Zadajte hľadaný výraz

Ekologické poľnohospodárstvo Zo sveta

Biosvet upriamil oči na výstavu, kde konečne nechýbame

Biosvet upriamil oči na výstavu, kde konečne nechýbame
insert_photo4 x autor

Ekologické poľnohospodárstvo nie je módnou vlnou, ktorá sa privalila v rýchlosti okamihu a neskôr opadla. Bioprodukty si našli svojich zákazníkov a záujem o ne už 20 rokov bez prestávky rastie. V Nemecku dosahuje ročný obrat s potravinami z ekologického hospodárenia 9,5 miliardy eur, čo je o miliardu viac, ako pred rokom. Šancu presadiť sa na najväčšom európskom trhu cítia aj slovenskí potravinári.

“Pred rokom sme našu účasť na najväčšej výstave zameranej na biopotraviny Biofach v Norimbergu museli vyriešiť spôsobom, že sme si štyria slovenskí výrobcovia objednali výstavbu expozície a takto reprezentovali našu krajinu,” hovorí Juraj Nagy, riaditeľ Školského hospodárstva Búšlak, ktoré od roku 2006 úspešne vyrába slnečnicový olej. 

Tento spôsob prezentácie je pre potravinárov nákladný a výdavky na jedného vystavovateľa bežne dosiahnu 20-tisíc eur. Našich spracovateľov mrzelo, že štátom podporované národné expozície si zriaďujú aj ekonomicky slabšie krajiny a tým napomáhajú exportu. Slovenský agrorezort sa pritom najmä v posledných rokoch z medzinárodných podujatí úplne vytratil.

Zmena nastala až v tomto roku, keď štát po takmer 10-tich rokoch obnovil účasť na viacerých výstavách vo svete, medzi nimi, aj na Biofachu v nemeckom Norimbergu. Propagáciu v slovenskom stánku využilo šesť potravinárskych spoločností, ktoré sa prezentovali dojčenskou výživou, slnečnicovým olejom, slanými snackmi, produktami z rakytníka, tyčinkami, alebo vínom.

Expozície na výstave Biofach oslovujú najmä biznis klientelu. Svedčí o tom aj cena vstupného, ktorá je 42 eur, čo je aj na nemecké pomery viac, ako je ochotný bežný obyvateľ Norimbergu zaplatiť. Veď vstupné na spoločenskú výstavu Grüne Woche v Berlíne, prevoňanú kuchyňou celého sveta, je pätnásť eur a v ponuke sú aj rôzne zvýhodnené vstupy.

Napriek tomu, Biofach o návštevníkov núdzu nemá. Očakáva sa, že od stredy (14. februára), keď otvoril svoje brány, do dnes (17. februára), navštívi 50 tisíc obchodníkov, potravinárov a poľnohospodárov vyše 3200 vystavovateľov z 93 štátov sveta.

“Okrem Biofachu sa zúčastňujeme aj na iných zahraničných výstavách. Pravidelne chodíme na odbornú výstavu ANUGA v Kolíne nad Rýnom, SIAL v Paríži, alebo PLMA v Amsterdame. Vítame, že sa ministerstvo začalo konečne o nás zaujímať a podarilo sa nám vystavovať pod národným stánkom. Každý rok sme pritom túto požiadavku na agrosektor mali. Slovenské firmy na Biofachu boli aj v minulých rokoch, ale často boli roztrúsené po celom výstavisku,“ hovorí Ľubica Kucserová, obchodná riaditeľka Novofructu, spracovateľa ovocia a zeleniny z Nových Zámkov.

Samostatné komerčné vystavovanie prináša okrem zvýšených nákladov na účasť aj ďalší problém. Vystavovanie v národnom stánku znamená pre zahraničných partnerov určitý punc dôveryhodnosti, ktorú naši spracovatelia získavajú. Priamo v priestoroch národného stánku sa o tom rozhovoril aj producent biovína Róbert Kušický, ktorý vystavoval na Biofachu prvý raz vlani. Vtedy, ako sme už spomínali, si štyria slovenskí spracovatelia vytvorili stánok bez podpory z ministerstva. V expozícii ich, podľa slov Róberta Kušického, navštívili zástupcovia japonskej delegácie, ktorí ale odišli zo stánku len preto, že najskôr chceli hovoriť so zamestnancami rezortného ministerstva.

Jedným z návštevníkov, ktorého sme na podujatí stretli, síce priamo nevystavoval, bol aj producent mlieka a spracovateľ z pod Vysokých Tatier. Zaujali ho českí chovatelia hovädzieho dobytka a výrobcovia syrov z Javorníkov, ktorých pohorie tvorí hranice v minulosti spoločného štátu. Hovorili spolu o možnej spolupráci a zdieľaní obchodnej siete pri distribúcii slovenských syrov v Českej republike a českých na Slovensku.

Zástupca českého výrobcu sa pri rozhovore so slovenským kolegom pousmial a hovorí “Vy české syry nepotrebujete. Máte svoje a výborné. V Českej republike majú vynikajúce meno.”

Toto tvrdenie v zápätí doložil historkou, že ak idú jeho známi na Slovensko, väčšinou ako darčeky od nás vozia syry lokálnych výrobcov. Slováci vraj nič také pri cestách z Českej republiky nerobia, lebo “dobré české pivo” kúpite v obchode tak v Čechách, alebo na Slovensku.

Aktuálne vedenie ministerstva má podľa Milana Lapšanského, šéfa potravinárov, za cieľ vytvárať dobré meno slovenským výrobcom aj na vzdialenejších trhoch. V tomto roku ešte organizujú pre našich potravinárov národný stánok na najväčšej potravinárskej výstave Blízkeho východu – Gulfood v Dubaji a na výstave PLMA v Amsterdame.

A kedy je slovenský spracovateľ s výstavou spokojný? Podľa obchodnej riaditeľky Novofructu vtedy, „ak sa podarí počas výstavy získať približne 50 obchodných kontaktov, na základe ktorých pokračuje komunikácia a mala by vyústiť do obchodov. Ak sú dva – tri obchody z jednej výstavy, považujeme ju u nás vo firme za úspešnú.“

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: 4 x autor

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments