Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2020 Jar LEFT
Branding VUB 2020 Jar RIGHT
Branding VUB 2020 Jar TOP
Z domova Živočíšna výroba

Chovatelia núkajú spotrebiteľom jahňacinu. Tí ju doteraz takmer ignorovali

blank

V ťažkých časoch ponúkajú slovenskí chovatelia oviec našim občanom až 600 000 kg jahňaciny. Na ich kúpu vo väčšom množstve však ostáva len jeden týždeň. Ak o ňu spotrebitelia neprejavia záujem, vzhľadom na blížiacu sa Veľkú noc, značné množstvo pôjde pravdepodobne na taliansky trh, kde je o jedno z najkvalitnejších mias na svete obrovský záujem. Slováci by si nemali nechať túto príležitosť ujsť.

Majú k dispozícii 80 tisíc jahniat

„Vzhľadom na aktuálnu hrozbu pandémie koronavírusu, by chovatelia oviec ešte viac chceli umiestniť celú našu produkciu na domácom trhu. Jahňatá však rýchlo rastú a vo vzťahu k blížiacim sa veľkonočným sviatkom, nemôžu už dlho čakať. Približne o týždeň očakávame nákup od zahraničných záujemcov. Dopyt je najmä z Talianska, kde o tento druh mäsa, vzhľadom aj na jeho pridanú hodnotu prospešnú zdraviu, je teraz výrazný záujem. Bola by obrovský škoda, nevyužiť túto možnosť a neurobiť si zásoby doma,“ povedal Igor Nemčok, predseda Zväzu chovateľov oviec a kôz na Slovensku.

Zväz chovateľov oviec a kôz na Slovensku intenzívne komunikuje s chovateľmi oviec. Slovenskí chovatelia majú k dispozícii ihneď 80 tisíc jahniat, ktorých priemerná živá hmotnosť je približne 15 kg. Celková hmotnosť jatočne opracovaných trupov tak predstavuje približne 600 000 kg. Ovčiari by v dnešnej ťažkej situácii vedeli okamžite dodať kvalitné jahňacie mäso na domáci trh, o čo sa už roky usilujú. Sme v časoch, kedy je dostupnosť kvalitného mäsa otázna. Takto by bolo k dispozícii množstvo kvalitného mäsa, na ktorého spracovanie máme na Slovensku aj schválené bezpečné prevádzky, ktoré sú pod nepretržitou kontrolou.

Spotreba jahňaciny je len 0,13 kilogramu na obyvateľa

Ovčiari dokážu dodať aj fermentované mliečne výrobky, ktoré majú rovnako vedecky dokázaný priaznivý účinok na imunitný systém, ako napríklad bryndza a jogurty. Ich najvýraznejšia produkcia začína v týchto dňoch.

Mnohí Slováci by si tak mohli nie len spestriť svoj jedálničiek a pripomenúť si tradičnú chuť veľkonočných sviatkov, ale zároveň si môžu zlepšiť aj svoj imunitný systém. Jahňacina je pre Slovensko stále typická. V minulosti išlo o najviac konzumované mäso, ktoré na sviatky nemohlo chýbať. Spotreba jahňaciny je na Slovensku príliš nízka (ročne len okolo 0,13 kg na obyvateľa). Stačilo by pritom, aby každý skonzumoval ročne aspoň tri kg ovčieho mäsa. Dosiahol by sa tým rozvoj ovčiarstva, všetko by sme dokázali spotrebovať doma a konzument by tak pomohol nielen sebe, ale aj krajine a životnému prostrediu.

Najšťavnatejšie, najmäkšie a najkrehkejšie

Jahňacie mäso, ako aj vybrané ovčie výrobky, sa môžu samozrejme dlhodobo skladovať v mrazničkách, v týchto časoch je preto namieste aj zásobenie sa. Mnoho ľudí odrádza mýtus o nepríjemnej chuti jahňacieho mäsa. Opak je však pravdou, správne pripravená jahňacina je delikatesou na celom svete. Jahňacie mäso je najšťavnatejšie, najmäkšie a najkrehkejšie. Úpravy ovčieho mäsa sa netreba báť, môžeme z neho robiť všetko to, čo z iného mäsa. Na Slovensku chované jahňatá tradičným spôsobom na pastve, majú najlepšiu bilanciu zdravia a chuti mäsa.

Zväz chovateľov oviec a kôz je pripravený pomôcť pri sprostredkovaní veľkoobchodných dohôd. Obyvateľom odporúča kontaktovať chovateľov vo svojom okolí, u ktorých sa jahňacina da zakúpiť priamo, resp. objednať na predveľkonočné obdobie. Záujemcom o kúpu produktov odporúčame sledovať facebookový profil Zväzu chovateľov oviec a kôz na Slovensku. 

„Ak Slovákov táto pandémia môže niečo pozitívne naučiť, tak je to aj to, že sebestačnosť a domáce produkty nie sú len frázy a čísla. V prípade najprísnejších obmedzení budú zohrávať kľúčovú rolu domáce potraviny. Bez poľnohospodárov nie sú potraviny a bez potravín nemôžeme existovať. Je preto nevyhnutné spojiť sily a pomáhať si navzájom. Spotrebiteľ preto môže svojej krajine pomôcť najmä tým, že siahne po domácich produktoch, ktoré ho naopak, v čase krízy môžu zachrániť. Tieto produkty na ceste k nám nemusia prekročiť hranice, nemusia cestovať. Vyzývam preto Slovákov, pomôžte slovenskému ovčiarstvu a ono pomôže Vám,“ uviedol Slavomír Reľovský, riaditeľ ZCHOK.“

Je súčasťou Vášho jedálnička jahňacie mäso?

Autor článku: TS - Zväz chovateľov oviec a kôz na Slovensku
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

blank

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1579 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

5 komentárov

  1. blank
    hmm
    23. marca 2020

    Ja by som si jahňacinu aj kúpil, ale fakt som ešte v bežných obchodoch na to nenatrafil. Viem že mávajú v Metre ,ael tam nenakupujem.

    Odpovedať
    1. blank
      Homonnaiová
      24. marca 2020

      Aj ja by som jahňacinu chcela.Ale kde konkrétne ju kúpiť?

    2. blank
      FR
      25. marca 2020

      Odkiaľ ste? Nikde vo vašom okolí sa nenachádza chovateľ oviec? Skúste použiť google.

  2. blank
    Anna
    26. marca 2020

    Na stránke http://www.zchok.sk nájdete údaje o chovateľoch oviec a kôz na Slovensku aj o ponuke jahňaciny, živých jahniat, prípadne o výrobkoch z ovčieho mlieka.

    Odpovedať
  3. blank
    marcel sako
    26. marca 2020

    Nie je lepšie mäso ako jahňacie, len je potrebné ho správne pripraviť ako každé iné mäso. Ja som opovrhoval jahňacinou 25 rokov, ale keď ju pripravila prvý krát moja žena tak som zmenil názor o 100 %. Treba sa zbaviť mýtov,predsudkov a svojej ľudskej hlúposti. Bohužiaľ ako celé potravinárstvo aj segment jahňacieho mäsa v podstate ani na pultoch obchodov nie je , lebo potravinový obchod ovládajú zahraničné hypermarkety a tie sem dovážajú len to , čo je v krajinách pôvodu týchto hypermarketov v prebytku a prípadne to čoho sa chcú zbaviť, kvalitnú jahňacinu nám neponúknu. Ak sa toto nezmení tak ani miliardy dotácií do poľnohospodárstva nebude mať žiadny efekt. Práve naopak zosilnejú veľké skupiny a úplne vytlačia malých súčasných a aj potenciálnych farmárov. Budúcnosť nie je vo veľkých firmách ani malých firmách ale v tom aby mohli aj malý a aj veľký fungovať na jednom mieste a preto sa musíme naučiť spolupracovať medi sebou .

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.