Na pulty prichádza Zlaté jahňa
Aj tento rok nájdu spotrebitelia na pultoch slovenských obchodov slovenské jahňacie mäso. Projekt, ktorý vlani zaznamenal veľký záujem aj úspech, sa do praxe vracia.
„Som veľmi rád, že po vlaňajšku, keď sme naozaj mali obavy, čo urobíme s jahňatami určenými do Talianska, a potrebovali sme nájsť spôsob, ako toto mäso ponúknuť slovenským spotrebiteľom, si zákazníci na jahňacie mäso zvykli. Dnes sa preto stretávame s otázkou, či bude opäť na predveľkonočnom trhu slovenská jahňacina a ja musím potvrdiť, že áno – bude. A to pod označením Zlaté jahňa,“ skonštatoval minister pôdohospodárstva Ján Mičovský.
Na pulty slovenských obchodov sa jahňacina vlani dostala po tom, ako mali pre protipandemické opatrenia chovatelia výrazne obmedzené možnosti vývozu. Mnohí začali jahňatá ponúkať aj v predaji z dvora, iní sa zapojili práve do projektu dodávok jahňaciny do reťazcov.
„Tento projekt mal obrovský úspech a môžem povedať, že sa predalo všetko jahňacie, ktoré sme na pulty dostali, do posledného kúska. Ten dopyt prevyšoval aj možnú ponuku,“ potvrdil predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.
Vlani sa prostredníctvom reťazcov na Slovensku predalo asi 8-tisíc jahniat, čo je asi 200 ton živej váhy.
Zlaté jahňa
Zopakovanie projektu vítajú aj chovatelia.
„Sme radi a tešíme sa, že slovenský spotrebiteľ našiel tento druh mäsa a doslova ho vyhľadával v obchodoch. Vlani bol obrovský záujem a takýto záujem očakávame aj v tomto roku,“ uviedol člen Zväzu chovateľov oviec a kôz Peter Angelovič.
Na pulty sa aj tento rok dostane 100 percentne slovenské jahňacie mäso od slovenských chovateľov, vychované na slovenských pasienkoch a spracované slovenským spracovateľom.
„Jahňacina je dobrý príklad toho, ako by sme mali narábať aj s inými komoditami,“ dodal minister Mičovský.
Dohoda chvíľu trvala
Záujem o jahňacinu zo Slovenska avizovali reťazce už dávnejšie, dodávky však ešte donedávna isté nemali. Príčinou bolo hľadanie spracovateľa, ktorý by podmienkami vyhovel všetkým stranám.
„Hľadali sme spracovateľa, ktorý by vedel ponúknuť jahňacinu do obchodov a sme radi, že sme ho našli práve na Liptove, teda v Mekke ovčiarstva. Je to bitúnok U Ňaňa, ktorý má podpísanú dohodu s obchodníkmi a takisto ponúkol zmluvu aj chovateľom, čiže aj tí majú istotu odberu,“ uviedol Angelovič.
Práve na tej chovatelia oviec trvali.
„Naši chovatelia nemali dosiaľ zabezpečenú ekonomickú stabilitu ani v cenách, ani v odberoch. Hľadali sme riešenie. Chceli sme spracovateľa, ktorý by chovateľom ponúkol aj zmluvné podmienky odberu živých jahniat, čo mnohí z nich ponúknuť nevedeli,“ dodal Angelovič.
Predaj aj z dvora
Popri pultovom predaji v dvoch reťazcoch je naďalej možné jahňacinu kúpiť aj priamo z dvora – u samotných chovateľov.
„My sme už pred niekoľkými týždňami začali spisovať zoznam záujemcov. Otázne je, ako do odberu zasiahnu protipandemické obmedzenia, nakoľko sa bude dať cestovať aj medzi okresmi a či nám to nejako odber neovplyvní. Ale môžem potvrdiť, že záujem tu je, či už o jahňa, ktoré sa dostane na jedálenský stôl, alebo o jahňa, ktoré sa stane členom rodiny, dostane meno a stane sa z neho takpovediac živá kosačka,“ vyjadril sa predseda PD Žemberovce Milan Halmeš.
K nájdeniu možností kúpiť jahňatá priamo od chovateľa by mala čoskoro prispieť aj nová aplikácia.
„Zväz chovateľov oviec a kôz na podnet svojich členov pripravuje aplikáciu pod názvom Môj bača, ktorej cieľom bude, aby záujemcovia vedeli jahňacinu kúpiť priamo od chovateľov, na jednotlivých dvoroch. Pretože aj takto mnohí jahňacinu vedia ponúknuť a aplikácia pomôže nájsť si svojho baču vo svojom regióne,“ dodal Angelovič.