Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z ekonomiky

Dopracujeme sa ku komplexnej propagácii potravinárstva?

Dopracujeme sa ku komplexnej propagácii potravinárstva?
insert_photoarchív poľnoinfo.sk

Potravinársky priemysel sa podieľa na tvorbe hrubého domáce produktu viac ako štyrmi percentami. Na zamestnanosti približne 2,5 percentami a z hľadiska priemyslu patrí k tým málo odvetviam, ktoré minulý rok zaznamenali nárast produkcie. I napriek tomu ale môžeme povedať, že slovenské potravinárske podniky sa presadzujú nie len v zahraničí, ale i na pôde „slovenských“ obchodných systémov, veľmi ťažko.

V roku 2004 zaviedlo Ministerstvo pôdohospodárstva Národný program podpory domácich poľnohospodárskych výrobkov a potravín, známy pod pojmom – Značka kvality SK.

„Toto označenie vnímame ako dôležitý nástroj propagácie slovenských výrobkov, ktorý má už svoju tradíciu. Slovenskí výrobcovia potravín plne podporujú ďalšie prehĺbenie, skvalitnenie a propagáciu politiky Značky kvality SK a považujú ju za jednu z dôležitých ciest zvýšenia predajnosti potravín slovenského pôvodu,“ povedal včera na Informačnom dni pre potravinárov, Dušan Janíček, podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.

I keď od začiatku udeľovania Značky kvality SK registrujeme takmer päťsto najrôznejších potravinových výrobkov, ocenenie zostáva u mnohých spotrebiteľov neznáme.

„Je zaujímavé, že rezort pôdohospodárstva i podnikateľská verejnosť si uvedomujú potrebu agrárneho marketingu, ale stále ako keby sme tejto nadstavbe skutočne neuverili. Rozhodne nás ďaleko predbehla Česká republika, ktorá so svojou Klasou výrazne pomohla predaju českých výrobkov na domácom trhu,“ uviedla Zuzana Nouzovská, generálna sekretárka Slovenského mliekarenského zväzu.

Tá vidí problém najmä v nedostatočnom finančnom zabezpečení tohto podporeného nástroja.

„Značka kvality SK je tak poddimenzovaná, že nespĺňa ani základné úlohy,“ myslí si Zuzana Nouzovská.

Minister si je vedomý nedostatku prostriedkov a i napriek limitovaným zdrojom rezort naďalej podporuje i ďalšie aktivity slovenských výrobcov potravín. Napríklad účasť našich potravinárskych výrobkov na domácich a medzinárodných výstavách, podporné programy zamerané na výživu a zdravie obyvateľstva (Školské ovocie a Školské mlieko), alebo kampaň Objav mlieko, ktorej cieľom je stabilizácia a postupné zvyšovanie spotreby mlieka a mliečnych výrobkov.

„Celkový rozpočet projektu Objav mlieko predstavuje objem takmer 4,4 milióna eur a finančné podiely zainteresovaných strán sú 50 percent Európska únia, 30 percent štát z rozpočtu Ministerstva pôdohospodárstva a 20 percent prvovýrobcovia a spracovatelia,“ povedala Margita Štefániková, výkonná riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka.

Možnosť inšpirovať sa, ako komplexne podporiť predaj slovenských agropotravinárskych produktov vidí Zuzana Nouzovská napríklad v Rakúsku.

„Finančné príspevky na realizáciu agrárneho marketingu vyberá určená organizácia podľa zákona, v ktorom sú stanovené výšky príspevkov. Organizácia potom rozdeľuje prostriedky princípom ekvivalencie – vyzbierané z danej komodity sa investujú do propagácie danej komodity a princípom solidarity. To znamená pri poruchách trhu, napríklad kampane pri BSE,“ hovorí Zuzana Nouzovská.

Autor článku: Juraj Huba - poľnoinfo.sk
Zdroj obrázku: archív poľnoinfo.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments