Menší výrobcovia oslovujú zákazníkov aj v supermarketoch
Aj keď sa niektorí menší predajcovia potravinárskeho tovaru ťažko presadzujú v konkurenčnom boji s veľkými obchodnými reťazcami, mnohí situujú svoje prevádzky po Slovensku práve do ich priestorov.
Sú to napríklad výrobcovia pekárenských výrobkov, ktorí sa snažia zaujať svojou ponukou tisícky ľudí dennodenne nakupujúcich v priestoroch supermarketov. Zvyšovanie cien si však aj napriek drahším vstupom vo výrobe dovolia v tomto konkurenčnom prostredí len zriedka.
“Môžem naozaj povedať, že neplatíme nájomné za priestor či meter štvorcový, ale za tých ľudí, čo tu vojdú. Prichádzajú sem za účelom nakupovať,” uviedol Ferdinand Eštok, predávajúci výrobky zo svojej pekárne v prenajatých priestoroch jedného z obchodných centier vo Vranove nad Topľou.
Ako dodal, pred príchodom obchodných reťazcov sa mnohí pekári orientovali na desiatky prevádzok v regióne, kde dodávali svoje výrobky. Niektoré obchody po dedinách však po vybudovaní supermarketov prestali ich sortiment odoberať, keďže ľudia začali chodiť za nákupmi z obcí do miest, čo bolo pre niektoré malé pekárne likvidačné.
“Z obchodných prevádzok v obciach žijú mnohé pekárne slušne aj dnes. Ich tovar sa však často tlačí v neprehľadnom regáli s konkurenciou, pričom môže dochádzať k jeho znehodnocovaniu,” povedal Eštok, ktorý dodal, že z hľadiska dlhodobých cieľov mu prestal tento systém pred časom vyhovovať.
Podľa jeho slov je dobré, ak sa obchodník okrem finančného osohu orientuje napríklad aj na budovanie svojej značky.
“Zákazník často nevie, od koho si to ktoré pečivo kupuje, samozrejme ak nie je balené. V priestoroch obchodného centra si však môže predajca prostredníctvom svojej prevádzky budovať obchodné meno a dostávať sa tak viac do povedomia väčšieho množstva kupujúcich,” dodal Eštok s tým, že bez kvality predávaného tovaru to samozrejme nejde.
Na malého predajcu však podľa Eštoka pôsobí limitujúco fakt, ak niektoré obchodné reťazce nemenia ceny pečiva aj napriek tomu, že ceny vstupov pre pekárne zdraželi. Pekári, ktorí musia nakupovať napríklad drahšiu múku, sú preto pri zvyšovaní cien svojich výrobkov s ohľadom na cenovú politiku konkurencie veľmi opatrní.
“Cena múky sa asi pred rokom pohybovala v sume 220 eur bez DPH za tonu. Teraz je tá suma okolo 399 eur, a to ju kupujeme dokonca až z Maďarska. Cenu našich výrobkov sme si však dovolili dvihnúť oproti vlaňajšku iba o 10 %,” zhodnotil Eštok.