Zadajte hľadaný výraz

Z domova Zaujímavosti

Známe osobnosti rozbehli kampaň na podporu farmárov

Známe osobnosti rozbehli kampaň na podporu farmárov
insert_photopodporfarmara.sk

Podporiť malých rodinných farmárov si dala za cieľ kampaň „Podpor svojho farmára“, ktorú dnes ráno prostredníctvom svojich sietí a sietí mnohých partnerských organizácií na internete spustilo občianske združenie Kreatívna brána.

„Zobuďme sa, kým nebude neskoro. Spravme z poľnohospodárstva trvalo udržateľnú činnosť, aby sme nakoniec nehladovali.“

Toto, ako upozornila autorka kampane Lucia Gallová, nie je výzva ekoaktivistov alebo záhradkárov.

„Ide o posolstvo, ktoré celému svetu vyslala Organizácia Spojených národov a rok 2014 vyhlásila za rok rodinných fariem,“ pripomenula.

Farmári dnes podľa Gallovej čelia mnohým výzvam.

„Ich súčasné postavenie možno považovať za nedôstojné, časť z nich je nútená svoju prácu vykonávať v rozpore so zákonmi, keďže ten s rodinnými farmami nepočíta.“

Podporiť malých rodinných farmárov pritom podľa nej môže znamenať „viac zdravších potravín, viac práce, posilnenie lokálnej ekonomiky, ekologickejšie poľnohospodárstvo a zdravšie životné prostredie“.

„Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR vníma rodinných farmárov ako poľnohospodárske subjekty, ktoré v budúcnosti výrazne podporia tvorbu pridanej hodnoty v poľnohospodárstve vysokým podielom ručnej práce a mierou spracovania prvovýrobnej komodity, a taktiež ako nositeľov inovačnej aktivity,“ zareagoval hovorca rezortu Peter Hajnala. Upozornil, že pojem rodinný farmár ministerstvo zadefinovalo v rámci Koncepcie podpory malých, mladých a rodinných farmárov.

„Na naplnenie zámerov a cieľov tejto koncepcie je potrebné vykonať úpravy právneho poriadku SR. Jedným z najzásadnejších nástrojov bude novela, ktorou sa má pre mladých poľnohospodárov a poľnohospodárske malé a mikropodniky zlepšiť dostupnosť nájmu poľnohospodárskych pozemkov, ktoré sú v správe Slovenského pozemkového fondu (SPF), a to za určených podmienok. Táto novela je v súčasnosti v legislatívnom procese,“ doplnil hovorca rezortu pôdohospodárstva.

Myšlienku prostredníctvom videí podporili známe slovenské osobnosti – herci, hudobníci, osobnosti občianskej spoločnosti i akademici.

Filozof a futurológ Ladislav Hohoš hovorí, že zárodky nového predstavujú šancu pre budúcnosť. Spisovateľ Jozef Banáš tvrdí: „Je to pre štát výhodné z hľadiska zamestnanosti, je to pre štát výhodné z hľadiska daňového, je to ale pre štát výhodné najmä z toho neviditeľného aspektu, a to je zdravie národa.“ Herečka Táňa Pauhofová dodáva, že potraviny by mali byť naozaj kvalitné, a nie „akože na pohľad dobre vyzerajúce chemické zlúčeniny“.

Nemenej dôležitou súčasťou kampane je aj podpora organizácií. Do dnešného dňa sa ich pridalo takmer 60. Medzi nimi sú ochranárske združenia, miestne akčné skupiny z celého Slovenska, tzv. debničkári a iné významné organizácie.

Názory slovenských osobností, ako aj zoznam všetkých podporujúcich organizácií, možno nájsť na www.podporfarmara.sk.

„Kampaň predstavuje súčasť celoročnej snahy o zviditeľnenie témy a tvorby reálnych návrhov koncepčných zmien v legislatíve,“ doplnila Gallová.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku: podporfarmara.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
1 Komentár
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
Stell.
Stell.
14. október 2014 13:58

„Ide o posolstvo, ktoré celému svetu vyslala Organizácia Spojených národov a rok 2014 vyhlásila za rok rodinných fariem,“ Tento rok sa už blíži ku koncu, a ja vôbec, ale fakt že vôbec nemám dojem, že by sa situácia oproti minulým rokom neako zlepšila… Zatiaľ len reči, samé reči. A tie… Celý komentár »