Štát udeľuje Značku kvality SK, ale nepodporuje jej znalosť
Značka kvality SK funguje už od roku 2004, kedy vznikol Národný program podpory poľnohospodárskych produktov a potravín. Podľa zoznamu drží aktuálne certifikát asi 1200 výrobkov – tie musia spĺňať podmienku výroby na Slovensku aj slovenského pôvodu surovín.
57 výrobkov
„Značku kvality udeľujeme slovenským výrobkom, ktoré vedia preukázať minimálne 75 percent pôvodu suroviny zo Slovenska a musia to byť výrobky, ktoré sú oproti iným, konkurenčným výrobkom niečím výnimočné,“ vyjadril sa minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.
Z jeho rúk si na slávnostnom odovzdávaní na výstave Agrokomplex v Nitre prevzali nové certifikáty výrobcovia z celého Slovenska. Celkovo v prvom aj druhom stupni tento rok certifikát získalo 18 producentov, Značka kvality SK pribudne na 57 výrobkoch. Medzi nimi je hlbokomrazený rakytník z Tvrdošoviec, pivo varené v Hurbanove, prémiový kávový nápoj, chladené a mrazené ryby z Prievidze či čučoriedkový džem, ktorý vyrábajú v Rimavskej Sobote.
„Naša výroba pôsobí v regióne v podstate už od roku 1903, pretože nadviazala na rimavskosobotskú konzervárenskú tradíciu. Aktuálne v rodinnej firme zamestnávame 35 ľudí a vyrábame džemy, marmelády a rôznu sladkú výrobu, ktorú ľudia poznajú aj z obchodných sietí,“ uviedol Michal Demeter zo spoločnosti Riso-R.
Značku kvality získal aj chlieb z družstva v Jarovniciach či pekáreň v Drahovciach. Certifikát si prevzali tiež výrobcovia syrov z Červeného Kameňa alebo producenti vajec z Rimavskej Soboty. Značka kvality sa objaví aj na obaloch viacerých mäsových výrobkov z Trenčína či na baleniach maku z obce Jarná.
„Pestovaniu maku sa venujem už cez 30 rokov a rodinné žezlo teraz predávam synovi. Zaujímavosťou nášho maku je to, že ho zbierame iba ručne a ručne ho vytriasame, aby sme ho spracovali šetrným spôsobom. Aby mal takú kvalitu a chuť, akú si pamätám, keď mak pestovala ešte moja mama,“ uviedla pestovateľka Gabriela Čechovičová.
Dlhoročnú tradíciu má aj pestovanie tekvíc a produkcia tekvicových jadier v Malom Cetíne pri Nitre. Výrobok si certifikát obnovoval.
„Táto značka nás odlíši od baliarní, teda od tých, ktorí jadierka len nakupujú, často zo zahraničia, a len ich zabalia. My ako rodina tekvice pestujeme už viac ako 20 rokov,“ uviedla za tekvicovú farmu z nitrianskeho regiónu Alena Bernadičová.
Okrem podpory chýba aj kontinuita
Cieľom Značky kvality SK je spopularizovať slovenských výrobcov a zviditeľniť ich na pultoch.
„Je to pre nás marketingový nástroj, ktorým sa zviditeľníme v rámci Slovenska. Žiaľ, v posledných rokoch je podpora značky zo strany štátu menšia. Bolo by treba viac finančných prostriedkov na marketingovú podporu, aby bola aj osveta u spotrebiteľov,“ zhodnotil Zoltán Száraz, predseda dozornej rady Potravinárskej komory Slovenska.
Okrem podpory chýba aj kontinuita. Logo značky kvality sa v minulosti menilo, čo viacerí producenti kritizovali.
„Aj v tejto dobe sa hovorí o zmene loga Značky kvality SK, čo by pre nás znamenalo ďalšie náklady na nové obaly a neprináša to žiadny extra význam,“ dodal Száraz.
Ministerstvo pôdohospodárstva nedávno rozvinulo diskusiu o zmene loga. Uvažovalo sa o redizajne, hoci nie výraznom. Napokon k nemu nedôjde – rezort od zámeru ustúpil po diskusiách so samotnými potravinármi. Ministerstvo aktuálne pracuje na novej kreatívnej podpornej kampani, ktorá by mohla byť hotová na jeseň.
„Verím, že v budúcnosti, keď príde ministerstvo s marketingovou podporou Značky kvality SK, aj týmto pomôžeme slovenským výrobcom dostať ich výrobky na pulty reťazcov a teda aj do žalúdkov spotrebiteľov,“ uzavrel minister Samuel Vlčan.