Zadajte hľadaný výraz

Z domova Živočíšna výroba

Podiel predaja domácich mliečnych výrobkov stúpol

Podiel predaja domácich mliečnych výrobkov na pultoch slovenských predajní stále výrazne zaostáva za ostatnými krajinami Vyšehradskej štvorky. V Českej republike či Maďarsku tvorí tento podiel zhruba 65 percent, v Poľsku dokonca až 80 percent. Po roku kampane Za SK mliečne výrobky spotreba slovenských výrobkov síce vzrástla, stále však podiel domácich produktov na pultoch predajní nedosahuje ani 50 percent.

„Pozitívnym výsledkom kampane je, že tá spotreba rastie. Zásluhu na tom majú nielen potravinové škandály, ale aj jasné označenie výrobcu na obale oválom, v ktorom je uvedený kód krajiny a výrobcu,“ uviedol člen rady Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár.  

Takmer 80 až 90 percent spotrebiteľov v rôznych prieskumoch či dotazníkoch deklarovalo, že kupujú slovenské výrobky, reálne ich však bolo len 40 percent.

„Časť spotrebiteľov v obchodoch podľahne zľavám a akciám, druhá časť pred zavedením oválu nevedela, že výrobok nie je vyrobený na Slovensku. Boli presvedčení, že kupujú slovenský produkt,“ konštatoval Voskár.

Cieľom kampane je zvýšiť podiel slovenských mliečnych produktov na trhu na 70 až 80 percent a dostať sa na úroveň okolitých krajín.

Lichotivý však nie je ani súčasný stav v sektore mliečnej prvovýroby, tvrdí predseda Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Alexander Pastorek. Stavy hospodárskych zvierat po vstupe Slovenska do Európskej únie poklesli o 25 percent. Jednou z príčin je aj to, že sa farmári nevedeli umiestniť na pultoch reťazcov, povedal. Surové kravské mlieko vyrábajú slovenskí farmári so stratou, čo je však problémom aj okolitých krajín.

„Naši zahraniční kolegovia prezentujú výrobné náklady na veľmi podobnej úrovni ako slovenskí farmári. Tie náklady sú o dosť vyššie ako sú realizačné náklady za cenu surového kravského mlieka,“ konštatoval Pastorek.

Zo zhruba 800 fariem na Slovensku v čase vstupu do Európskej únie dodáva v súčasnosti mlieko na trh 524 fariem. Malých fariem ubúda, dochádza ku koncentrácii fariem. Počet dojníc sa zredukoval z 220.000 kusov na 142.000 kusov a tento stav stále nie je konečný.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku:

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments