Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z ekonomiky

Prestávajú unifikované europivá spotrebiteľovi chutiť?

Prestávajú unifikované europivá spotrebiteľovi chutiť?
insert_photoarchív poľnoinfo.sk - ilustračné foto

Český trh ťahá smerom dole trojica najväčších pivovarov, ktorým klesá export. Rad regionálnych pivovarov však paradoxne zvýšil svoju produkciu.

Pre české pivovary je tento rok pomerne krušný. Podľa odhadov Českého zväzu pivovarov a sladovní skončí rok 2009 pre celý trh nevídaným medziročným prepadom približne 8 % až 9 %. Čísla ovplyvní predovšetkým pokles produkcie najväčších pivovarníckych gigantov. Rad menších pritom paradoxne rastie.

Za celkovým poklesom stojí kríza spotreby. Hlavnou príčinou je výrazný úbytok zahraničných turistov, ktorí si v Česku pochutnávali predovšetkým na globálne známych značkách veľkých českých producentov piva. To paradoxne pomáha menším pivovarom, ktoré sa vo svojich regiónoch snažia odlíšiť od masovej produkcie stále väčšou ponukou špecialít pre miestnych obyvateľov. Že sa im to často darí, dokazujú medziročné nárasty pivovarov, ako sú napríklad Rohozec, Lobkowicz, Janáček, rakovnický Bakalář, alebo aj mimo regióny rozšírených značiek ako Svijan alebo Bernard.

Humpolecký Bernard dokonca v tomto roku zaznamená historický rekord, prvý raz v histórii prekoná hranicu 200.000 uvarených hektolitrov.

“Za tento rok budeme mať nárast o 8 %. Menšie pivovary sa snažia robiť chuťovo zaujímavé pivá a u ľudí to stále viac zaberá než unifikované europivá veľkých pivovarov,” tvrdí spolumajiteľ Bernarda Stanislav Bernard.

Veľkou ranou pre produkcie pivovarov je práve aj spomínaný upadajúci export. Pritom vývoz v posledných rokoch pomerne štedro kompenzoval klesajúcu domácu spotrebu. Výrazne obmedzilo dovoz piva z Česka predovšetkým Rusko, kde české značky patria k tým najdrahším.

“Export českých pivovarov v tomto roku klesne minimálne o 12 %,” tvrdí výkonný riaditeľ Českého zväzu pivovarov Jan Veselý.

Veľké pivovary prestali svoje – v tomto roku nelichotivé – čísla od 2. polroka poskytovať do štatistík zväzu, čo bola dlhé roky zavedená prax. A na otázky o vývoji v tomto roku nedávajú konkrétnu odpoveď. Pritom práve produkcie spoločností Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen alebo Heineken ovplyvňovali celkový trh najviac. Zaisťujú zhruba tri štvrtiny českej ročnej produkcie, ktorá sa vlani pohybovala mierne pod hranicou 20 miliónov hektolitrov.

Napríklad podľa júnových čísel, teda jednej z posledných dodaných štatistík, klesla produkcia Prazdroja medziročne na 88 % vlaňajšieho júna alebo výroba pražského Staropramenu na 78 %.

“Priebežné čísla, žiaľ, komentovať nemôžeme. Až v januári súhrne za celý rok,” uviedol hovorca Prazdroja Jiří Mareček.

Už dlho sa hovorí medzi pivovarníkmi o prepade desiatky Gambrinus, ktorá však stále zostáva bezkonkurenčne najpredávanejším výčapným pivom v Česku.

Mareček ale v súvislosti s Prazdrojom odmieta akékoľvek narážky na europivá a pochybnosti o kvalite.

“Máme ešte prísnejšie kritériá na kvalitu surovín aj postupov, než aké stačia na udelenie označenia České pivo. A o niečom svedčí aj to, že sa minipivovary na Plzensku chvália kvalitou používaných surovín, ktoré nakupujú práve od nás,” dodal Mareček.

Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk - ilustračné foto

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments