Policajti nechcú traktory na cestách I. triedy
Kompromisom v podobe čiastočného ústupku zo strany Policajného zboru SR sa skončili predvianočné rokovania o novele zákona o cestnej premávke. Ústupok sa pritom týka využívania ciest I. triedy traktormi a samohybnými pracovnými strojmi povinne opatrenými tabuľkou s evidenčným číslom.
„Ministerstvo vnútra pôvodne trvalo na tom, aby aj pre traktory platilo časové obmedzenie v pondelok až piatok od 7.00 do 9.00 hodiny, a od 16.00 do 20.00 hodiny. V dňoch pracovného pokoja mal platiť len popoludňajší štvorhodinový zákaz jazdy po cestách I. triedy. Napokon sa nám podarilo dosiahnuť, že v pracovných dňoch by sa v novele zákona nemali objaviť popoludňajšie výluky. Všetky ostatné návrhy a obmedzenia však v nej zrejme zostanú, lebo Policajný zbor naďalej argumentuje snahou o zvýšenie bezpečnosti premávky,“ povedal Milan Semančík, predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
Novela uvedeného zákona však vôbec nerieši pohyb záprahov a poľnohospodárskych strojov bez tabuľky s evidenčným číslom po cestách I. triedy všade tam, kde pre ich prepravu nejestvuje žiadna iná alternatíva.
V súčasnosti sa na to vzťahuje výnimka ministra vnútra, ktorej platnosť sa však skončí 16. júla 2010, teda v období, keď sa pravdepodobne budú viesť intenzívne rokovania o zostavení novej vlády po parlamentných voľbách. Podľa komory by preto bolo účelné vyriešiť hroziace problémy teraz, keď sa pripravuje novela cestného zákona s tým, že do tejto právnej normy by sa mohlo v podstate premietnuť to, čo v súčasnosti pokrýva výnimka.
Budú ďalej lobovať
S tým ale nesúhlasí Policajný zbor SR a nič na tom nezmenili ani ostatné predvianočné rokovania. Pre poľnohospodársku techniku odporúča budovať nové vedľajšie komunikácie, čo však z pohľadu finančne podvyživených poľnohospodárov nie je reálne.
„S týmto krokom možno teoreticky počítať až v dlhšom časovom horizonte, pretože momentálne na to jednoducho nie sú peniaze. Nehovoriac o ďalších ťažkostiach, súvisiacich s rozdrobeným pozemkovým vlastníctvom a organizačno-technickým zabezpečením, ktoré je zdĺhavé aj v prípade budovania diaľnic a rýchlostných komunikácií, nieto prípadných vedľajších ciest. Poľnohospodári však potrebujú využívať svoju techniku kontinuálne a v čase zberu úrody dokonca veľmi intenzívne,“ povedal M. Semančík.
Podľa neho bude SPPK pozorne sledovať osud novely zákona o cestnej premávke a zvyšok svojich požiadaviek sa pokúsi presadiť v ďalších fázach legislatívneho procesu. V rámci tripartity ich podporili odbory i zamestnávatelia, čo by tiež mohlo v konečnom dôsledku zavážiť. Snahou je odstrániť diskrimináciu podnikateľov na pôde pri využívaní ciest I. triedy bez ohľadu na to, či na zvoz a prepravu úrody používajú traktory, alebo len „obyčajné“ záprahy.
Požiadajú o výnimky
„Tie majú byť aj v budúcnosti riešené výnimkami, no z nášho pohľadu by bolo lepšie zapracovať ich priamo do zákona. Ak by sa to nepodarilo, komora pravdepodobne v máji alebo júni požiada o udelenie hromadnej výnimky na ďalšie obdobie. To však považujeme za krajné riešenie,“ dodal M. Semančík.