Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jesen LEFT
Branding VUB 2019 Jesen RIGHT
Branding VUB 2019 Jesen TOP
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Z domova Zaujímavosti

Otváranie fariem návštevníkom môže poľnohospodárom pomôcť

chat_bubbleKomentáre: 0 visibilityZobrazenia: 294
UniCredit Bank 2018

Aj v tomto roku mliečne farmy po celom Slovensku otvorili svoje brány návštevníkom. Celkovo 28-poľnohospodárskych subjektov privítalo viac ako tisícku detí.

„Jedným z cieľov je priblížiť sektory prvovýroby mlieka hravou formou, aby deti videli, ako to na farme vyzerá, ako sa chovajú dojnice a aké to má prepojenie aj na zdravé stravovacie návyky,“ uviedla Margita Štefániková zo Zväzu prvovýrobcov mlieka.

Deti privítalo aj Poľnohospodárske družstvo v Kozárovciach, kde chovajú 300-dojníc. Počas soboty navštívili farmu nie len rodiny z Hontu. Najdlhšiu cestu merali do okresu Levice rodičia malej Hanky. Prišli až z Bratislavy.

„Vlani nás prišla navštíviť rodina zo Žiliny, tento raz z hlavného mesta. Vysvetľujem si to tak, že keď deti vidia reálne fotky našich kravičiek na internete, tak ich zaujmú a adoptujú si ich. Chováme slovenský strakatý dobytok, ktorý má peknú farbu, je typický pre náš región a naozaj je pre oko veľmi ľúbivý,“ hovorí Milan Szabó, zootechnik Poľnohospodárskeho družstva v Kozárovciach.

Chovatelia sa snažia deti osloviť aktivitami čoraz častejšie. Popri dňoch otvorených dverí, ktoré majú spoločný termín pre farmy z celého Slovenska, mnohé usporadúvajú exkurzie pre základné a stredné školy aj počas roka.

„Snahou je mladej generácii priblížiť život na farmách a to, akým spôsobom sa dorábajú jednotlivé mliečne výrobky, ktoré im končia na stole. Môžu tak vidieť celý reťazec – od prípravy krmív až po podojenie zvieraťa, teda celý cyklus, ktorý na farme celoročne beží,“ vysvetlil predseda PD Kozárovce Peter Repiský.

Forma osvety, ktorá môže v budúcnosti pomôcť

Ján Lajda z Vysokoškolského poľnohospodárskeho podniku SPU, ktoré chová v Oponiciach asi 800 dojníc hovorí, že najlepšie je začať už od malých detí.

 „Škoda, že sme s týmito aktivitami nezačali už pred desaťročiami. Môžu viesť aj k vyššej spotrebe mliečnych výrobkov, s čím je spojená potreba vyrábať mlieko a pre nás ako chovateľov to môže znamenať, že aj jeho výkupné ceny by mohli ísť opäť vyššie,“ vysvetlil Ján Lajda.

Zvýšená spotreba a ceny ale nie sú jediným záujmom prvovýrobcov mlieka. Podchytenie záujmu detí by v budúcnosti mohlo zaplátať dieru na pracovnom trhu. O prácu v živočíšnej výrobe je totiž dlhodobo nízky záujem.

„Je to určitá forma osvety, ktorá možno pootvorí deťom dvere na farmy do budúcnosti. Tým, že otvoríme brány sa možno jeden zo sto mladých návštevníkov ujme a bude chcieť pracovať na farme. Možno to niekoho osloví. Bez takýchto akcií a bez toho, aby sme brány otvárali a približovali sa deťom, zrejme novú generáciu na voľne pozície nezískame. A nedostatok pracovníkov je v súčasnosti takmer na každej jednej farme,“ dodal Peter Repiský z PD Kozárovce.

Autor článku: slovenskemlieko.sk
Zdroj obrázku: slovenskemlieko.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1413 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.