Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jar LEFT
Branding VUB 2019 Jar RIGHT
Branding VUB 2019 Jar TOP
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Názory a komentáre Z domova

Emil Macho: Čo vlastne chceme?

chat_bubbleKomentáre: 26 visibilityZobrazenia: 2857
UniCredit Bank 2018

Osobne som veľmi sklamaný a znechutený. Z nášho prístupu, prejavov a vyhrotených názorových rozdielov, ktoré sme v plnej kráse a s prehľadom rovno medzi oči vrazili samotnému eurokomisárovi pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka Philovi Hoganovi.

Mali sme tú možnosť a pre mňa osobne aj česť diskutovať s ním 18. októbra na oficiálnej úrovni počas nedávnej medzinárodnej konferencie v Bratislave, na ktorej sa hovorilo o nástrojoch a riadení rizík v agropotravinárstve.

Bola to platforma, na ktorej sa zišla elita odborníkov, ktorých zastrešoval práve eurokomisár Phil Hogan. Z iniciatívy vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ladislava Mika sa počas konferencie uskutočnilo aj samostatné stretnutie so zástupcami prizvaných agropotravinárskych samospráv. Potiaľto by to bolo všetko v poriadku, tak, ako sa na takéto podujatia patrí a ako takejto tematike prináleží.

Avšak až príliš výrazná názorová nejednotnosť, diametrálne odlišné chápanie hlavných téz, zmes rôznorodých a v niektorých prípadoch aj pre komisára nejasných a zvláštne nastolených tém, k tomu nemiestne úškrny a posmešky na tvári posunuli očakávanú úroveň tejto debaty hlboko nadol.

Osobne som sklamaný, znechutený a znepokojnený tým, čo sme pred eurokomisárom predviedli. My, zástupcovia pozvaných agropotravinárskych samospráv, ktorí máme zastupovať hlasy poľnohospodárov a potravinárov z každého kúta Slovenska: malých, veľkých, mladých, starých a neviem ešte akých…. Dokonca, a tento názor si dovolím tlmočiť aj za iných poľnohospodárov, nemáme ani presný prehľad o tom, kto koho vlastne zastupuje, koho reprezentuje a aké záujmy háji každá jedna prizvaná samospráva, ktorá sa zúčastnila stretnutia s eurokomisárom.

Kým jeden považuje za prioritu Spoločnú poľnohospodársku politiku, druhý lepší prístup k pôde, ďalší odstránenie politických rizík, alebo koniec praktík tzv. vybavovačov, menej obmedzení pri integrovanej produkcii či zachovanie poľnohospodárskych družstiev. Uznávam, neriešených problémov sa za posledné roky nahromadilo na stole naozaj veľa. Smutné však je, že v ich pozadí sa neťahá jednotná tematická línia, ktorá by slovenských poľnohospodárov a potravinárov spájala, a nie rozdeľovala.

Nie je v poriadku, že sme sa nedokázali názorovo naladiť a že sme eurokomisárovi v túto pre nás obzvlášť zásadnú chvíľu nedokázali aspoň približne rovnakou rečou povedať, v čom spočíva problém slovenského agropotravinárstva. Zmätenosť eurokomisára z našich monológov bola zjavná. Čo si v skutočnosti myslel, pozná len on sám…

Šanca sedieť zoči voči eurokomisárovi sa neponúka každý deň, ani každý mesiac. Vnímam to preto ako zahodenú šancu ukázať prvému mužovi európskeho poľnohospodárstva a potravinárstva, ako by sme si doma na Slovensku aj s prispením zreformovanej poľnohospodárskej politiky priali obrábať pôdu, pestovať na nej plodiny, chovať zvieratá a vyrábať potraviny.

Vnímam to ako vodu na mlyn všetkým našim neprajníkom, ktorí sa v našich skutočných problémoch nevyznajú a toto strategické odvetvie naďalej považujú len za akýsi prívesok národného hospodárstva tohto štátu. Však obchody sú plné potravín, tak v čom je problém?!

Spájajme sa a spoločne viac presadzujme myšlienky o obrode slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva. Budeme silnejší, čitateľnejší a bude nás aj viac počuť!

Nevydarená diskusia s eurokomisárom Philom Hoganom nám samým sebe nastavila zrkadlo, aké priority sú pre nás podstatné a čo vlastne chceme. Faktom je, že nie sme jednotní, že ťaháme voz za množstvo rozličných povrazov, rôznou silou, navyše do nejasného cieľa. Ten voz sa však časom môže roztrhnúť… A na zem do blata padnú ako poľnohospodári tak aj potravinári…

Autor článku: Emil Macho – predseda, Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1336 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

26 komentárov

  1. Ella
    23. októbra 2018

    Pekne napísané, veď čo by sme čakali od skupiny ľudí, kt. hľadia jedine na seba a svoje osobné záujmy.

    Odpovedať
  2. realista
    23. októbra 2018

    a čo sa dalo čakať veď pomaly každý poľnohospodár má svoju komoru, združenie, zväz, „neziskovku“ alebo aspoň platformu….

    Odpovedať
  3. DoesntMatter
    23. októbra 2018

    Ella, toto bola podpasovka. Ked neviem o com je rec, radsej mlcim. Toho sa drzte, poprosim

    Odpovedať
  4. m@ilo
    23. októbra 2018

    Ak by si SPPK plnila svoje poslanie, ako by mala a obhajovala záujmy všetkých, popísaný problém by neexistoval.

    Odpovedať
  5. analytik
    23. októbra 2018

    m@ilo problém je hlbší!

    Odpovedať
  6. m@ilo
    23. októbra 2018

    To áno, je hlbší, ale som presvedčený, že z veľkej časti za to môže SPPK sama. Aby sa tento hlbší problém riešil, musí byť vôľa zo strany SPPK konštruktívne diskutovať aj s tými, ktorí majú odlišné názory.

    Odpovedať
  7. Lucia Gallová
    23. októbra 2018

    So záujmom som si prečítala reakcie na stretnutie poľnohospodáskej samosprávy s eurokomisárom Hoganom. Spomína sa v nich akási nejednota, či premrhaná príležitosť. Aj to je však len vecou pohľadu.
    Predpokladajme, že eurokomisár rieši na úrovni EÚ mnohé spory, či protichodné názory a áno, aj na úrovni EÚ je implicitne a často aj explicitne prítomný zásadný spor o tom, akou cestou by sa poľnohospodárstvo malo uberať. Sporiť sa v ideách je však prirodzené a diskusia je to čo nás posúva vpred. Vpred nás neposúvajú domnienky o tom, čo si asi p. Hogan mohol pomyslieť. To vie skutočne len on sám.
    Povedzme si však otvorene, prebieha u nás doma v rámci poľnohospodárskej obce vôbec nejaká diskusia? Vedieme polemiky o prístupoch, ale skutočné polemiky, tie založené na analýzach a relevantných podkladoch? Nie.
    Nevedieme. Nie však preto, že by sme nemali priestor, čas, kapacitu, či možnosti a vedomosti. My ju nevedieme častokrát z dôvodov prazvláštnych osobných ambícií a sporov. Alebo si dokonca uzurpujeme právo určovať kto diskutovať môže a kto nie.
    Pokiaľ však chceme posunúť slovenské poľnohospodárstvo a dať mu náležitú hodnotu, ktorú mu už pripisuje aj slovenská verejnosť mali by sme v rámci širokého pléna poľnohospodárskych názorov nastoliť otázku o tom, aké poľnohospodárstvo vlastne chceme za 10, 20, 30, či 50 rokov mať. Ale hlavne diskutovať. V opačnom prípade je očakávanie čohosi ako názorovej jednoty úplným nepochopením aktuálnej situácie.
    Nadôvažok, často skloňovanú jednotu sme už raz prejavili. A bolo to pri novelizácii Ústavy SR v otázkach pôdy…

    Odpovedať
  8. analytik
    23. októbra 2018

    m@ilo, problém je ešte hlbší, ako si uviedol!

    Odpovedať
  9. Lada
    24. októbra 2018

    Suhlasim s Luciou Gallovou. Ak sa komora chcela ukazat pred eurokomisarom v peknom svetle, mohla si s ostatnymi urobit vopred najskor „skúšku“ diskusie a dohodnut sa na spolocnych prioritach, ktore predlozia jednotne. Ale nejde o to. Myslim si, ze Sovaci dnes prejavuju skor negativa demokracie, a to, ze si myslia, ze „jedine ten moj nazor je najlepsi a budem o nom presviedcat ostatnych“, namiesto toho, aby sa dokazali navzajom pochopit a dohodnut na kompromise. Toto je nieco, co nas EU zatial nenaucila..

    Odpovedať
  10. Marian Glovaťák
    24. októbra 2018

    „demokracia je diskusia“ je už 100 rokov starý Masarykov výrok. Stále nepochopený. Článok pána Macha ma uistil v tom, že v poľnohospodárstve stále neprebehla nežná revolúcia. (iba prepisy majetku cez DPL)

    V krajine,
    _kde novinár, ktorý píše o korupcii v agrosektore – je zavraždený,
    _kde funguje pravidlo „dajte 14% úplatok a prejde vám projekt“,
    _kde k pôde SPF majú prístup iba „vyvolení“,
    kde zákon 504/2003 zabraňuje vlastníkovi dostať sa k vlastnej pôde,
    _kde kvôli banalitám PPA nevyplatí nárokovateľné platby, atď…
    V takejto krajine sa nemôžete čudovať, že tu vznikla skupina nevypočutých, tých malých a mladých, ktorí ťahajú za kratší koniec (ak vôbec). Nikoho nespresviedčajú, len hľadajú pravdu…

    a keď si niekto vyslovene vymýšľa, reakcia býva pousmiatie. (skôr plač).

    Pán Macho, v akých rozhodnutiach, pripomienkach zákonov, či zásadnych otázkach, zastupovala SPPK mladých a začínajúcich?

    Odpovedať
  11. analytik
    24. októbra 2018

    Lada, nie sme predsa malé deti alebo v cirkuse, aby sme si trénovali „vystúpenie“ pred komisárom. Stretli sa s ním predsa svojprávni a plnoletí ľudia, ktorí zastupujú určité skupiny poľnohospodárov – ovocinári, ekologické farmy, rodinné farmy a najväčšie stavovské organizácie. Ak by týchto všetkých spájala určitá vízia, stratégia, či koncepcia, bolo by to stretnutie vyzeralo úplne inak! Toto jedinečné a výnimočné stretnutie tiež v plnej nahote ukázalo našu malosť, keď sa ako v „cirkuse“ menili osoby a obsadenie. Nebudeme konkrétny, tí, ktorých sa to týka, dobre vedia svoje!

    Odpovedať
  12. agrarnik zHN
    24. októbra 2018

    Na diskusii mali byť hlavne ľudia, ktorí na pôde pracujú a majú aj životné skúsenosti – priamo farmári resp. relevantní zástupcovia a nie pseudofunkcionári a hovorcovia, ktorí sa na agrárnikoch iba priživujú. Ľudia na Slovensku žiaľ svoje osobné problémy a svoje osobné ambície povyšujú nad veci spoločenské v tomto prípade problémy slovenského poľnohospodárstva. Aj keď som napríklad zeleninár a mám agrárne srdce tak ma musí trápiť aj žalostný stav HD či ošípaných ako aj pôdny chaos medzi vlastníkmi a nájomcami. Inak pán Hogan robí teraz okrem iného aj spanilú obchádzku pred novými eurovoľbami

    Odpovedať
  13. Jozef Artim
    24. októbra 2018
    Odpovedať
  14. DoesntMatter
    24. októbra 2018

    Nasa nejednotnost sposobuje, ze ani Hogan nechapal, co vlastne chceme. V prvom rade si na Slovensku musime ujednotit stanovisko a poziadavky, ktore budeme prezentovat voci EU. Chapem kritiku SPPK, na druhej strane, preco prave ti, ktori kritizuju sa nestanu clenmi a aj v radoch SPPK nezastupuju podobne zmyslajucich. Ak je naozaj malych a mladych tak vela, tak SPPK by bola „ich“ organizaciou. Stale sa totiz voli principom, co clen, to hlas. Tak uz tolko nekecajte a stante sa clenmi SPPK a zmente to, co sa vam nepaci.
    Mam totiz velku pochybnost o tom, aky je vas mandat. To znamena koho vlastne zastupujete. Kolko je to clenov? Co produkuju? Aku maju vyrobnu strukturu? Nie je to len 10 deti, co sa o nieco pokusa a pritom o tom nema ani sajn?

    Nic v zlom p. Glovatak, ale rad by som pocul Vas nazor na toto:
    https://finstat.sk/48021164

    Trzby 2000 Eur, ostatne vynosy 13000 Eur. Pocet zamestnancov NULA, zaplatene odvody NULA.
    Z toho aspon pre mna vyplyvaju 2 veci. Bud predavate na cierno, zijete z podpory od uradu prace, alebo zijete z dotacii – mozno mulcovania. Dokonca si ani neplnite elementarnu povinnost zasielat zavierky do OR.
    Tak nam to tu vysvetlite, alebo mlcte.
    Mame si mysliet, ze toto je ta spravna cesta kam by mal smerovat cely agro rezort???

    Odpovedať
  15. Maria
    24. októbra 2018

    Najhoršie je mlčiaca väčšina . Prikláňam sa k tým, ktorí hovoria , že keby komora pri mnohých politických rozhodnutiach nemlčala mohli sme byť inde. Svojim mlčaním si poľnohospodári súčasný stav zavinili sami.

    Odpovedať
  16. aksds@aksds.sk
    24. októbra 2018

    V prvom rade chcem zablahoželať organizátorom dvojdňovej konferencie, v rámci ktorej sme mali možnosť stretnúť sa s euro-komisárom. Môj názor na akciu; nebolo známe, že koho pozval organizátor (Zast. EK na Slovensku) na toto stretnutie, takže názorovo sa vôbec nedalo naladiť v čom spočívajú problémy slovenského agropotravinárstva, ale väčšina nás to aj diplomaticky predniesol. Nebola to zahodená šanca pán Predseda SPPK, skôr to vnímam ako začiatok niečoho nového, ktoré musíme sami medzi sebou vysporiadať. Samozrejme k tomu by mali všetky zainteresované strany pozrieť sa do seba a položiť si ruku na srdce – koho záujmy obhajujem celospoločenské, alebo len úzku skupinu podnikat.subjektov. Je pravdou – spoločne vieme byť silnejší !
    Pripravme sa na stretnutie s novým EU-komisárom v budúcom roku !
    HP.

    Odpovedať
  17. Marián Kohút, SZARF
    25. októbra 2018

    Toto stretnutie vidím v dvoch rovinách. Vo forme a obsahu. V prvej, bolo toto stretnutie organizované stálym zastúpením Európskej komisie na Slovensku, ktoré pozvalo na stretnutie s pánom eurokomisárom organizácie podľa svojho uváženia bez vedomia našej exekutívy. V Európskej únii sú zvyknutí na rokovanie s veľkým počtom samosprávnych organizácií , ktoré legitímne zastupujú svoje záujmy. V rovine obsahovej ťažko budeme hľadať prienik Zväzu pestovateľov húb a Zväzu chovateľov rýb. A ak na tomto stretnutí niekto povedal čo nemusel a niekto nepovedal čo mal ! , tak to je zodpovednosť samospráv , ktoré tam delegovali svojich zástupcov. Nevidím dôvod na takéto reakcie, ktoré neprispievajú k hlavnému cieľu. A tým by malo byť oživenie vidieka, ku ktorému určite prispejú aj pestovateľia húb…

    Odpovedať
  18. Marian Glovaťák
    25. októbra 2018

    Zdravím,
    _pánovi Artimovi: v linku uvádzate výzvu 6.3. čo je alarmujúce!! Od roku 2008 doteraz sa investovalo do agrosektoru do 9000 mil. €. Kombajny, bioplynky, atď. Malým sa plánuje vyplatoť 5 mil €. Ešte sa len plánuje vyplatiť odrobinka. To nie je fér.

    _Pánovi s príznačným menom Doesnotmatter (nezáleží). Podľa slovenskej krčmovej zásady „Keď mi dôjdu argumenry, začnem osobné útoky.“ Daňové priznanie – viď Kiska, Galová nie je farmár, Huba nie je farmár atď… Je to čistý KOČNERIZMUS. Nepristúpim na takúto hru, hoci môžem všetko do detailov vysvetliť, bude sa to len rozmazávať: pamätajte, všetko robím podľa zákona.

    Ak by Vás to zaujímalo, začínam na zelenej lúke, bez fondov, bez pomoci, nemám sprivatizovaný podnik, ani areál JRD. Pracujem tvrdo a všetko čo budujem je stavenisko a je výsledkom tvrdej každodennej práce. Každému odporúčam, pomáha to proti hundraniu a kecaniu. Toto je správna cesta kam by mal smerovať agrosektor – tvrdá cieľavedomá práca (Aktívny farmár). A ak aspoň časť z množstva peňazí ktoré sa premrhali na bioplynky a kombajny dali tým čo začínajú, už dávno mohli mať stovky takých začínajúcich ako ja namiesto NULA zamestnancov aspoň dvoch troch…

    Ja si myslím, že Hogan veľmi dobre chápe, čo vlastne chceme. Chceme dať aspoň príležitosť začať, chceme dať príležitosť mladým malým rodinným. Neberme mladých ako nepriateľa, ale ako budúcnosť tejto krajiny. Veď nik tu nebude večne.

    A môže byť mladých a malých tak veľa, žeby sa presadili v SPPK? (ovládli). Oni nechcú ovládnuť nikoho, ani bojovať. Len chcú v pokoji hospodáriť na svojej pôde. A to sa im bráni, pretože tu boli a sú dlhodobo preferované veľké podniky. A zároveň malí nemajú zástupcov, lebo manuálne tvrdo pracujú, nemajú čas a nedoceňujú význam stakeholders. Preto prehodnoťme svoje postoje, učme sa spolupracovať a všetci spoločne hľadajme model, ktorý bude najlepší pre našu krajinu…
    …určite mohol ešte niečo napísať, no nemôžem strácať veľa času na internete, viete ako. 🙂 Ešte raz pozdravujem všetkých…

    Odpovedať
  19. DoesntMatter
    25. októbra 2018

    Vazeny pan Glovatak, pytal som sa na konkretne veci. Odpoved som nedostal.
    A co sa tyka SPPK, netvrdim, ze ju treba ovladnut. Vnimam SPPK ako organizaciu, ktora vznikla zo zakona a ako taka by mala zastresovat VSETKYCH rolnikov. Kazdy z nas by sa najradsej venoval svojej praci, bohuzial je tu vela problemov, ktore treba vyriesit. Som si vsak isty, ze slovenske polnohospodarstvo potrebuje jasne smerovanie s jednotnym nazorom, prioritami, cielmi a ked sa na tom vsetci zhodneme, bude uplne jedno, kto sa ocitne na ktorejkolvek stolicke a to co pisete o bioplynkach a kombajnoch sa viac opakovat nebude. Ale ked sa tu budeme stale hasterit, vobec nic nedosiahneme, triestime sily a zase budeme mat 30 priorit so zodpovedajucim usilim naplnit ich.
    Preto sa opat pytam: Koho zastupujete?

    Odpovedať
  20. DoesntMatter
    25. októbra 2018

    Este aby som vysvetlil. Pytam sa koho zastupujete, lebo SPPK zastupuje clenov, ktori tvoria 80% slovenskej produkcie potravin.

    Odpovedať
  21. Marián Glovaťák
    25. októbra 2018

    Nemám dôvod komunikovať s anonymom. Buď sa postavíte k veci ako chlap a vyjdete z anonymity, alebo táto konverzácia nebude pokračovať. _Apropos, _1_tie čísla, že 80%, nemáte nijako podložené. to rovno si môžete vymyslieť _2_ aj keby ste zastupovali 100%, nadáva vám to patent na rozum a nepridelí pravdu… a ešte jedna vec ma napadá: viete, vízie, smerovanie a plány, to všetko môžme riešiť vtedy keď sa vyrieši základná úroveň v prioritách: napr.: vúpop a zmeny v GSAA, korupcia vo fondoch, komunikácia a lehoty odpovede PPA atď atď…. Tie vízie a smerovanie mi pripadá ako: „Ideme kupovať motorku a nevieme jazdiť na bicykli“

    Odpovedať
  22. DoesntMatter
    26. októbra 2018

    Takze komunikacia s anonymom nevyhovuje. No presne to som mal na mysli. Koho zastupujete?

    Odpovedať
  23. dedo jozef
    26. októbra 2018

    celkom zaujimava diskusna tema, moj nazor,pan Hogan bude mat spomienku do konca života na tuto navštevu,dufam že ho pred odletom informovali,,,,,ciel cesty Zimbabwe,HARARE

    Odpovedať
  24. marcel.sako
    29. októbra 2018

    Zaujímavé výmeny názorov. Mám len jednu pripomienku, pričom sa môžem mýliť ale to vie len psychológ.Ten kto sa skrýva za nejaký nik alebo anonym, to robí lebo, že sa niečoho bojí a preto strácať čas v debate s takýmto človekom nemá zmysel aj keď môže mať pravdu.

    Odpovedať
  25. DoesntMatter
    30. októbra 2018

    Nesuhlasim. A co ked sa podpisem ako František Jozef I. alebo Marián Glovaťák alebo aj marcel.sako? Co to meni na faktoch?

    Odpovedať
  26. stary gazda
    31. októbra 2018

    AKO DALEJ pytajte sa tych rolnikov velkych či malych ktory su bez dotacii ziskovy AMEN

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.