Zadajte hľadaný výraz

Z ekonomiky

Vyrovnať podmienky, združovať sa a znižovať náklady

Vyrovnať podmienky, združovať sa a znižovať náklady
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

V materiáli – Stratégia rozvoja slovenskej spoločnosti, ktorý je podkladom pre diskusiu sa konštatuje, že strategickým cieľom poľnohospodárstva je plné, produkčné, ekonomické a sociálne využitie potenciálu krajiny pri využívaní najlepších dostupných technológií v záujme environmentálne udržateľného rozvoja.

Podľa hlavného štátneho radcu ministerstva pôdohospodárstva Petra Baca, by sa Slovensko malo prestať pozerať na pôdohospodárstvo len ako na tvorcu krajiny a ochrancu ekológie. Mali by sme vrátiť k najdôležitejšiemu pohľadu na agrosektor a to k funkcii producenta potravín a tvorcu zázemia pre vidiecku ekonomiku, ktorá je hlavným faktorom pre zamestnanosť na vidieku.

Minister pôdohospodárstva Vladimír Chovan na nedávnom stretnutí v Prahe uviedol, že na Slovensku dokážeme vyprodukovať o 50 percent viac potravín a vytvoriť 130 tisíc nových pracovných príležitostí.

„Kľúčové je, ako by boli motivovaní agropodnikatelia, aby boli konkurencieschopní. Hlavný faktor konkurencieschopnosti je otázka vyrovnanosti podmienok v Európskej únii. V Rakúsku má farmár štyrikrát vyššie podpory, ale naši poľnohospodári vyrábajú lacnejšie mlieko, obilie, hovädzie mäso. Hovoríme, že nie sú konkurencieschopní. Je to nezmysel. My máme nižšie náklady,“ hovorí vo vysielaní Farmárovej nedele Peter Baco.

Konkurencieschopnosť je deformovaná rozdielne stanovenými podmienkami podpory. Po roku 2013 je preto nevyhnutné odstránenie historického princípu, i keď štáty západnej Európy presadzujú jeho udržanie až do roku 2020. Na druhej strane hlavný štátny radca ministerstva pôdohospodárstva pripomína, že dôležité je vedieť sa v daných podmienkach zorientovať a využiť priestor, ktorý tu existuje.

„V Českej republike vedia za takýchto podmienok, ako majú slovenskí producenti vyrobiť svine, alebo sa vedia združiť do odbytového združenia. Nakupujú hnojivá, osivá o štvrtinu lacnejšie a produkciu predávajú o štvrtinu drahšie. To je otázka na podnikateľov, či dokážu tieto skúsenosti využiť,“ uvádza P. Baco.

I skepticizmus v poľnohospodárstve je podľa Petra Baca prehnaný.

„Minulý rok sme často počuli zo strany niektorých podnikateľov a samosprávy, že odvetvie skončí 130 – 160 miliónov eur v strate. Výsledok hospodárenia odvetvia bola ale nakoniec iný. Ako keby sa zabúdalo pripočítať, že podnik má dotácie. Výrobok je stratový, ale poľnohospodár dostáva priame platby, ktoré mu majú prípadné straty vyrovnávať,“ uviedol.

Hlavným bodom, ako naplniť stratégiu rozvoja poľnohospodárstva je efektívnosť výroby. I s dotáciami podnik musí vyrábať čo najlacnejšie a najkvalitnejšie.

„Pred istým časom som sa rozprával s jedným veľkým výrobcom mlieka na Slovensku. Povedal som mu, že všeobecné prepočty pri rentabilite mlieka hovoria, že kto vyrobí túto komoditu pod 30 centov, má perspektívu. Kto za 25, tak sa nemusí obávať budúcnosti. Bude mať zisk a prostriedky na rozširovanie. On mi povedal, že počíta s tým, že by mohli mlieko vyrobiť za 20 centov. Tí, ktorí budú vyrábať drahšie ako 35 centov, zaniknú,“ povedal.

Autor článku: Juraj Huba - spracované podľa relácie Farmárova nedeľa
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
1 Komentár
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
semenáčik
semenáčik
29. apríl 2010 20:20

to áno ak rakůsky ále vďaka 0.50q obilia ako nájom to áno tam platia nájom 100% dotácíí a stě kdě ? no indě