Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z domova

V husto obývaných krajoch je dostupnosť slovenských potravín najnižšia

V husto obývaných krajoch je dostupnosť slovenských potravín najnižšia
insert_photoFacebook Tomata Original

Slovenských potravín na pultoch obchodov je opäť menej, začiatkom tohto roka ich podiel klesol na 41,2 %. Medziročne ide tak o pokles o 0,6 percentuálneho bodu (p. b.). Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) realizovala v mesiacoch február až marec 2024 agentúra GO4insight. Prieskum prebiehal v 330 predajniach potravinových reťazcov na Slovensku.

„Dostali sme sa do situácie, kedy podiel slovenských potravín začal opäť klesať. Ukazuje sa, že výrazná podpora prvovýroby bez adekvátnej podpory spracovania nám viac slovenských potravín na pultoch obchodov neprinesie. Je preto namieste otázka, čo je základným cieľom podpory v agropotravinárskom sektore, či zabezpečenie dostatočného príjmu farmárov, alebo dostatok potravín pre našich spotrebiteľov,“ povedal prezident PKS Daniel Poturnay.

Zároveň dodal, že k tomu prispel aj technologický dlh potravinárskeho odvetvia, ktorý sa s meškajúcimi platbami Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) nepodarilo znížiť. Potravinári podľa neho potrebujú urgentne investovať nielen do nových technológií, ale aj do energetickej efektívnosti.

Prieskum ukázal, že najvyšší, 55-percentný podiel slovenských potravín mali obchody siete Coop Jednota. Ďalej to boli predajne Fresh s 51 % a CBA so 46 %. Najmenej slovenských potravín bolo, naopak, vystavených v Lidli, kde tvorili 29 %.

PKS spresnila, že na pultoch obchodných reťazcov boli zo slovenských výrobkov vystavené najmä mlieko, vody a minerálky, víno, pivo či mliečne a mäsové výrobky. Najmenej zastúpené boli slovenské cukrovinky, oleje, konzervované produkty a nealkoholické nápoje. Najvýraznejší nárast v prieskume zaznamenali mäsové výrobky, a to o 3 p. b. Naopak, pokles v rovnakom rozsahu dosiahli oleje.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že najviac – 47 % slovenských výrobkov je na pultoch obchodov v Žilinskom kraji. Ďalej nasleduje Prešovský kraj so 44 %, Banskobystrický a Nitriansky kraj s rovnakým podielom 43 %. Najmenej ich bolo vystavených v Bratislavskom kraji, a to 37 %.

„Prieskum nám ukazuje zaujímavý trend, keď v husto obývaných krajoch s vysokou koncentráciou diskontných predajní a hypermarketov je dostupnosť slovenských potravín najnižšia. Naopak, v regiónoch s prevahou domácich obchodných sietí je podiel slovenských produktov v ponuke podstatne vyšší,“ uzavrel Poturnay.

Autor článku: TASR
Zdroj obrázku: Facebook Tomata Original

1 1 hlas
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
2 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments
Anton Spišák
Anton Spišák
26. jún 2024 16:12

Je zaujímavé kolko všeliakých organizácií hovorí do polnohospodárstva a potravinárstva. V slobodnom prostredí,kde hlavnou zásadou je nezasahovať do konkurencie,pestujemerôzne kategorie dotácií,podpôr a všeliakých vplyvov,ktoré škodia rozvoju a udržaniu zdravého podnikatelského prostredia.Na jednej strane je slubované občanom,že budú zabezpečené lacnejšie potraviny,ale keď sa objaví pestovatel,alebo chovatel,ktorý je schopný dodávať svoje produkty… Celý komentár »

realista
realista
27. jún 2024 6:47
Odpoveď na  Anton Spišák

z Vášho pohľadu s Vami možno len súhlasiť. Ale treba poukázať na fakt, že nie sú to len dotácie, ktoré deformujú trh. Je aj to vysoký stupeň regulácie podnikania v celej vertikále sektoru výroby potravín, ktorú sme si vytvorili v EÚ. Tá výraznou mierou prispieva k strate konkurencieschopnosti a deformácii… Celý komentár »