Mobilom bojujú s predsudkami o poľnohospodárstve
YouTube je lídrom videoobsahu vo svete a aj na Slovensku. Pri mladých ľuďoch je podľa prieskumu GfK Slovakia dokonca najsledovanejším poskytovateľom videoobsahu a predbehol tak aj televíziu. Reagovala na to aj Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora, keď zorganizovala prvý ročník súťaže Podpor svoj odbor.
„Rada by som vedela, či ste si už dnes vo vašich mobilných telefónoch pozreli video, alebo možno nejaké aj natočili?“ pýta sa na otvorení prvého ročníka vyhodnotenia súťaže Jana Holéciová, moderátorka podujatia a hovorkyňa SPPK.
Táto otázka, smerom k študentom z celého Slovenska, bola na mieste. Video sa stalo pre najmladšiu generáciu významným zdrojom informácií, ale aj pobavenia. V utorok sa počas slávnostného vyhodnotenia ukázalo, kto dokáže byť nie len konzumentom videoobsahu, ale aj dosť kreatívny na jeho vlastnú tvorbu. Celkovo kritéria súťaže spĺňalo 46 videí. Tie boli následne zverejnené na Youtube, konkrétne na kanáli Podpor svoj odbor. Videá si okrem žiakov základných škôl prezrela a vyhodnotila aj porota zložená z partnerov projektu.
„Nájsť rovnováhu medzi obsahom a kreativitou nebolo jednoduché. Tam, kde bola veľká kreativita, chýbal často obsah a tam kde sa primárne zamerali na predstavenie odboru, tam krívala kreativita,“ hovorí jeden z porotcov súťaže.
Väčšina videí však dosahovala podľa organizátorov výbornú technickú úroveň, nechýbal im nápad a slušne reprezentovali aj náš rezort pred rodičmi a žiakmi, ktorí sú pred rozhodnutím akú strednú školu si vybrať.
„Študenti stredných škôl sa vo videách stali motivátormi žiakov základných škôl. Poľnohospodárstvo už nie je také, ako kedysi. Práve ten možný presah digitálnych technológií, je nástrojom, ktorý môže presvedčiť nie len žiakov, ale aj rodičov,“ uviedla na slávnostnom vyhodnotení Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva.
Držať krok s najmladšou generáciou nebude ľahké
Jedným z takýchto videí bolo dielo Jozefa Pacalaja zo Strednej odbornej školy v Ivanke pri Dunaji. Video vynikalo zábermi z vtáčej perspektívy a príťažlivou bola aj téma zberu kapusty. Dynamickým spôsobom propagovalo odbor agromechanizátor – opravár.
Práve táto profesia patrí podľa ministerstva školstva k dvom najviac nedostatkovým na Slovensku.
„Pracovníci odboru agromechanizátor – opravár chýbajú akútne v troch krajoch a to Nitrianskom, Trnavskom a Žilinskom,“ konštatuje správa ministerstva školstva.
Pútavé video Jozefa Pacalaja môže pri správnom zásahu cieľovej skupiny pomôcť zmeniť situáciu. Sociálne siete nahrádzajú mladým ľuďom tradičné médiá úplne revolučným spôsobom. Dnes je Facebook sieťou pre starých na ktorej už deti nechcú stretnúť svojich rodičov. Preto je dlhodobo treťou najpopulárnejšou sociálnou sieťou Instagram, ktorý dokáže krátkymi videami a fotografiami osloviť najmä najmladšiu generáciu.
Úrad Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory sa postavil pred neľahkú úlohu. Držať krok so sociálnymi médiami a svetom najmladšej generácie nebude pre organizátorov súťaže ľahké. Pri obdobnom projekte Hovorme o jedle sa im to ale darí už roky.
„Pokiaľ súťaž Hovorme o jedle pracuje s budúcimi spotrebiteľmi, tak tento projekt motivuje ľudí, ktorí budú potraviny v budúcnosti vyrábať. Žijeme obrovským nedostatkom kvalifikovaných ľudí a aj preto máme v prvom ročníku 10 dualistov, ktorí praxujú na našej farme. Cez projekt Podpor svoj odbor by sme chceli rozbehnúť niečo, čo by malo byť takou snehovou guľou, ktorá sa rozkotúľa z kopca a bude sa nabaľovať do väčších a väčších rozmerov,“ uzatvára Juraj Mačaj, pestovateľ a podporovateľ súťaže.