Zadajte hľadaný výraz

Rastlinná výroba Zo sveta

ČR: Vzájomná spolupráca výrazne pomohla domácim zeleninárom

ČR: Vzájomná spolupráca výrazne pomohla domácim zeleninárom
insert_photoarchív poľnoinfo.sk - špargľa

Stále viac českej špargle sa predáva nie na farmárskych trhoch, ale v českých obchodných reťazcoch. Napríklad od najväčšieho pestovateľa, firmy Česká špargľa, išlo z ich tohtoročnej 240 tonovej produkcie k zákazníkom prostredníctvom obchodných reťazcov 225 ton.

Je za tým okrem iného aj koronavírusová pandémia, keď boli zatvorené reštaurácie a ľudia si naopak varili viac doma. Povedal dnes na tlačovej konferencii za firmu Jan Charvát.

České ministerstvo poľnohospodárstva sa spolu s obchodníkmi a potravinármi snaží podporovať predaj českej zeleniny. Dnes ocenilo tri obchodné reťazce ako najlepších predajcov českej špargle.

Podľa ministerských informácií sa špargľa do Českej republiky dostala v 18. storočí a pestovala sa predovšetkým na Morave, najviac v Ivančiciach.

„Česká špargľa bola dodávaná na cisársky dvor vo Viedni, do Nemecka alebo do Ríma. Pestovanie špargle sa obmedzilo v období oboch svetových vojen, keď bolo nutné zabezpečiť výživu obyvateľstva predovšetkým obilninami. V Ivančiciach sa konajú od roku 1994 Slávnosti špargle. V 90. rokoch minulého storočia Holanďania obnovili tradíciu pestovania špargle na Mělnicku, produkciu špargle následne vyvážali do Európy,“ uviedol český agrorezort.

Od roku 2012 potom firmu vlastnia českí majitelia.

Podľa Charváta bol tento rok, ako každý rok, problém so zamestnancami na sezónne práce. Vlani s príchodom pandémie sa podľa neho ukázalo, že práca na poliach pre Čechov nie je. Často prišli pracovať na jediný deň. Zahraniční skúsení pracovníci sú podľa neho výkonnejší. Teraz firma dodáva hlavne do reťazcov. Časť úrody ale predá tiež vo svojej farmárskej predajni.

Príklad fungujúcej spolupráce

„Iba za tri roky narástol podiel predaja českej špargle na pultoch obchodných reťazcov zo 60 na 90 percent predaného objemu. Ide pritom o našu ikonickú zeleninu, ktorá sa na dlhé desaťročia z českých polí vytratila. Jej návrat je jedným z rastúceho radu príkladov fungujúcej spolupráce poľnohospodárov a obchodných reťazcov,“ povedal dnes novinárom prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu ČR Tomáš Prouza.

Ministerstvo požiadalo 13 najväčších obchodných reťazcov o údaje o ich predaji špargle. Dnes potom ako najlepších predajcov ocenilo Kaufland, Lidl a Billu.

Autor článku: ČTK

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Najlepšie hodnotené
Najnovšie Najstaršie
Inline Feedbacks
View all comments