Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Rastlinná výroba Z domova

Na vynovenej ceste pribudli zvodidlá a poľnohospodári majú problém

Na vynovenej ceste pribudli zvodidlá a poľnohospodári majú problém
insert_photoGoogle Street View - Pohľad na ešte neopravenú cestu medzi Veľkým Mederom a Medveďovom v septembri 2022. Zvodidlá na ceste pribudli po nedávnej rekonštrukcii.

To, že do cestnej infraštruktúry na Slovensku treba investovať, je neodškriepiteľným faktom. Nájdu sa však aj prípady, kedy obnova či rekonštrukcia prinesie viac problémov, ako spôsobovala cesta v pôvodnom stave. Aktuálne takéto ťažkosti riešia poľnohospodári na juhu Slovenska, kde bola zrekonštruovaná cesta I/13 medzi Veľkým Mederom a Medveďovom. Ide o región, ktorý je svojou polohou na Žitnom ostrove pre pestovanie plodín predurčený.

„Cestu obnovili bez toho, aby nás oslovili, aby sa nás na čokoľvek pýtali. Po obnove má cesta rovnaké parametre, ako mala predtým. Problém je, že tam pribudli zvodidlá. Keď idú dva väčšie mechanizmy oproti sebe, a nedajbože tadiaľ ide ešte aj cyklista, to už je veľký problém,“ popísal stav pre poľnoinfo.sk Ernest Molnár, samostatne hospodáriaci roľník z regiónu.

Google Street View – Pohľad na ešte neopravenú cestu bez zvodidiel medzi Veľkým Mederom a Medveďovom (september 2022).

Úsek medzi Veľkým Mederom a Medveďovom má približne desať kilometrov. V jeho okolí sa nachádzajú polia, na ktorých hospodária viaceré poľnohospodárske subjekty.

„Načo tam dali zvodidlá? Predtým tam neboli a keď sme šli s mechanizmami na cestu, protiidúcim vozidlám, aj väčším, sme sa vyhli. Z cesty sme vedeli mierne vybočiť. Teraz sa tam nezmestíme. Pokiaľ pôjdeme s väčším a širším mechanizmom, napríklad s kombajnom alebo postrekovačom, a stretneme protiidúci druhý kombajn alebo napríklad aj kamión, čo spravíme? Zvodidlá sú na dlhých úsekoch, my na takejto trase nemôžeme predsa cúvať,“ uviedol aj Arpád Beringer, poľnohospodár z regiónu.

Poľnohospodári sa obrátili aj na ministerstvo

Tamojší agropodnikatelia majú obavy najmä z prichádzajúcich jesenných prác. Poukazujú tiež na to, že po osadení zvodidiel ubudli aj možnosti zjazdu priamo na polia. Alternatívne trasy v regióne nemajú.

„Na poliach sú urobené kanály. Ak by sme mali ísť po poľných cestách, bolo by to aj 30 kilometrov navyše. To je nezmysel,“ dodal Ernest Molnár.

Pre obavy z problémov, ktoré môžu na ceste v regióne vzniknúť, sa tamojší poľnohospodári už listom obrátili aj na ministerstvo dopravy.

„Projektový tím túto cestu projektoval bez toho, aby poznal využitie cestnej premávky celospoločenského významu? Cesta je úzka, sú tam zvodidlá, ktoré z jednej a z druhej strany zužujú hlavnú komunikáciu. Takéto zvodidlá do nížinnej oblasti nepatria, skôr do horských oblastí! Problém spočíva v tom, že z dôvodu umiestnenia zvodidiel na ceste I/13 nie je umožnený prejazd vozidiel kamiónu a kombajnu navzájom,“ upozorňuje Helena Patasiová v liste, ktorý rezortu adresovala Agrárna komora Slovenska v ktorej je predsedníčkou.

Odpovedala Slovenská správa ciest

Na to, či rezort o problémoch vie a spomínaný list eviduje, sme sa pýtali priamo tlačového oddelenia. To nás bez ďalších komentárov odkázalo na Slovenskú správu ciest, ktorá má cesty prvej triedy v správe.

„Slovenská správa ciest na spomínanom úseku cesty I/13 zrealizovala stavbu „Cesta I/13 Veľký Meder-Medveďov I. časť“, cieľom ktorej bolo odstrániť bezpečnostné riziká na ceste a zvýšiť jej technicko-dopravné parametre, a tým plynulosť premávky s ohľadom na tranzitnú, osobnú aj nákladnú dopravu. Medzi bezpečnostné riziká na v tomto úseku patril okrem iného nevyhovujúci stav cestného telesa a vozovky, záchytno-bezpečnostných zariadení – zvodidiel a dopravného značenia,“ objasnila Jana Lukáčová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.

Na otázku, či SSC list poľnohospodárov z regiónu eviduje, sme odpoveď nedostali.

„Rekonštrukcia bola realizovaná na pôvodnom cestnom telese a cesta ostala v pôvodnom šírkovom usporiadaní, teda v pôvodnej šírke. Záchytno-bezpečnostné zariadenia (zvodidlá) na ceste boli vymenené a doplnené na miestach v zmysle schválenej projektovej dokumentácie tak, ako to vyžadujú aktuálne platné technické normy a technické predpisy,“ uvádza sa ďalej v písomnej odpovedi.

SSC odporúča poľnohospodárom zložiť z kombajnu radlicu

Poľnohospodári z oblasti potvrdili, že cesta má od zvodidiel po zvodidlá šírku 7,6 metra – teda 3,8 metra v každom jazdnom pruhu. Zvodidlá však môžu opticky pre vodiča cestu zužovať. Hoci ide len o psychologický efekt, pri jazde väčším mechanizmom môže vyvolávať nervozitu. Navyše, aj pri obchádzaní a vyhýbaní sa, podľa ich slov, nie je možné kombajn či traktor popri zvodidlách viesť v úplne tesnej blízkosti, ale treba od nich dodržať odstup aspoň pár desiatok centimetrov. Tie potrebujú stroje aj od stredu vozovky.

Slovenská správa ciest v tejto súvislosti upozornila, že na základe vyhlášky o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, by prípadné nadrozmerné mechanizmy mali byť na ceste sprevádzané sprievodným vozidlom, ktoré má zabezpečiť jeho bezpečný prejazd.

„To sa týka aj akejkoľvek nadrozmernej prepravy.  Rovnako treba uviesť, že pri preprave po ceste by mal mať kombajn zloženú radlicu a malo by ho sprevádzať sprievodné vozidlo,“ píše sa v stanovisku Slovenskej správy ciest.

Žiadny poľnohospodár s ktorým sme hovorili pritom nemá záujem presúvať kombajn po uvedenej komunikácii s inštalovanou žacou lištou. Cesta bola úzka už v minulosti a doplnenie zvodidiel skomplikovalo presuny poľnohospodárskych strojov v regióne. To, či sa problémom bude zaoberať či už ministerstvo dopravy alebo Slovenská správa ciest, sme sa z odpovedí ani jednej inštitúcie nedozvedeli. Na odpoveď nateraz čakajú aj poľnohospodári z regiónu, ktorým sa termíny jesenných prác čoraz viac približujú.

Autor článku: Ivana Kaliská
Zdroj obrázku: Google Street View - Pohľad na ešte neopravenú cestu medzi Veľkým Mederom a Medveďovom v septembri 2022. Zvodidlá na ceste pribudli po nedávnej rekonštrukcii.

5 1 hlas
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
5 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
michal
michal
22. august 2024 12:21

Kompetentná odpoveď, odborníci na správnych miestach… Našťastie po slovensku nejazdia kombajny s radlicou…Možno pár so žacim ústrojenstvom.

agrár
agrár
22. august 2024 14:44

Medzi cestou a pozemkami nie je žiadna extra hlboká priekopa, čo by zdôvodňovalo potrebu zvodidiel. Za ich cenu mohli opraviť aj ten 6 km úsek, ktorý kazí celkový dojem rekonštrukcie.

Anton Spišák
Anton Spišák
25. august 2024 14:00

Požiadajme Indiu,aby nás prijala do svojej správy a zaradila polnohospodárov do skupiny nedotknutelných. Tí majú len jediné právo a to zomrieť.

jurasek
jurasek
29. august 2024 11:47

Tragikomédia.

realista
realista
30. august 2024 10:07
Odpoveď na  jurasek

Tragédia je, že nie sú vybudované súbežné obslužné komunikácie s cestami I. triedy, aspoň európskeho významu, pre poľnohospodárov. Mohli by slúžiť aj iným…. Hlavná vec, že sme dali peniaze na cyklotrasy, biopásy,…atd., atd., atd….. Azda každý motorista s nadhľadom uzná, že cyklisti spolu s pracovnými strojmi s konštrukčnou rýchlosťou pod… Celý komentár »