Zadajte hľadaný výraz

Z ekonomiky Zaujímavosti

Miliónové zisky prináša aj družstevná predajňa

Miliónové zisky prináša aj družstevná predajňa
insert_photopoľnoinfo.sk

O družstevníctve sa mnohokrát hovorí s dešpektom a ako o prežitej forme hospodárenia. Treba ale poznamenať, že najmä poľnohospodárske družstvá, tak ako ich poznáme na Slovensku, nie sú vo svete bežné. Skôr ide o organizácie, ktoré zabezpečujú svojim členom odbyt, alebo zaobstaranie vstupov do výroby.

My sme sa v jednom z najväčších takýchto družstiev v Spojených štátoch amerických – COOP Producers, zastavili. Vzniklo pred viac ako šesťdesiatimi rokmi, ako dobrovoľná organizácia, ktorá zabezpečovala prerozdeľovanie vyrobenej produkcie. Už v prvý rok existencie dokázali vytvoriť zisk štyri tisíc dolárov. Družstvo rástlo neuveriteľným tempom a už v šesťdesiatych rokoch zabezpečovali pre svojich členov celý rad činností – od dodávky hnojív, osív, nafty, predaj vo vlastnej predajni, až cez výrobu krmív. V súčasnosti vyrábajú približne sto druhov rôznych krmív, ktoré sú dostupné aj pre bežných spotrebiteľov. V podnikovej predajni nájdete viac ako 1300 výrobkov a zamestnáva približne stoštyridsať pracovníkov.

Foto: poľnoinfo.sk – Záber na družstevnú predajňu

Členom družstva sa môže stať každý, kto vlastní farmu, alebo na farmách pracuje. Cena podielu je desať dolárov a pri hlasovaní nie je rozhodujúci počet hlasov. Jeden člen družstva má jeden hlas. Členenie zisku prebieha podľa počtu podielov. Priemer za posledných desať rokov hovorí, že dividenda zo zisku je približne sedem percent z hodnoty akcií. Družstevníkovi, ale nevyplatia celý podiel, ale len štyridsať percent. Ostatné dostane v nových podieloch, ktoré môže mať vyplatené najskôr o päť rokov.

Družstvo malo minulý rok obrat vo výške 65 miliónov dolárov a vytvorilo zisk približne 3 milióny dolárov. Zaujímavosťou je, že podielnici COOP Producers nemajú žiadne cenové zvýhodnenie oproti ostatným spotrebiteľom.

„Farmár – člen družstva, si môže kúpiť naše produkty za bežné trhové ceny. Nie je povinný kupovať u nás. Robí to ale z dôvodu, že náš zisk, je samozrejme aj jeho ziskom. Pokiaľ je našim členom,“ hovorí pre poľnoinfo.sk Bill Lazenby, člen predstavenstva družstva Producers.

Napriek tomu, že družstvo sa zdá ako čisto komerčná organizácia, neodlišujúca sa od ostatných právnych foriem podnikania, predsa robí činnosti, ktoré by sme u nás neočakávali. Je to napríklad vzdelávanie svojich členov, ktoré prebieha v priestoroch družstevnej predajne, kde je vytvorené miesto pre odborné vzdelávanie – rady záhradkárom, ako správne používať ochranné chemické prostriedky, ale i iné.

Foto: poľnoinfo.sk – Záber na predstaviteľov družstva v školiacom družstevnom stredisku.

Družstvo si objednáva v miestnej televízie 2-3 minútové spoty, ktoré prezentuje činnosť farmárov. Ako totiž hovorí predseda družstva, niektoré deti si vyslovene myslia, že mlieko rastie vo vrecúškach na stromoch. Z týchto krátkych televíznych profilov, ktoré majú premiéru raz za týždeň, každý rok zostrihajú dvadsaťminútový dokument, ktorý premietajú na členskej schôdzi. Tam sa zíde desať tisíc členov družstva a ich počet každý mesiac narastá o desiatky nových členov.

Autor článku: Juraj Huba - vyslaný redaktor poľnoinfo.sk v Texase
Zdroj obrázku: poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments