Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z domova

Dôsledky globálnej krízy pociťuje aj potravinársky priemysel

Dôsledky globálnej krízy pociťuje aj potravinársky priemysel
insert_photoarchív - poľnoinfo.sk

Tuzemskí výrobcovia potravín podľa predsedu Únie potravinárov Slovenska (ÚPS) už pociťujú dôsledky globálnej hospodárskej krízy vyvolanej finančnou krízou. Okrem odbytových problémov, súvisiacich s rastúcim dovozom, sa sťažujú najmä na jednostrannosť vzťahov s veľkými obchodnými sieťami, ktoré v súčasnosti realizujú rozhodujúcu časť potravinárskeho tovaru.

Povedal to pre TASR predseda ÚPS a podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) Dušan Janíček.

„Nebagatelizujeme a nespochybňujeme miesto obchodu v agropotravinárskej vertikále, kde zabezpečuje okrem iného priamy kontakt so spotrebiteľmi. Naše výhrady sa však týkajú niektorých praktík zahraničných obchodných reťazcov, ktoré vyvíjajú neúmerný tlak na domácich dodávateľov potravín,“ uviedol.

Ide takmer o likvidáciu konkurentov dočasným predajom za dumpingové ceny, podmieňovanie obchodnej spolupráce neprijateľnými podmienkami a rôzne ďalšie metódy. Slovenskí potravinári sa s tým všetkým denne stretávajú a ak chcú predávať, musia sa podriadiť diktátu obchodu. Ten vo vzťahu k verejnosti hovorí o rovnocennom partnerstve s dodávateľmi, no v skutočnosti ich čoraz viac tlačí k múru.

Vážnym problémom podľa neho zostáva nízke zastúpenie domácich potravín na pultoch obchodov v SR. Prieskum SPPK potvrdzuje rozdiel medzi starými a novými krajinami EÚ. Z údajov vyplýva, že podiel potravín domáceho pôvodu v Rakúsku, Nemecku a Francúzsku tvorí asi 80 %, na Slovensku, v Česku a Maďarsku však iba asi 50 %.

Problém pritom nie je v kvalite alebo v pomere ceny a kvality, pretože napr. maďarské potravinárske výrobky majú takmer rovnakú povesť ako talianske alebo francúzske. Okrem toho, „cena pracovnej sily je v stredoeurópskom regióne výrazne nižšia ako v západnej Európe a do ceny dovážaných výrobkov treba započítať aj náklady na dopravu“.

V rámci porovnávania je rozdiel v tom, že trh vo Francúzsku, Veľkej Británii a Nemecku ovládajú prevažne domáce obchodné systémy, zatiaľ čo v strednej Európe dominujú zahraničné reťazce a tie využívajú možnosti dovozu na stupňovanie tlaku na domácich dodávateľov.

Spotrebitelia by si v čase krízy mali uvedomiť, že politika nízkych cien má aj úskalia. Tie sú totiž neraz nízke len relatívne vzhľadom na to, čo výrobky obsahujú. Keďže nemálo kupujúcich stále nepovažuje pôvod tovaru za dôležitý, vyzval viac presadzovať spotrebiteľský patriotizmus. „Tuzemskí producenti potravín dokážu konkurovať zahraničným kvalitou a zdravotnou bezpečnosťou, no ťažšie sa presadzujú voči globalizovanej veľkodistribúcii,“ dodal šéf ÚPS.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku: archív - poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments