Zadajte hľadaný výraz

Branding VUB 2019 Jesen LEFT
Branding VUB 2019 Jesen RIGHT
Branding VUB 2019 Jesen TOP
Tatra banka 2018-12
Pottinger 2018
Článok dňa Legislatíva Z domova

AGRION: Zmeny v úpravách C-značiek podporujeme

chat_bubbleKomentáre: 15 visibilityZobrazenia: 3670
UniCredit Bank 2018
Agrall 2019-09-08 Deň poľa Sokolce

Držitelia C-značiek, ktoré boli pridelené podomácky vyrobeným traktorom a iným doma upraveným strojom od 20. mája 2018 musia absolvovať technickú kontrolu svojich vozidiel. AGRION – Združenie dodávateľov pôdohospodárskej techniky v SR vníma tento krok pozitívne. Naopak, stav ktorý tu prevládal od roku 2013 sme hodnotili ako neštandardný.

Dôvodom je, že ako podomácky vyrobené traktory sa prihlasovali aj stroje, ktoré boli vyrobené pred desiatkami rokov sériovo. Pokiaľ v minulosti boli tieto stroje pravidelne preskúšané v STK a preto aj udržiavané, po roku 2013 ich mnohí užívatelia odhlásili z evidencie a prihlásili na C-značky. K ich prihláseniu na C-značky im stačil stručný popis vozidla, tri fotografie predložené na polícii a prehlásiť, že ide o neschválené vozidlo.

Dnes poľnohospodári, ktorí tieto stroje odhlásili tvrdia, že už by cez STK neprešli. Je pozoruhodné, že sa niektorí užívatelia vedia takto kriticky vyjadriť o strojoch, ktoré využívajú pri svojom podnikaní.

AGRION: Interval raz za 10-rokov nepovažujeme za šikanovanie užívateľov

Druhou kategóriou strojov, ktorej sa zmena v C-značkách dotkne sú skutočne doma vyrobené zariadenia. Tu ale výrazná komplikácia v súvislosti so zmenou zákona nenastane. Poľnohospodár prejde zjednodušenou technickou kontrolou, ktorá skontroluje len základné technické požiadavky na osvetlenie vozidla, brzdové zariadenia, zvukový signál vozidla, spájacie zariadenia a zvláštne výstražné svietidlo oranžovej farby. Pridelenie C-značky sa má v takomto prípade predĺžiť z troch rokov na desať rokov. Celkovo by náklady na kontrolu a administratívne poplatky nemali prekročiť 110-eur za zariadenie na 10-rokov, čo je 11 eur na rok.

Považujeme v záujme ochrany zdravia a života našich občanov za nevyhnutné, aby vozidlo, ktoré prichádza do cestnej premávky, hoci aj na cestu III. triedy, malo odskúšané brzdy, alebo osvetlenie. Interval raz za 10-rokov nepovažujeme za šikanovanie užívateľov, ale naopak, za priateľský krok k rozvoju malých fariem.

Oveľa väčšie problémy ako prihlasovanie na C-značky spôsobuje našim poľnohospodárom neustále sprísňovanie emisných noriem zo strany Európskej únie. Nariadenia EÚ tak musia výrobcovia techniky pretaviť do nových zariadení. Ide o technicky zložité a finančne náročné systémy, ktoré výrobcovia inštalujú z dôvodu ochrany životného prostredia. Keďže sú ale platné v rámci celej Európskej únie, vnímame ich ako fakt, ktorý ma zabezpečiť lepšie životné prostredie.

Veríme, že Ministerstvo dopravy a výstavby SR pod tlakom niektorých farmárov neprehodnotí svoj zámer a zabezpečí tak bezpečnosť cestnej premávky. Hospodári, ktorí nemajú záujem plniť so svojou technikou ekologické, alebo bezpečnostné podmienky ohrozujú okrem seba aj ďalších účastníkov cestnej premávky.

Autor článku: AGRION
Zdroj obrázku: AGRION

Odber nových článkov na e-mail

Máte záujem stať sa pravidelným odoberateľom článkov z portálu poľnoinfo.sk? 1369 čitateľov od nás dostáva čerstvé informácie priamo na email každé ráno. Nečakajte a pridajte sa k nim aj vy.

15 komentárov

  1. Jano
    11. februára 2019

    Najprv zabezpečte aby tie stroje nemuseli ísť na STK, ale aby technik STK prišiel k nim ,nebude predsa na nejakom podomácky vyrobenom stroji blokovať premávku na cestách 1.triedy alebo si má každý podľa vás objednať odťahovku tam aj naspäť?.A tie stroje ktoré boli niekedy vyrábané sériovo?no a čo tie sa nemôžu použiť na pomoc okolo domu alebo záhrady? no na čo má mať niekto špz a STK keď stým chodí 3 x do roka na roľu alebo možno len na záhradu,, a AGRION nech sa nebojí tým že to zrušia alebo by to nechali tak sa nezvýši ani nezníži predaj nových strojov……………………

    Odpovedať
  2. G.S.
    11. februára 2019

    Agrion sa bojí, že nejaký roľník by im mohol nezaplatiť predražené výpalné v cenách ich strojov. Práve pre vaše predražené stroje ľudia kupujú staré a bez značiek. Lebo nedokážete k vašim strojom zabezpečiť slušné financovanie a potom sa snažíte takto zlikvidovať tých, ktorí vám nemôžu platiť. Stačí si porovnať ceny tu a v Poľsku. Dokonca aj u rovnakých strojov. Nehorázne predražovanie na Slovensku. Kdekto si myslí, že jeden predaný traktor za rok mu musí zabezpečiť slušné živobytie. Takže nechajte žiť aj tých malých a nevyhovárajte sa na to , že oni na svojich pomalých strojoch ohrozujú niekoho iného okrem seba. Ešte som nevidel starý zetor hnať sa po obci 60 s plným obrovským návesom. Ale vami predávané traktory to robia bežne. Stačí si pozrieť koľko nehôd a úmrtí spôsobili stroje s C značkami a uvidíme, či bolo skutočne potrebné takéto sprísnenie alebo ide len o lobing predajcov techniky a vlastníkov STK za podpory úradníkov z dopravy. Na DI dokonca policajti schovávali tlačivá na prihlásenie na C značky, len aby ľudí odradili.

    Odpovedať
  3. R
    12. februára 2019

    Akoze mam ist na podomacky vyrobenom traktori na stk 25km po ceste 1 triedy??? Uz teraz vam kolabuje doprava, alebo mam vyhodit x stoviek eur za odtahovu sluzbu????

    Odpovedať
  4. Peter
    12. februára 2019

    Súhlasím s troma príspevkami,majú pravdu

    Odpovedať
  5. Fedor
    12. februára 2019

    Velka vdaka za tento clanok, doteraz som totiz nevedel, preco sa C-ckove znacky rusia. Teraz ste mi to pekne vysvetlili – je za tym silna loby AGRION-u. A AGRION, namiesto toho, aby bol v tichu niekde zalezeny, este s tym ide „na bubon“. Dufam, ze si kazdy nabuduce rozmysli, od koho si kupi dalsi traktor.

    Odpovedať
  6. agrisato
    12. februára 2019

    Vážení diskutujúci , možno chápať Vaše rozhorčenie z viacerých uhlov pohľadu, no dajte si predsa len na misky váh ľudský život a jednu STK. Viem o čom hovorím, pretože som osobne zažil v mojom okolí tri! smrteľné prípady na podomácky zostrojených dopravných prostriedkoch. Vo všetkých prípadoch bol na vine zlý technický stav…

    Odpovedať
  7. roman
    12. februára 2019

    úrazy sa stávajú aj pri práci školeného personálu s certifikovanou technikou.Bežné sú praktiky lobistických skupín oháňajúcich sa celospoločenským dobrom a záujmom o zdravie a bezpečnosť ľudí,pritom je to len škrupina za ktorou sledujú len svoje záujmy. Na každej farme majú traktory na prepravu aj 15 -20 tonového nákladu rýchlosťou 40 -50 km,také nech sa posudzujú prísnejšie,ale majú aj stroje(postrekovace ,rozmetedlá ,sejacky atď.) s ktorými sa potrebujú dostať na svoje pole za dedinou.To isté platí aj v prípade strojov vlastnej výroby.Myslím ,že nikto sa nepokúša jazdiť po rušnom námestí ,po rýchlostných komunikáciach.Len sa dostať na svoje pole.Prečo nám to úrady neumožnia ,aj keď s obmedzením ,ale úplne znemožnia.Slovensko je typické množstvom byrokracie a nezmyselných zákonov ktoré šikanujú ľudí ,toto je ďalší príklad.

    Odpovedať
  8. XYZ
    12. februára 2019

    Väčšina diskutujúcich sa asi zbláznila. To naozaj považujeme stav ktorý tu bol posledné roky za normálny? Veď už po schválení tohto nariadenia 2013 sa upozorňovalo (dá sa to nájsť cez google úplne jednoducho) že to nie normálny stav. Komentár auto moto z roku 2013: Podľa nášho názoru je súčasná právna úprava potenciálne nebezpečná. Za absolútne minimum pre vydanie takéhoto evidenčného čísla preto považujeme obmedzenú technickú kontrolu, počas ktorej by technici odmerali účinnosť bŕzd, funkčnosť predných i brzdových svetiel a smeroviek. Bude síce potrebné zmeniť minimálne jeden ďalší zákon, ale na to mali kompetentní myslieť skôr. Načo potom kvetnato hovoria o zvyšovaní bezpečnosti na cestách, keď sú ochotní a schopní pustiť na cesty traktor, ktorého brzdné vlastnosti nie sú známe? Tu je celý text: https://autobild.pluska.sk/clanok/192327/novela-pomoze-traktorom-ale-pusti-na-cestu-aj-vraky/

    Odpovedať
  9. G.S.
    12. februára 2019

    agrisato – a to vari nejaká technická kontrola zabezpečí, že sa ti brzdy nepokazia? Veď ak takýto stroj prinútiš ísť nejakých 20-30 km na STK a späť, tak zaručene je to väčšie ohrozenie ako keď on párkrát do roka prejde 1-2 km o okolí nejakej obce. A koľko z tých nehôd bolo viac nebezpečných pre majiteľov ako pre ich okolie? To, že niekto zle odhadne možnosti svojho stroja a preťaží ho alebo vylezie na strmý svah nevyrieši STK a ani odoberanie C – značiek. Takže takto. Sú to stroje a tie sa kazia a STK na tom nič okrem vyciciavania nezmení.

    Odpovedať
  10. roman
    12. februára 2019

    súhlasím s názorom ,že by bolo vhodné mať možnosť vykonať čiastočnú STK u majiteľa.Ale toto nie je žiadny nový objav .Za socializmu a ešte i na začiatku tejto tzv. demokracie bola taká možnosť.Raz za rok, obyčajne koncom zimy bol pozvaný technik z okresného inšpektorátu. Technika bola opravená ,vyumývaná , nastriekaná a zoradená na dvore JRD alebo ŠM ako v kasárňach.Technik len skontroloval jej stav .Treba tento system kontroly len oprášiť. S radosťou zaplatím poplatok technikovi,pri kontrole na svojom dvore alebo trebars pred obecným úradom ,aspoň ušetrím čas a PHM na prejazdy k stanici STK. Len takáto ústretovosť úradov by asi nepasovala do kšeftov istých skupín.A o tom to na Slovensku je. Potom že podporujte Slovenskú produkciu….
    Nemci ,Rakúšania sú známi puntičkári, ale také prísne posudzovanie technického stavu poľnohospodárskej ,lesnej techniky namajú .Vedia, že by si špinili do vlasného hniezda.

    Odpovedať
  11. Jano
    12. februára 2019

    XYZ Brzdné vlastnosti? načo by mal niekto vedieť brzdné vlastnosti nejakého vozidla ktoré sa pohybuje 20km/h a jeho váha je smiešna, to môžu kontrolovať u kamionov čo chodia 100 km/h a na sebe 40 ton,ale súhlasím z kontrolou bŕzd u takýchto vozidiel ale maximalne nejakou brzdnou skúškou ale nie meranie brzdnej sily alebo nesumernosti a pod..ved je to smiešne,,, mi ukážte štatistiku koľko havarii spôsobili takéto traktoríky, a to že sa niekto prevráti v hore a zabije? to sa stáva aj pri LKTčkach a lesných traktoroch čo majú STK,,, takžeeee Technik STK príde pred obecný úrad vizuálne skontroluje mašiny,otestuju osvetlenie, otestuju brzdy zaplatí sa33 eur a dovidenia……………….

    Odpovedať
  12. roman
    12. februára 2019

    neviem o tom,že by na niektorom STK kontrolovali brzdy na traktoroch na prístrojoch (valcoch).Traktorové kolesá im ničia valce, tak sa robí brzdná skúška na dvore STK.Takto sa možu brzdy odskúšať aj doma na dvore.Je jasné ,že každé vozidlo musí mať v poriadku brzdy ,osvetlenie …atď.Treba aj systém kontroly . Naozaj sa celý tento proces nedá zjednodušiť k spokojnosti všetkých????

    Odpovedať
  13. Ferkomrkvicka
    13. februára 2019

    Nové traktory nemajú objem sú slabé a žerú ako krava. O servise ani nehovorím záruka na nový traktor je iba jeden rok. Tie smejdy si nechajte. Zlate 69 taký traktor vy nechcete vyrobiť lebo by išiel 100 rokov bez servisu. A veľké 160 idu dodnes. Úcte sa !

    Odpovedať
  14. Misiak
    14. februára 2019

    Seriove vozidla na C znacky ludia prihlasovali kvoli vyske pzp, zaplatit 600€ rocne za vetriesku na ktorej spravim 100km rocne je nehanebne zdieranie

    Odpovedať
  15. roman
    14. februára 2019

    na vetrieskach majú niektorí včelári včelstvá. Najazdia ročne niekoľko kilometrov po okolí na miesta , kde je dobrá znáška . Vie si niekto predstaviť, ako pristaviť také vozidlo so včelami na pravidelné STK ? A že je nezmysel žiadať od nich plnú poistku a ďalšie poplatky ,to netreba snáď ani pripomínať .

    Odpovedať

Komentujte

Všetky polia sú povinné. Vaša emailová adresa nebude zverejnená a slúži iba ako ochrana pred spamom. Ak sa váš komentár v článku nezobrazí ihneď po jeho odoslaní, zachytila ho automatická antispamová ochrana. V tom prípade nás prosím kontaktujte a my daný komentár dohľadáme a manuálne schválime.