Zadajte hľadaný výraz

Z domova Živočíšna výroba

Dobytok približuje Plavecké Podhradie k spotrebiteľovi

Dobytok približuje Plavecké Podhradie k spotrebiteľovi
insert_photo3 x foto autor

Komisia súťaže o Najkrajší chotár navštívila spoločnosť Agropartner v Plaveckom Podhradí naposledy pred dvoma rokmi. Vtedy mali pripravení zámer farmárskej predajne, rozrábky hovädzieho mäsa a spracovania produktov, ale aj revitalizácie hospodárskeho dvora.

Ciele mali hospodárov zo Záhoria posunúť bližšie k spotrebiteľovi. S odstupom dvoch rokov začínajú ôsmi členovia hodnotiteľskej komisie návštevu podniku na hospodárskom dvore, ktorý prešiel viditeľnou úpravou. Pri vstupe do areálu vidieť zrekonštruovanú budovu bývalej vrátnice, ktorá sa zmenila na Gazdovskú predajňu.

Výrazná zmena sa dotkla aj okolia hospodárskej budovy, kde pribudli parkové úpravy a prvky záhradnej architektúry. Areál získal nádych príjemného miesta, kde je možné pokojne stráviť aj niekoľko dní dovolenky. Už roky v sídle spoločnosti prevádzkujú ubytovňu Podkova, ktorá ponúka napríklad plnohodnotný wellness program. Ak to spojíme s niekoľkými vlastnými a pár desiatkami súkromných ustajnených koní, získame prehľad o mieste, kde sa našiel kompromis medzi veľkotonážnou poľnohospodárskou výrobou a aktivitami súvisiacimi s rozvojom vidieka. V minulom roku začali aj s rozrábkou a výrobou vlastných mäsových špecialít. Napriek citlivosti domáceho spotrebiteľa na cenu, dokážu každé dva týždne predať mäso naporciované z jedného býčka. Spolu takto medzi domácich spotrebiteľov umiestnia až jednu štvrtinu ročnej produkcie spoločnosti.

„S rozšírením okruhu zákazníkov, ktorí majú záujem o kvalitné gazdovské produkty sa rozširuje aj počet producentov. Ak to ale prinesie zvýšenie spotreby hovädzieho mäsa na Slovensku, tak to bude len dobré,“ dúfa Vladimír Chovan, hostiteľ komisie a generálny riaditeľ spoločnosti.

Gazdovská predajňa ale zákazníkovi ponúka aj hotové výrobky pod označením Podhradská tlačenka, klobása, šunka, alebo iné výrobky. Výsekové mäso pritom pochádza z vlastného stáda simentálskeho dobytka a výrobky z ošípaných. Tie spoločnosti v skupine Agropartner chovajú len pre potreby mäsovýroby.

Pokiaľ ešte pred niekoľkými rokmi podnik Agropartner obhospodaroval viac ako 8 tisíc hektárov poľnohospodárskej pôdy, dnes je to niečo cez tri tisíc hektárov. Dôvodom je vytvorenie niekoľkých samostatných spoločností, ktoré sú špecializované na určitý typ výroby. Súčasný Agropartner je od minulého roka ekologická spoločnosť zameraná na produkciu obilnín a chov mäsových typov hovädzieho dobytka.

„Ekologický chov hovädzieho dobytka sme začali v roku 2009, keďže sme potrebovali navýšiť stavy zvierat. Dnes v spoločnosti Agropartner chováme 760 kusov dobytka,“ hovorí Peter Rafay, vedúci živočíšnej výroby.

Celkovo sú zvieratá chované pastevným spôsobom na plochách nevhodných na klasickú poľnú výrobu. Pôdy, v ktorých dominuje štrk a piesok hovädzí dobytok obohacuje o humus. Zvieratá sa pritom pasú v ohradách. S ich výstavbou začali približne pred piatimi rokmi. Vtedy pripravili drevené zábrany určené k chovu dobytka v dĺžke 25 kilometrov. Odvtedy každý rok investujú dvadsať až tridsať tisíc eur do ďalších výmer. Dnes sa počet oplôtkov zdvojnásobil a rastie aj počet zvierat.

„Pri dobytku sme prešli na sezónne telenie. Ak zviera pripustíme v apríli, alebo v máji, tak v novembri a v decembri sú zvieratá v predpôrodnej príprave, keď krave najviac vyhovuje seno. To je výhodné aj pre nás z hľadiska nákladov,“ hovorí Vladimír Chovan a dopĺňa, že produkciu realizujú najmä formou zástavového dobytka, pričom jalovičky nepredávajú.

Neustále zvyšujeme počty kráv. Ak dnes ich máme päťsto o dva roky by sme sa chceli dostať cez sedemsto,“ povedal.

V súčasnosti mäsový dobytok prekrižujú na simentál, ktorý ma podľa Petra Rafaya vynikajúce vlastnosti. Je chodivý, menej náročný a s dobrou úžitkovosťou.

„Charolais je akoby mäsovým holsteinom. Nechceme ísť spôsobom dokrmovania býkov, ako to vidíme napríklad vo Francúzsku. Našim cieľom je poskytnúť spotrebiteľom zviera, ktoré bolo chované ekologicky na paši,“ hovorí Peter Rafay.

Základný krok v podobe vybudovania rozrábky, spracovania a predajne už v Agropartneri zvládli. Ako ale hovorí Vladimír Chovan, marketing v ponímaní mnohých poľnohospodárov je často veľmi úsmevný. A výnimkou nie sú ani na Záhorí. Méty v tejto oblasti sú preto dve. V cielenom oslovení spotrebiteľa a vo vytvorení zosieťovaného systému predaja gazdovských produktov zo slovenských fariem.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: 3 x foto autor

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Nasledujúci článok
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
5 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
lajos
lajos
31. október 2015 18:58

dobrý deň, chcem sa opýtať kedy bude k dispozícií online verzia novej ročenky TopAgro. ďakujem

Juraj Huba
Juraj Huba
1. november 2015 9:21

Tajomník Klubu poľnohospodárskych novinárov mi prisľúbil, že v utorok.

agrisato
agrisato
1. november 2015 17:34

Chvalabohu,že aj tento bývalý minister gazduje poriadne ! A vraj aj súčasný…ale ako, to zatiaľ, zatiaľ ! , vie málokto…

Krupincan
Krupincan
1. november 2015 17:48

Pocul som, ze v nasom regione sa ma velmi dari. Farma a penzion mu prekvitaju. Chemicky profesor sa zorientoval v podporach rychlo.

agrisato
agrisato
1. november 2015 18:11

Ďakujeme za tip.:-) Ešte adresu a pôjdeme sa ubytovať….