Horúce novinky na trhu traktorov
Výstava Agritechnica je známa i tým, že všetci výrobcovia poľnohospodárskej techniky sa na nej snažia prezentovať svoje novinky. Inak to nebolo ani na vlaňajšom ročníku v prípade výrobcov traktorov, ktorí prezentovali viacero horúcich noviniek. Niektorým z nich sa venujeme v nasledujúcich riadkoch.
Český výrobca traktorov Zetor na výstave Agritechnica 2009 nevystavoval priamo, ale prostredníctvom svojho nemeckého obchodného partnera. V jeho stánku bolo možné vidieť inovovaný rad traktorov Forterra – model 2010, ktorý sa vyznačuje viacerými zmenami v interiéri, na vonkajšom dizajne a funkčnom príslušenstve. Nový traktorový rad bude mať aj výkonnejšie motory, napríklad traktor Forterra 135 bude vybavený novým 16-ventilovým motorom Z 1605 s výkonom 95 kW.
Zetor rozširuje ponuku
Šestnásťventilové štvorvalcové motory budú spĺňať emisné limity Tier III B, ktorých dodržiavanie bude požadované od roku 2012. Okrem toho dôjde k zvýšeniu výkonu motora o 5 kW (oproti výkonu motora používaného v súčasnosti), k zvýšeniu záberového momentu asi o 100 Nm, k zlepšeniu obehu chladiaceho média, k zvýšeniu účinnosti chladiacej sústavy a k zníženiu spotreby paliva.
Každý valec bude mať v hlave dva sacie a dva výfukové ventily s vylepšeným ovládaním. Novinkou je aj výkonnejšia motorová spojka a optimalizovaná chladiaca sústava s jednotlivými chladičmi umiestnenými vo zvislej polohe.
Na vonkajšom dizajne je najväčšou zmenou výklopná kapota, ktorá sa štýlom približuje k traktorom radu Proxima. Má hranatý profil a okrúhle reflektory. Kapota sa vyklápa za pomoci dvoch plynových vzper, čo zjednodušuje a uľahčuje servisnú obsluhu. Zmena je aj na zadných blatníkoch, ktoré sú vybavené zadnými svetlami s integrovanými ovládačmi pre EHR.
Foto: archív poľnoinfo.sk
Druhou novinkou, ktorú predstavil Zetor, bol prototyp traktora z modelového radu Maxterra. V tomto modelovom rade by mali byť ponúkané traktory s výkonom motora od 130 do 170 koní (štyri typy). Výrobou tohto výkonového radu traktorov chce Zetor rozšíriť svoju ponuku a tiež nahradiť výpadok, ktorý vznikol po ukončení výroby traktorov UR II na Slovensku.
Najvýkonnejšie traktory
Najvýkonnejšie kolesové traktory bolo možné vidieť v expozícii spoločnosti Claas. Dva nové modely radu Xerion s označením 4500 a 5000 boli predstavené tesne pred otvorením výstavy a získali cenu nemeckej spoločnosti DLG Výrobok roku 2010. Pri oboch modeloch bola zachovaná koncepcia predchádzajúcich typov Xerion 3300 a 3800, ale došlo k podstatnému zvýšeniu výkonu motora, ktorý dosahuje až 530 koní.
Vďaka svojej rámovej konštrukcii s riaditeľnými nápravami môže byť výkon prenesený na podložku a môže slúžiť na vyvinutie vysokej ťahovej sily požadovanej pri práci so širokozáberovými súpravami. Novinkami na nových Xerionoch sú aj nová plynulá prevodovka, nové nápravy s pneumatikami a nová ovládacia multifunkčná páka. Na mohutnom ráme sú na silentblokoch uložené nové motory Caterpillar s označením C 13 s objemom 12 500 cm3, ktoré dosahujú maximálny výkon 355 kW a 385 kW podľa normy ECE R 120.
Foto: archív poľnoinfo.sk
Plynulá prevodovka ZF ECCOM 4.5 je unikátna tým, že je jedinou plynulou prevodovkou s rýchlosťou 50 km/h dopredu aj dozadu, ktorá je schopná prenášať výkon nad 500 koní. Nové Xeriony majú aj o 3,5 tony väčšiu hmotnosť. Zväčšený bol aj rázvor, a to na 3 500 mm.
Myslia aj na spotrebu
Na výstavu Agritechnica už tradične prichádza s novinkami aj spoločnosť Fendt. Vlani sa ponuka uvedenej spoločnosti rozšírila o nový výkonový rad traktorov s označením 800 Vario, ktorý môže so šesťvalcovým motorom dosahovať maximálny výkon až 280 koní. Plynulá prevodovka ponúka možnosť jazdy rýchlosťou až 60 km/h pri nízkej spotrebe paliva. Nový SCR systém výrazne znižuje emisie vo výfukových plynoch a je pripravený na splnenie normy Tier III B, ale aj Tier IV.
Novovyvinutý elektronický koncept s označením Variotronic je v súčasnosti sériovo dodávaný do modelových typov traktorov 800 aj 900, ktoré sú vybavované aj spoločnou komfortnou kabínou X5. Rad traktorov 800 Vario má inovovanú prednú nápravu so systémom FSC, ktorý zaručuje vyššiu stabilitu traktora pri prechádzaní zákrutami, prípadne pri prechode cez terénne nerovnosti. Zväčšila sa aj celková prípustná hmotnosť traktora na 16 ton a nádrž na naftu má objem 505 litrov.
V praxi sa čoraz viac presadzujú traktory s rýchlosťou do 60 km/h, ktoré prinášajú pre užívateľa viacero výhod; napríklad výkonnosť prepravy sa v porovnaní s prepravnou rýchlosťou 50 km/h zvýši až o 20 percent. Pri vyššej prepravnej rýchlosti však narastajú aj požiadavky na zvýšenie bezpečnosti pri jazde dopravnej súpravy.
Rýchlosť
Pre uvedenú oblasť využitia traktorov predstavila firma Case IH štúdiu traktorového radu Puma CVX s novovyvinutým brzdovým systémom ABS. Základom systému ABS je tzv. Ecu – ovládanie, pracujúce na princípe variabilného kombinovaného pôsobenia tlaku vzduchu a hydrauliky na brzdový systém traktora.
Na základe hodnôt zo snímačov rýchlosti kolies sa v zlomku sekundy inicializuje zmena tlaku vzduchu, ako aj hydraulického tlaku v brzdovom systéme, takže kolesá sa môžu otáčať rozdielnou rýchlosťou, čím sa zabráni ich vybočeniu z priameho smeru jazdy.
V stánku spoločnosti Deutz-Fahr asi najviac zaujal koncept traktora s označením Agron XXL 1660. Ide o 4-nápravový traktor, ktorý je vybavený 8-valcovým, vidlicovým motorom výrobcu Deutz s typovým označením TCD 2015 V08 a s výkonom až 600 koní. Nový koncept traktora má vo výbave inteligentnú prevodovku powershift, ktorej výrobcom je firma ZF. Prevodovka umožňuje radenie 18-tich rýchlostí dopredu a 6 rýchlostí dozadu. Maximálna rýchlosť traktora je do 40 km/h a dá sa dosiahnuť pri redukovaných otáčkach motora.
Duálny systém
Novinkou u tohto výrobcu je aj traktor s typovým označením Agrotron X 730, ktorého Deutz CommonRail preplňovaný motor s typovým označením TCD 2013 dosahuje výkon 305 koní. Na zníženie emisií motor využíva systém recirkulácie výfukových plynov (AGREX).
Rakúska spoločnosť Steyr zaujala na výstave Agritechnica 2009 modelom traktora s typovým označením 6195 CVT, ktorý je vybavený tzv. duálnym systémom palivovej sústavy. Šesťvalcový štvortaktný vznetový motor so zdvihovým objemom 6,6 litra môže pracovať tak na naftu, ako aj na stlačený bioplyn. Obsluha systému je pomerne jednoduchá. V kabíne sú umiestnené LED diódy, podľa sfarbenia ktorých je vodič traktora informovaný o výške pridávaného bioplynu do nafty. Prostredníctvom optického senzora tak môže obsluha traktora významne ovplyvňovať celkovú výšku spotrebovanej nafty, čo môže viesť k jej významným úsporám.