Zadajte hľadaný výraz

Článok dňa Európska únia Z domova

Všetci vinári s novinkou! Riaditeľka zväzu hovorí, že sa s ňou vysporiadali výborne

Všetci vinári s novinkou! Riaditeľka zväzu hovorí, že sa s ňou vysporiadali výborne
insert_photopixabay.com

Uplynulé leto bolo podľa dát klimatológov a meteorológov najhorúcejšie v histórii. Svoje o tom vedia aj pestovatelia najrôznejších plodín, ktoré dozrievali o niekoľko týždňov skôr, ako obyčajne – počnúc repkou a jačmeňom a končiac zimnými odrodami jabĺk. Skoršie dozrievanie neobišlo ani vinice. Burčiak, ktorý sa bežne dostáva na trh v polovici augusta, sa tento rok mohol uviesť do predaja už od začiatku augusta. Posun zažíva aj termín uvádzania vína z aktuálnej sezóny. Zatiaľ čo po minulé roky sa do predaja dostávalo od prvého novembrového pondelka, tento rok je to o mesiac skôr.

„Po posune termínu pri burčiaku sme požiadali aj o skoršie uvádzanie vína z kampane 2024 na trh, aby zákazníci mali možnosť ochutnať jedinečné mladé slovenské vína z novej kampane aj v tejto začiatočnej fáze. Dôvodom žiadosti o výnimku bolo samozrejme to, že hrozno tento rok začalo dozrievať skôr,“ vysvetlila Jaroslava Kaňuchová Pátková, výkonná riaditeľka Zväzu vinohradníkov a vinárov Slovenska.

Vína, ktoré sa dostanú na trh počas októbra, však nemôžu byť označené ako „mladé vína“. Toto označenie naďalej môžu niesť len produkty, ktoré sa do predaja dostanú po prvom novembrovom pondelku, teda v tomto roku po 4. novembri.

Nové produkty aj s prepočtom kalórií

Okrem zmeny termínov nastávajú od tejto sezóny aj zmeny v údajoch na etiketách. Tie totiž po novom musia uvádzať aj výživové údaje, vzťahujúce sa na víno – teda napríklad energetickú hodnotu, kalórie, obsah soli či nasýtených mastných kyselín a ďalšie – a to aj v prípade, že ich hodnota vo víne je nulová. Novinka, ktorá prešla legislatívou ešte vlani, u mnohých vinárov vyvolali nevôľu. Ide však o opatrenie vychádzajúce z európskych pravidiel.

„Tieto nové pravidlá označovania boli zavedené v poslednej reforme spoločnej poľnohospodárskej politiky. Ich cieľom je zlepšiť informovanosť spotrebiteľov. Vďaka označovaniu môžu jednoducho a ľahko získať informácie o pridaných látkach, alergénoch či výživovej a kalorickej hodnote,“ uviedla už pred časom Ingrid Ludviková, hovorkyňa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Stačia priemerné hodnoty

Okolo označovania a konkrétnych hodnôt jednotlivých odrôd nastal v praxi v uplynulých mesiacoch chaos. Keďže každá dávka hrozna je pri výrobe vína rôzna, napríklad aj v závislosti od obsahu cukru, vznikli obavy, že pri každej dávke bude nutný prepočet. Napokon to tak v praxi nie je.

„Vinári nemusia nič prepočítavať, pretože stačia priemerné hodnoty. Odchýlky sú pri víne dosť veľké, takže napríklad pre suché víno si stanovia jednu hodnotu a môžu ju uvádzať celý rok,“ vysvetlila Kaňuchová Pátková.

Zväz v uplynulých mesiacoch usporiadal aj mnohé školenia týkajúce sa toho, ako vína označovať.

„Vinári majú možnosť si vybrať, či budú nové údaje dávať cez QR kód alebo ich písať na etiketu. Je to tak 50 : 50, niekomu viac vyhovuje dať ich na etiketu, iní uprednostňujú QR kód. V každom prípade, informáciu o energetickej hodnote musia všetci uvádzať na etikete. Na trhu existuje niekoľko spoločností, ktoré umožňujú generovať QR kód za určitý poplatok. Niektorí to využívajú, iní si ich generujú samy. Musím povedať, že v uplynulom období mi prešlo rukami nespočetne veľa etikiet na kontrolu a vinári sa s tým podľa mňa vysporiadali výborne,“ dodala výkonná riaditeľka Zväzu vinohradníkov a vinárov Slovenska.

Autor článku: Ivana Kaliská
Zdroj obrázku: pixabay.com

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments