Slovensko nepraje domácim producentom zmrzliny. Zo 16 výrobcov ostal jediný
Lákavý a fascinujúci svet sladkej mrazenej zmrzliny je v zákulisí bojom o prežitie, tak ako v každom inom podnikaní. Sladké produkty majú pre výrobcov často horkú príchuť. Svoje o tom vie jediný výrobca priemyselnej zmrzliny na Slovensku, prešovská spoločnosť Sweety Ice.
Západ chce značku
Podľa štatistík zje priemerný Slovák ročne tri litre zmrzliny.
„Do oficiálnych štatistík sa však nepočíta zmrzlina predávaná do kornútikov priamo na ulici – tá je nespočítateľná,“ upozorňuje Marián Horváth, generálny riaditeľ spoločnosti SWEETY ICE.
Dodáva, že práve preto sú Taliani v predaji zmrzliny na chvoste štatistík. Najviac mrazených sladkých krémov – 10 litrov na obyvateľa, skonzumujú Američania, ktorých doháňajú Škandinávci. Skúsený manažér pripomína, že zmrzlina je pochutina, preto si aj slovenský spotrebiteľ bez problémov dopraje drahší výrobok. To je tiež dôvod, prečo nepredávajú v Bratislavskom kraji.
„Tam je vyslovene dopyt po značkách. Máme veľmi dobré a kvalitné produkty, ktoré obstoja pri porovnaní a často vychádzajú ako víťaz. Máme kvalitu, aj dobrú cenu. To čo nemáme, je známa značka, za ktorou stojí silná reklamná kampaň,“ hovorí Marián Horváth.
Marián Horváth, generálny riaditeľ spoločnosti SWEETY ICE.
Rozhodujú obchodníci
Situácia na trhu je podľa Mariána Horvátha najväčším problémom, s ktorým sa slovenský výrobca stretáva.
„Všetko, čo sa predáva na Slovensku, je dovezené. Náš trh ovládajú zahraničné spoločnosti. Oni určujú objemy, aj ceny. Ak sa hovorí, že máme kupovať slovenské výrobky, tak to nestačí hovoriť zákazníkom, ale obchodníkom. Tí rozhodujú o tom, čo bude na pultoch. Predčasom sme vycúvali z viacerých nadnárodných reťazcov, pretože podmienky pre nás ako pre výrobcu boli neúnosné,“ hovorí M. Horváth.
Preto sa SWEETY ICE pustil vlastnou cestou. Vlastnými autami pokrýva distribučne celé Slovensko, zameriava sa však na domáce reťazce a malé nezávislé predajne, hlavne na vidieku.
„Sú to malé prevádzky, kde tiež nemáme kompletný sortiment, ale len niektoré položky. Tiež sa nedá povedať, že by nás uprednostňovali ako slovenského výrobcu pred zahraničnými značkami,“ približuje riaditeľ spoločnosti.
Rozdielne percentá
Prešovská firma spustila výrobu presne pred desiatimi rokmi. Zameriava sa na malé balenia pre spotrebiteľov a podstatnú časť produkcie predstavujú nanuky a malé 200 gramové ice tégliky. Ročne na trh dodajú asi 12 miliónov kusov výrobkov. Ako hovorí Marián Horváth, „základ tvoria nanuky na rastlinnom tuku, ale veľmi dobre sa nám začali predávať aj drahšie smotanové nanuky. Náš Mystic je kvalitou porovnateľný so svetovými značkami, ale na trhu je to boj kto z koho.“
Dnes SWEETY ICE pokrýva asi 9 % slovenského trhu pokiaľ ide o objem.
„Hoci finančne je to možno 7 %, lebo naša zmrzlina je oveľa lacnejšia,“ dodáva Marián Horváth.
Slovenské? Chýba výrobca
Vo výrobe sa snažia využívať maximálne slovenských dodávateľov. Sušené mlieko z Gemera alebo cukor zo Serede
„Napokon, vo výrobkoch, ktoré majú Značku kvality SK, musíme použiť výlučne slovenské produkty. Zatiaľ máme zaregistrované dva také výrobky – Winner karamelový a oplátka Café Latte,“ komentuje riaditeľ.
Jediné, čo musia dovážať zo zahraničia, je ovocie.
„Vlastne to nie je ovocie, ale asepticky spracované ovocie vo forme drene alebo pyré,“ vysvetľuje Marián Horváth a dodáva, že na Slovensku neexistuje producent, ktorý by to dodal.
„Máme neďaleko vynikajúceho dodávateľa, ovocnú farmu Agromix Sedliská. My však nie sme taký veľký odberateľ, aby investovali do náročnej technológie, pretože to potom nebudú mať komu predať. Kedysi bolo na Slovensku 16 výrobcov zmrzliny a ostali sme jediní. Na našom trhu nebude odbyt a v Európe sa presadzuje veľmi ťažko.“
Viac ako 50 produktov
V prešovskom závode sú postavené štyri veľké linky a ďalších päť plniacich strojov. Na týchto deviatich zariadeniach dokážu vyrobiť aj päť – šesť druhov a tvarov, takže sortiment je veľmi bohatý, Sweety Ice ponúka viac ako 50 rôznych mrazených produktov. Vo výrobe stále zostáva pomerne vysoký podiel ručnej práce, hlavne v záverečnej fáze pri ukladaní do kartónov. Mrazenú zmrzlinu zo Slovenska dostať aj v Maďarsku, vo Francúzsku a špeciálne v českom PENNY markete, pre ktorý vyrábajú privátnu značku – zmrzlinu v kakaovej sušienke.
Chuť sa nemení
Na margo nových produktov a chutí generálny riaditeľ konštatuje, že sme konzervatívny národ a chuť zákazníkov sa nemení:
„Pravidelne prichádzajú nejaké novinky, ktoré zase zapadnú. Stále podstatná chuť je vanilka a čokoláda. Z ovocia jahoda, malina a u nás ide dobre aj čierna ríbezľa. Existujú však aj regionálne rozdiely. Keď prídete na juh, tam prevláda čokoládová a napríklad na Orave zase jahodová príchuť,“ smeje sa Marián Horváth, ktorý v tejto oblasti pracuje už viac ako 30 rokov.
musim napisať,ze slovenski vyrobcovia su debili,ak si myslia,ze budeme kupovať slovensku zmrzlinu s anglickymi nazvami……….a to sa tyka nie len zmrzliny……….coze je na tom pre pana Jana slovenskeeeeee,vsak v prvom rede zacnem nazvom,coze ste nacisto uz vsetci osprosteli?