Zdražovanie potravín pokračovalo aj napriek poklesu cien poľnohospodárskych komodít
Bratislava 20. októbra (TASR) – Rast cien potravín pokračoval aj v druhom štvrťroku 2008. Priemerné ceny v sledovaných kategóriách rýchloobrátkového tovaru narástli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 14 %. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý kontinuálne realizuje panel domácností.
Chladené potraviny rástli z hľadiska výdavkov najrýchlejšie, a to predovšetkým čerstvý a tvrdý syr ako aj mliečne dezerty. Tieto kategórie lákali nových kupujúcich, ktorí si tento tovar kupovali častejšie a míňali viac na jeden nákup. Výdavky na balené potraviny sa zvýšili vďaka čokoládovým tyčinkám, cestovinám, pralinkám, ale najmä jedlým olejom, ktorých cena narástla najviac.
Na druhej strane, pražená a zrnková káva pokračovala v stratách v prospech svojej rozpustnej varianty. Nealkoholické nápoje klesali čo sa týka objemu nákupu aj výdavkov, čo spôsobila najmä znížená frekvencia nákupov. Privátne značky predstavovali takmer 27 % celkových výdavkov na rýchloobrátkový tovar. Zároveň bolo zaznamenané zvýšenie priemerných cien privátnych značiek. Jedlý olej, mliečne dezerty, tvrdý syr, jogurt, oblátky, a tavený syr zaznamenali najpodstatnejší nárast vo výdavkoch domácností.
Keďže trhový podiel hypermarketov bol stabilizovaný, supermarkety a diskonty pokračovali v raste predovšetkým na úkor tradičných malých potravín, napriek tomu, že v nich stále domácnosti míňajú viac ako štvrtinu svojich výdavkov na rýchloobrátkový tovar. Trend menej častých, ale čoraz objemnejších nákupov pokračoval aj v 2. štvrťroku. Domáci reťazec Coop Jednota je aj naďalej najväčším maloobchodným hráčom (takmer 24-% podiel na trhu), nasleduje Tesco, ktoré spolu s reťazcami Lidl a Billa zvýšili svoj podiel. Predovšetkým Lidl získal nových kupujúcich, keďže zvýšil počet svojich predajní – v súčasností ich prevádzkuje viac ako 90.
TASR o tom informovala agentúra GfK Slovakia.