Zadajte hľadaný výraz

Z ekonomiky Živočíšna výroba

Odbytové družstvá mlieka prinášajú stotisíce eur navyše

Odbytové družstvá mlieka prinášajú stotisíce eur navyše
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Na včerajšej (15. mája) členskej schôdzi Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka v Nitre spojenej s diskusným fórom na tému Združovanie prvovýrobcov mlieka do organizácií výrobcov a ich združení vystúpil aj Milan Semančík. Predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory povedal, že situácia vo výrobe mlieka je taká, že existuje reálny záujem o surovinu zo strany spracovateľov.

Paradoxne potom pôsobí, že mliekarne podnikajúce na slovenskom trhu veľmi nerady zvyšujú nákupne ceny a približujú ich európskym. Analýzy SZPM, ktoré vychádzajú z porovnateľných údajov ohľadne kvalitatívnych zložiek  ukazujú, že slovenské nákupné ceny sú dlhodobo nižšie od 2 do 3,5 eurocenta na kilogram mlieka. 

Jednou z možností, ako tento stav zvrátiť je vytvorenie systému odbytových organizácií, ktorými poľnohospodár dokáže zvýšiť svoju vyjednávaciu pozíciu.

„Občas máme naivnú predstavu, že farmy v západnej Európe sú malé a bez združovania by jednoducho neprežili. Skúsenosť, ktorú sme nadobudli v štátoch, kde sa konajú kongresy Európskej asociácie mliečnych farmárov ale hovorí, že priemerná európska farma má 100 až 150 hektárov a približne rovnaký počet kráv. Ročná dodávka takéhoto hospodárstva už potom činí 1 milión litrov mlieka. S týmto objemom výroby nemôžeme hovoriť o malých farmách. Aj napriek tomu majú poľnohospodári s touto výrobou záujem sa združovať,“  uviedol Alexander Pastorek, predseda SZPM a doplnil, že pokiaľ pri rozhovoroch s jeho slovenskými kolegami sa najčastejšie rozprávajú o tom, akému spracovateľovi dodávajú mlieko, ako sú s ním spokojní, aká je jeho pracovná disciplína, tak farmári zo západnej Európy združení v odbytovej organizácii riešia len kvalitu a kvantitu produkcie. 

Reálne fungujúca odbytová organizácia pritom môže podľa Milana Semančíka, poľnohospodárovi priniesť o 1 až 2 centy vyššiu cenu za kilogram mlieka, ako je celoslovenský priemer.

Naša odbytová organizácia Mliečny východ za posledných päť rokov zabezpečila pre svojich členov o 2 milióny eur vyšší príjem, ako keby sme produkciu predávali priamo,“ povedal Milan Semančík, ktorý je zároveň aj predsedom menovanej organizácie. S jeho názorom súhlasí Zdeněk Janičkovič, predseda Mliečneho odbytového družstva Michalovce.

 „Odbytovú organizáciu sme založili keď bola situácia na trhu s mliekom vôbec najhoršia. V roku 2009 nás bolo 9 zakladajúcich členov a teraz cez odbytovú organizáciu speňažuje produkciu 22 podnikov,“ hovorí Zdeněk Janičkovič.

Členovia Mliečneho odbytového družstva Michalovce prvé dva roky predávali produkciu o niečo lacnejšie, ako bol celoslovenský priemer. Predseda organizácie to vysvetľuje aj tým, že sa učili ako obchodovať a zvykať si na nové prostredie.

„S množstvom ponúkaného mlieka sa zvyšovala aj cena. Pokiaľ v roku 2009 sme cez odbytovku realizovali 6,7 miliónov litrov mlieka, tak v roku 2012 to bolo už 18 miliónov. V roku 2012 sme dosiahli o 142 tisíc eur lepšiu cenu, akoby sme mlieko predávali za priemerné ceny na Slovensku,“ uviedol Zdeněk Janičkovič.

Téma organizácií výrobcov je živá aj pre samotné vedenie Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka, ktoré vypracovalo v apríli tohto roka prieskum záujmu o združovanie do organizácií výrobcov.

„Dotazník bol doručený 216 subjektom, z toho 192 podnikom poľnohospodárskej prvovýroby – členom SZPM a  24 existujúcim odbytovým organizáciám. Z celkového počtu sa nám vrátila len tretina dotazníkov, z toho bolo 62 oslovených podnikov a 7 odbytových organizácií.  Záujem o združovanie deklarovalo až 92 percent respondentov. Celkový objem mlieka záujemcov o združovanie predstavuje zhruba 222 miliónov kilogramov mlieka ročne.“ hovoríMargita Štefániková, výkonná riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka.

Podľa výkonnej riaditeľky SZPM je potrebné v rámci prípravy programových dokumentov pripraviť aj prijateľné podmienky a podporu nielen na fungovanie organizácií výrobcov a ich združení, ale aj na spoločné investície.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1521 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments