Komora sa domáha väčšej ponuky slovenského mlieka v obchodných reťazcoch
Bratislava 19. marca (TASR) – Konzumné kravské mlieko a mliečne výrobky z produkcie slovenských farmárov by mali mať väčšie zastúpenie v ponuke obchodných reťazcov podnikajúcich v tuzemsku. Domáha sa toho Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK), ktorá na rezervy reťazcov v týchto komoditách poukázala na základe výsledkov prieskumu v hypermarkete Tesco, diskonte Lidl a družstevnom systému COOP Jednota. Prieskum v ich prevádzkach v Bratislave komora uskutočnila v dňoch 10. až 17. marca.
Podľa jeho výsledkov na výrobky vyrobené v tuzemsku pripadlo iba 41,9 % celkovej ponuky. To môže byť tiež jednou z príčin nízkej spotreby mlieka a mliečnych výrobkov obyvateľov, ktorá zaraďuje Slovensko na jedno z posledných miest v Európe i vyspelom svete. „Oprávnene sa domáhame vyššieho zastúpenia na Slovensku vyrobenej potravinárskej produkcie na pultoch predajní,“ povedal predseda SPPK Milan Semančík.
Najnižšie s podielom 19,5-% zastúpenie na Slovensku vyrobených mliečnych produktov zistila SPPK v sieti Lidl, kde 63,7 % ponuky pripadlo na výrobky z Česka a Nemecka. Ostatné krajiny mali zastúpenie výrobkov slabšie. V susednom Česku však Lidl ponúkal až 47,2 % domácich mliečnych produktov, zatiaľ čo na slovenskú produkciu pripadlo iba 3,5 %. V jeho ponuke na území Maďarska a Rakúska v mliečnom segmente výrazne dominovali nemecké mliečne výrobky, ale Slovensko tam nemalo vôbec žiadne zastúpenie, potvrdil prieskum.
Výsledkom súčasných praktík je sústavné zvyšovanie pasívneho salda zahraničného obchodu SR s agropotravinárskymi komoditami, ktoré sa vlani zvýšilo o ďalších 15,3 % na výsledných viac ako 943 miliónov eur (28,4 miliardy Sk). Kým dovoz sa zvýšil o 8,6 %, vývoz len o 5,7 %. V úhrne Slovensko však doviezlo tovar v hodnote 2,9 miliardy eur (87,37 miliardy Sk), čo je objem podľa SPPK veľký.
Informoval o tom tlačový hovorca SPPK Stanislav Nemec.