Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z domova

Gastro sektor zažil najväčší pokles spotreby piva v histórii Slovenska

pivo
insert_photoTASR

Spotreba piva a radlerov v pohostinstvách na Slovensku v minulom roku klesla medziročne až o 35 %. Je to najviac v histórii samostatného Slovenska. Slovenským pivovarom kvôli pandémii výrazne klesli tržby i počty odberateľov. Vyplýva to z analýzy dopadov pandémie na pivovarnícky sektor, ktorú pre Slovenské združenie výrobcov piva a sladu (SZVPS) vypracovala spoločnosť EY.

„V roku 2020 boli gastro prevádzky zatvorené 19 týždňov. Viedlo to k historicky najhorším výsledkom slovenských pivovarov v gastro sektore za desaťročia. Napriek slušnej letnej sezóne, podpore gastro sektora zo strany pivovarov či predaju čapovaného piva z okienka poklesli predaje v pohostinstvách až o 35 %. Tento pokles sa podpísal aj na celkových výsledkoch pivovarov. Negatívny trend nedokázal zvrátiť ani nárast predaja v maloobchode. Tržby výrobcov, ktorí spoločne vyprodukujú 99 % piva na Slovensku, tak  medziročne klesli o 8,3 %,“ povedal Vladimír Machalík, výkonný riaditeľ SZVPS.

V druhom polroku 2020 pokles o 57 %

Za prvý polrok, ktorý ovplyvnila prvá vlna pandémie, klesol objem predaného piva v gastro zariadeniach medziročne až o 40,2 %. V druhom polroku, ktorý je tradične najsilnejším obdobím pre spotrebu piva, klesol o 30,3 %. Prepad nedokázal vykryť ani mierny medziročný nárast predaja v maloobchode o 7 %. Pivovary pritom hneď v prvej vlne začali realizovať rôzne formy pomoci gastro prevádzkam. Od príspevkov na dezinfekciu a hygienu prevádzok, cez nahradzovanie exspirovaného piva, zakonzervovanie výčapov, cez úpravy splátkových kalendárov pri pohľadávkach po splatnosti. Celkovo výrobcovia piva na Slovensku vynaložili na podporu gastro sektora viac ako 2,2 milióna eur.

Pivovary na Slovensku prišli dočasne aj o väčšinu odberateľov bez ohľadu na ich veľkosť, či sezónnosť. V druhom polroku dokonca klesol pivovarom počet odberateľov z gastro sektora až o 57 %. Až šesť z desiatich gastro prevádzok bolo počas druhej vlny pandémie zatvorených. Nemali otvorené výdajné okienko a spotrebiteľom neponúkali balené ani čapované pivo so sebou. Časť z týchto prevádzkovateľov kvôli dopadom pandémie už nikdy neotvorí.

„Pre gastro sektor, ale aj pivovary na Slovensku začína hlavná sezóna. Pivovary sú na ňu pripravené. Úspešnosť sezóny však bude závisieť od pandemickej situácie, zavedených protipandemických obmedzení, ale aj od počasia. Pre gastro prevádzky, podujatia, či catering to bude kľúčová sezóna po pandémii. Ani úspešná sezóna, ktorú si teraz všetci veľmi prajeme, však nedokáže nahradiť obrovské straty gastro sektora z minulého a začiatku tohto roku. Je preto nevyhnutné, aby ho štát podporil systematickou pomocou a znížil DPH na stravovacie služby aspoň na úroveň okolitých krajín,“ uviedol V. Machalík.

Autor článku: Tlačová správa - Slovenské združenie výrobcov piva a sladu
Zdroj obrázku: TASR

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments