotácie prídu v státisícoch € na hore zmieňované VEĽKÉ podniky. Nájom je väčšinou smiešny (20-60 €/ha), len cirkev má okolo 180 €/ha . Avšak vlastníci daných podnikov jazdia na Q7, X5 ….rádovo v hodnote 100 tis €+.
    Kto neverí, nech sa príde pozrieť na celoslovenské dni poľa, či zimné semináre chemických firiem.
    Určite nevrátime poľnohospodárstvo do 40-tych rokov 20.stor., nakoľko už veľa ľudí stratilo vzťah k pôde. To mi dajú za pravdu asi viacerí. Avšak keď človek vie preukázať svoju odbornosť a cieľ niečo dorobiť na VLASTNEJ pôde, tak ho štát prakticky odstrihol od tejto možnosti.
    Nemyslím si, že by sa veľké podniky mali báť malých, pár hektárových roľníkov. Veď nie v každej obci sa nájde niekto kto by mal záujem hospodáriť. A ak áno, nie každý to aj bude vedieť a bude otázka krátkeho času, kedy skončí.
    Niekto sa zmienil v diskusii, že malí farmári predávajú na čierno mlieko, mäso… Ja som počul aj o veľkých ako predali kamióny pšenice za cash bez papiera. Kto je tu teraz horší? Ten malý alebo veľký? Podvodník sa nájde všade, bez rozdielu veľkosti.
    Veľké podniky by sa mali báť skôr toho, že ich kúpi nejaký finančník, či iná veľká skupina, ktorá obhospodaruje desaťtisíce ha pôdy. Aj napr. cez dvojité deklarácie na pôdu.
    Vek slovenských poľnohospodárov je v priemere vysoký. Veľa krát sú bez nasledovníka. Kto preberie tieto podniky o pár rokov?
    Isto nie malý, či mladý farmár.
    Ako dopadne slovenské poľnohospodárstvo, keď bude rozdelené medzi 5-6 veľkých skupín (aj zahraničných) a budú sa správať macošsky k pôde? Pretože títo ľudia nemajú k tomu vzťah, je to len ich investícia, nakoľko hodnotu fariem ani pôdy neovplyvní ani kríza. Ako sa bude správať voči farme a ľuďom na nej človek, ktorý sídli v kancelárii 400 km od farmy a celú farmu vníma len ako chlievik v excelovskej tabuľke?
    Bolo zničeného veľmi veľa, nedá sa to napraviť zo dňa na deň. Nemožno si už dnes myslieť, že v každej dedine bude 1500 ks HD, či 5000 prasiec. Úžitkovosť stúpla, populácia nenarastá (nemyslím rozvojové krajiny) a nie je pre koho vyrábať, tak sú prebytky. I keď vo svete hladuje veľa ľudí…
    Avšak, poľnohospodárstvo by sa nemalo chápať len ako produkcia potravín, či komodít do spaľovní či biopalív. Malo by mať aj krajinotvornú funkciu a nemalo by zhoršovať kvalitu života obyvateľom vidieka eróziou, záplavami z prívalových dažďov…
    Je toho ešte veľa, čo by som rád napísal, ale …

    Odpovedať
  50. realista
    22. februára 2019

    ad Agronóm – k prvej časti príspevku – žiaľ, máte uzavretú platnú nájomnú zmluvu, musíte počkať – právny štát je i o tom, že zo zmluvy sa nedá urobiť „trhací kalendár“ – ináč ostáva len využiť ustanovenia zmluvy týkajúce sa odstúpenia od nej. S ostatným možno len súhlasiť i ja považujem globalizáciu za „hrobára Slovenského vidieka“……

    Odpovedať
  51. Technik
    22. februára 2019

    Agronóm, na to že si 4 roky v praxi ako píšeš v svojom príspevku tak Ťa musím pochváliť. Ja som v praxi už 34 rokov, aj keď momentálne nie priamo v prvovýrobe, ale tvoj príspevok je to najlepšie čo sa pod týmto článkom objavilo. Píšeš tu veci pod ktoré by sa podpísal asi každý kto to s našim poľnohospodárstvom myslí úprimne a to ešte k tomu bez urážok zášti a jednostranného pohľadu. Tiež si myslím že vstup finančných skupín do nášho poľnohospodárstva síce nie je ruská ruleta ale náboj v hlavni. Ešte tak zabudnúť to slovo farmár a farmárčiť ale vráťme sa ku gazdom, roľníkom, poľnohospodárom a hospodáreniu. Agronóm – držím Ti palce!!!

    Odpovedať
  52. G.S.
    22. februára 2019

    realista – to je presný obraz zmýšľania niektorých. Ja mám platnú zmluvu a podpísal som ju. Ale teraz sa mi to prestalo páčiť a ja chcem aby ste mi okamžite dali moju pôdu. To ti príde takýto „gazda“ v apríli k tebe a naplno na teba vyvalí, že on chce pôdu a to hneď , lebo si ide podať žiadosť. Niektorí si aj podpíšu zmluvy s inými. A vôbec sa nezamyslia nad tým, že presne to isté môže neskôr spraviť niekto aj im. Ja mám práva a vy ostatní mne musíte vyjsť v ústrety. A ešte ti ani nezaplatia daň z pozemkov, ktorú si ty zaplatil za pôdu , keď si ju im vydal. Veď nie je debil platiť. To, že ty si mal tiež nejaké plány, máš zvieratá a podobne nikoho nezaujíma. Pasienky ako keby vôbec neboli považované za pôdu. Vydaj ich okamžite aj človeku , ktorému si ty navrhol zmluvu, on ju neodmietol a vôbec ťa neinformoval o tom , že má zmluvu s niekým iným.
    Niektorí požadujú registre užívania a nájmov. Bez komasácie a zákazu delenia v dedení to budú len vyhodené peniaze. Jednoducho vo veľkej časti katastrov sa zaručene užíva len podľa podnájmov, lebo je obrovská rozdrobenosť. To budete asi požadovať aj register podnájmov. To sa už radšej vráťme k náhradnému užívaniu spravovanému štátom. Lebo túto situáciu s rozdrobenosťou štát spôsobil a štát ju nerieši. Rovnako ako nerieši ani nehorázne ceny geodetov. Za jednoduché pozemkové úpravy 2 ha si pokojne pýtajú 10-15000€. Za komasácie tu ide o stovky € za ha. Nečudo, že takéto peniaze ich dvihli na protesty. To už vidím ako schodnejšiu cestu zamestnať nejakých geodetov priamo štátom a ako za čias Márie Terézie rýchlo urobiť komasácie. Určite nás to vyjde lacnejšie a nebude potrebné vyhlasovať stupídne výberové konania a dovoliť parazitom prisať sa na tieto peniaze. Je hanbou, že práve Mária Terézia dokázala niečo také vykonať rýchlejšie a dokonca aj kvalitnejšie ako my dnes.

    Odpovedať
  53. Juraj Mačaj
    22. februára 2019

    Jedno je iste takúto odozvu nemal článok už dlho. Juraj Huba vie ako prilákať pozornosť. Čo sa týka problémov s pôdou tie tu boli vždy akurát nikdy nemala táto téma takú mediálnu podporu. Je ťažké odhadnúť aký to bude mať na konci efekt pre priemerného poľnohospodára. Nebolo ľahké začínať po revolúcii a ešte ťažšie je rozbiehať gazdovstvo dnes. Držím palce všetkým čo sa na to dajú. Pre tých čo chcú robiť zeleninu mám pár rád. Viac na zeleninarska.sk ak chcete robiť volajte píšte.👍

    Odpovedať
  54. stary gazda
    22. februára 2019

    pan HUBA v članku je vela pravdy ale aj vela neznalosti problemov polnohospodarstva poviem len par 1 JEakutny nedostatok pody pre farmarov čo chcu vyrabat zla legislativa 2 farmari ktori sa rozameju vyrabaju lacnejšie ako dovoz len sa nevedia spojit preto musia predat pod cenu3podpora pracovnych miest je v dotaciach lenže PPA proti usmerneniu EU podporuje rušenie pracovnych miest vpolno… takže stropovanie s zohladnenim pracovnych miest NUTNE 4presun z 1 do 2 piliera 5 2 pilier sa sečastne vyplaca netransparentne a na nezmyselne projekty ktore končia v šrote alebo v polskuna predaj uspešni nie su ochotni platit 20 % tak dotacie nedostanu prečitajte si TOP AGRO najlepši o tom pišu verejne rok 2016a2017 6zdanenie dotacii je proti zasadam EU aj brzda pre uspešnych nielen že nedostanu 2 pilier ale aj 1 maju zdaneni UPLNY NEZMYSEL DALO BY SA PISAT ESTE 100 BODOV ked je zaujem možem hodit reč lenže zaujum nie je preto polnohospodarstvo ide a aj pojde dolu vodou A ešte k pozemkovym upravam tie su pre developerova nie pre rolnikov ale aj to na dlhe vysvetlovanie

    Odpovedať
  55. stary gazda
    22. februára 2019

    Zaujali ma 2 komentare G.S SUHLASIM nahradne uživanie je to najlepšie riešenie apri tomto riešeni sa poda vlastnikom aj farmarom da vydat za 1 rok treba zaviest ešte dedenie na jedneho dediča to je scelovanie ešte pre špekulantov 150 eur odvod za zaber m2 pody 2 komentar pana Mačaja k družstvu zeluninarska .sk to je priklad pre slovensko GRATELUJEM

    Odpovedať
  56. DoesntMatter
    23. februára 2019

    Cital niekto z diskutujucich poziadavky predlozene vlade? Zaujimalo by ma, preco to takto dopadlo, co tam bolo?

    Odpovedať
  57. Robert Dohál
    23. februára 2019

    Dobrá otázka. Asi nečítal. Skúsil som to na ich webstránke, ale nič som nenašiel. Očakával by som keď už majú farmári a farmárky guráž vyraziť na tratktoroch cez celé Slovensko do Bratislavy, nejaký konkrétny program, alebo koncept, ktorý presadzujú. Kamaráti – nepoľnohospodári sa ma vo štvrtok pýtali, či viem o čo tým protestujúcim vlastne ide, lebo z toho čo hovoril Anton Vdoviak v stredu večer v Správach RTVS nepochopili nič. A to jeden z kamarátov je univerzitný profesor. Mimochodom z môjho pohľadu mať šancu vystúpiť na zasadnutí Vlády SR a odísť s takým fiaskom by som ja osobne bral ako najväčšie životné zlyhanie a vzdal by som sa funkcie, nech by to bolo v čom koľvek…

    Odpovedať
  58. Robert Dohál
    24. februára 2019

    Ale nedá mi ešte niečo nepovedať Juraj !
    Veľmi dobrý článok. To, že zopár anonymov reaguje po kritických slovách agresívne…
    Ja by som na diskusné príspevky tých, čo sa nepodpíšu vôbec nereagoval. Ale to je jedna z tých horších stránok našej slovenskej povahy. To je to boľševické v nás: „kto nejde s nami, ide proti nám“.
    Do p….e chlapi, píšete tu všetci o nutnosti niečo zmeniť. Ale tuto to začína. Mám názor a stojím si za ním, tak sa podpíšem. Prepáčte, ale to „okydávanie“ čo tam vyššie niektorí predviedli znamená, že zmeniť nechcú nič. Aspoň nie k lepšiemu.
    A charakter tých čo, nabádajú na stratu svojprávnosti PPA ? To sú vlastizradcovské sklony. A PPA? Jej dôveryhodnosť sa za posledné obdobie výrazne zvýšila. Určite sa niekto stretne s kontrolórom, ktorý vás n…..e a máte pocit krivdy, ale na všetko sú predsa úradné postupy a zákonné prostriedky. Sťažujte sa.
    Viete si predstaviť, že by pred 4-5 rokmi šéfovia z PPA takto diskutovali? Len tak ďalej pán Kožuch a pán Ošust. Ste chlapi na svojich miestach. Veľa vecí sa mení k lepšiemu.
    Juraj, súhlasím, že zmeny prichádzajú. A je mi jedno kto je vo vláde. Dúfam len, že niečo pozitívne urobí pre poľnohospodárstvo. Bohužiaľ od prevratu sa žiadna nevyznamenala.
    Na výstave Agrokomplex som stretol staručkého profesora z VŠP a v debate o politike povedal: „Vládu, ktorá nedbá o školstvo, zdravotníctvo a poľnohospodárstvo, ale naopak o armádu a políciu, charakterizujeme ako vládu lúzy.“ Namietol som, že také boli od prevratu tuším všetky a on na to: „Veď ja netvrdím, že nie“.
    Ale určite platí, že národ má vládu, akú si zaslúži.
    Napriek tomu som vždy optimista a verím, že každý kto má dobrý nápad, má povinnosť ku zmenám prispieť svojím dielom.
    Lebo: „…
    „… A toho neužitočného sluhu vyhoďte von do tmy. Tam bude plač a škrípanie zubami.“ (Mt 25, 14 – 30)
    Súhlasím s tým, že poľnohospodári sú nejednotní a keby sa zjednotili, pozitívne zmeny by prichádzali rýchlejšie. Revolúcia, protesty, nadávanie, osočovanie, nie je dobrá cesta. Musíme byť trpezliví. Aj národ izraelský putoval 40 rokov po púšti, až potom si zaslúžil prísť do Zeme Zasľúbenej. Nám ešte 10 rokov chýba.
    Vo štvrtok popoludní som bol služobne v Bratislave a auto som zaparkoval kúsok od Tyršovho nábrežia. Mal som viac ako hodinu čas do ďalšieho stretnutia a tak mi napadlo, že si u farmárov ujasním o čo presne ide, lebo ako som už vyššie spomenul ani kamaráti nerozumeli tomu, čo pán Vdoviak hovoril v správach. Keď som sa pána Vdoviaka opýtal ako to myslia so stropovaním dotácií, odpovedal mi, že sú za strop 100 tisíc euro na podnik, teda na jedno IČO. To bola pre mňa dosť nová informácia, lebo deň, dva predtým som počul, že žiadajú strop na konečného užívateľa výhod, čiže ja tomu rozumiem na majiteľa. Tak som oslovil pána Oravca aby mi objasnil nezrozumiteľné odpovede pána Vdoviaka v Správach RTVS minulý večer. Jeho odpoveď ma zaskočila: „Neviem čo pán Vdoviak hovoril v správach a ani neviem, že v správach bol…“.
    Ešte som s niekoľkými z nich hovoril, ale nestojí to za komentovanie. Nechcem provokovať k podobným výpadom na moju osobu, ako odzneli vyššie na Juraja Hubu a podobne.
    Chlapi, čo dodať? Bolo to slabučké. Asi jediné na čom ste sa tento týždeň zhodli bolo, že treba ísť do Bratislavy. Mimochodom premiér to spravil perfektne. Pozval vás, aby všetci videli, že ani neviete zrozumiteľne a slušne odkomunikovať o čo vám ide. Bola to šanca, ktorú ste ale nečakali, že ju dostanete. Teraz to vyzerá tak, že ste prišli hlavne preto, aby ste blokovali dopravu a vzbudili pozornosť ľudí nepoznajúcich poľnohospodárstvo a jeho problémy.
    Keď už chcete ale hovoriť o stropovaní dotácií, tak hlasujem všetkými desiatimi za. Už som tu pred pár mesiacmi o tom písal. Ale dám to ešte raz:
    Myslím, že v novembri na tomto mieste písal predseda SPPK Emil Macho o dotačnom strope 1 milión euro, ako o zmysluplnej sume pre zastropovanie.
    No práve ten 1 milión je to kúzelné číslo, ktoré je ako ročný dotačný strop treba zaviesť. Ako paušálnu a konečnú hranicu. To znamená 1 milión spolu ako strop pre súčet všetkých podpôr na aké si bude podnik v danom hospodárskom roku môcť nárokovať. Teda vrátane projektových podpôr, rôznych príplatkov, prémií a štátnej pomoci atď. Toto nevyžaduje žiadnu administratívu navyše. A podnik sa kontroluje sám, lebo ak by o niečo navyše požiadal, porušil by pravidlá a nedostal by nič, plus sankcie, ktoré sú bežné aj dnes.
    Ak v tom ktokoľvek hľadá pointu, tak čiastočne sa nachádza v odstránení negatívneho javu nekonečného zhromažďovania podnikov do obrovských latifundií. Ale hlavný význam to bude mať, keď sa na ten 1.000 000 euro zastropuje nie na podnik, ale strop bude platiť na majiteľa (-ľov), alebo ak chcete, konečného užívateľa výhod.
    Nenapadá mi jediná nevýhoda takéhoto opatrenia. Samozrejme okrem nevýhod, ktoré vymenujú majitelia, ktorých sa to dotkne. Výhod a pozitívnych prínosov pre štát, rozvoj vidieka, zdravý vývoj agrosektoru, je mnoho. Tak napríklad:
    Majiteľ (-lia) podniku prestanú myslieť v súvislosti s odchodom do dôchodku na predaj podniku finančným skupinám, ale budú sa snažiť vychovať, prípadne zháňať nástupcov, ktorí podnik povedú ďalej.
    Mnohí predsedovia družstiev v honbe za DPL majú jedinú motiváciu získať 51% a poslúžiť ako „trójsky kôň“ a previesť podnik do rúk… no skrátka niekomu, kto viac zaplatí. To sa tuším volá – „nepriateľské prevzatie“.
    Ak podnik nebude mať motiváciu niekto „kúpiť“, bude mať šancu susedný podnik, ktorý má víziu i perspektívu. Teda fúzia.
    Ak ale trebárs bankrotujúci podnik nik nechce, tak skrachuje a pôdu si rozdelia susedia. Možno z nich i SHR, možno mladí, alebo začínajúci gazdovia.
    Štát, poslanci, záujmové skupiny a samospráva nemusí riešiť zmeny zákonov, aby sa malí a začínajúci dostali k pôde. Pôdy bude dosť!
    Tiež sa nemusí riešiť aby sa pôda nedostala do rúk cudzím investorom. Pritom určite každý uzná, že proti napríklad Holanďanovi či Francúzovi, ktorý sa rozhodne na Slovensku podnikať a presťahuje sa sem, nemá nič. Ale kumulácia desiatok tisícov ha pôdy pod jedným majiteľom (-ľmi), investičnou skupinou, či ako ich niektorý diskutujúci nazval „nenažrancami“, ktorých nikto v obci ani nepozná je nezdravé pre poľnohospodárstvo, pre ekonomiku a pre celú spoločnosť.
    A ďalšie pozitíva?
    Klesne cena pôdy.
    Klesne tiež cena nájmu za pôdu. A určite sa zredukujú aktivity kumulovať poľnohospodárske podniky pod jedným majiteľom za účelom rozkrádania a zneužívania dotácií (viď pred rokom publikované prípady na východe).
    Vážení gazdovia! Toto keď budete presadzovať, budete mať podporu väčšiny poľnohospodárov, veľkých i malých. Aj zamestnancov v poľnohospodárstve, ale i občanov.
    Takto jasne formulovaným požiadavkám ľudia rozumejú a budú to určite podporovať.
    A ešte odkaz pre toho agronóma od Trnavy: Ak si taký dobrý ako píšeš a chceš hospodáriť na svojom, ozvi sa! robert.dohal@gmail.com
    Robert DOHÁL

    Odpovedať
  59. Anton Vdovjak
    24. februára 2019

    Vážený pán Dohál, volám sa Anton Vdovjak a o stropovaní dotácií som na Tyršovom s nikým nerozprával. Slušne povedané – klamete. A čo sa týka vystúpenia v správach, alebo je niekto naivný, alebo fenomén, ktorý v desiatich minútach dokáže vysvetliť štyri tak závažné témy. Do ktorej kategórie sa radíte? Keď do druhej, veľmi rád sa dám poučiť.

    Odpovedať
  60. Anton Vdovjak
    24. februára 2019

    Vidím, že Ste okrem iného, aj dobrý znalec Biblie. Po týždni kopancov, podrazov, klamstiev, falošných obvinení, ale aj krásnych prejavov porozumenia, vybral som sa dnes do kostolíka, poďakovať Pánu Bohu za šťastný návrat domov. Tam som si vypočul: „ŽEHNAJTE TÝM, ČO VÁS PREKLÍNAJÚ A MODLITE SA ZA TÝCH, ČO VÁS POTUPUJÚ“. Prijal som so všetkou pokorou túto výzvu a pomodlil som sa. Za Vás pán Dohál, aj za Vás pán Huba.

    Odpovedať
  61. jm
    24. februára 2019

    Ten pán Dohál ak je Ing . Róbert Dohál je tiež kapacita v obchodnom registry. Môj názor je len ak by nebol problém bolo by čo riešiť? A pán Huba keď s facebooku stiahne zverejnené osobné foto a chce posudzovať kto je aký hospodár je tiež úbohé. Myslím že pán Marián Glovaťák z Oravskej Polhory nie je jediný hospodár ktorý pri práci na poli mal smolu. Oveľa krajšie foto by bolo zo zberu pšenice pri hlavnom ťahu do Zvolena presnejšie Zvolenská Slatina kde pásový kombajn zároveň pri zbere úrody pooral celú parcelu. Alebo zapadnutý traktor pri sejbe jarín tak isto hneď vedľa hlavného ťahu na Zvolen neďaleko Lučenca. Namiesto poukazovania by bolo určite lepšie hľadať východisko ako sa dostať z kruhu dlhodobých problémov. Nemyslíte?

    Odpovedať
  62. Peter Socha
    24. februára 2019

    Pokiaĺ pri rokovacom stole nebudú sedieť ozajstní zástupcovia farmárov nebude poriadok.SPPK nemôže akože zastupovať všetkých farmárov,lebo neháji záujmy malých farmárov a vlastníkov pôdy.Legislatívu v pôdohospodárstve nasmerovali proti malým farmárom.Malý farmár sa nemôže riadne rozvíjať,lebo mu bránite.Ukončite túto politiku ,lebo kto druhému jamu kope sám do nej spadne.Slovensko má dosť pôdy pre poctivých farmárov.37 percentná sebestačnosť je výsledok politiky SPPK.Za tento výsledok mate mať prednostné právo v zákone 504 o najme pozemkov?Prednostné pravo ma mať ten kto je pre Slovensko dôležitý článok sebestatočnosti.To Vy nie ste.Ukazovateĺ aktívneho farmára je koĺko zamestnávaš na ha,koĺko litrov mlieka si vyrobil na ha……..

    Odpovedať
  63. Marian Nagy
    9. marca 2019

    Pán Huba
    Nesporne, aktivisti, o ktorých píšete nie sú zrejme najkompetentnejšími a ani najreprezentatívnejšími poľnohospodármi. Môžeme si dovoliť s nimi nesúhlasiť, možno sa aj pousmiať, môžeme im protirečiť (najlepšie reálnymi argumentmi), a v niektorých prípadoch s nimi azda aj súhlasiť.
    Dá sa súhlasiť aj s tým, že niekedy nám robia možno aj „medvediu službu“. Určite sa medzi nimi nájde aj kopa jednoduchých, možno aj naivných ľudí, ktorí sa nechajú niekým strhnúť, hoci možno ani nevedia presne k čomu. A potom sú tam možno aj roľníci, ktorí sú zúfalí a snažia sa len nejakým spôsobom v tomto prehnitom systéme prežiť. (Možno je chybou že mnohí iní, povolanejší, kompetentnejší, mienkotvorní mlčia .. tak sa ich snažia suplovať tí, ktorých osočujete v článku.)
    Jedným dychom ale treba dodať, že spôsob akým sa ich snažíte zdiskreditovať je prinajmenšom detinský (ak by som chcel použiť jemný výraz). Dalo by sa možno povedať aj infantilný, až úbohý. Snažiť sa zdiskreditovať poľnohospodára tým, že uverejníte fotku, kde zapadol so svojim traktorom.. To má byť relevantný argument? (Ak by ste sa snažil aspoň predstierať objektívnosť, tak na margo predstaviteľov rezortu nájdete minimum sto reálnych argumentov, bez toho aby ste sa musel takto strápniť.) V každom prípade, ak sa snažím emócie nechať bokom, tak toto nie je článok hodný novinára. Teda ak sa snažíte aspoň imitovať, že chcete zachovať akúsi odbornú a nestrannú úroveň tohto portálu.
    Najpresnejšie je asi, že som ostal sklamaný. Mám pocit, že tento článok je nielen o nich (aktivistoch), ale rovnako aj o Vás. Okrem dôveryhodných protagonistov potrebujeme aj dôveryhodných novinárov.
    Marian Nagy

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom.