AFP: Čínsky včelár prosperuje vďaka internetu
Ma Kung-Cuo bol kedysi chudobným včelárom, ale dnes jazdí v BMW vďaka technológii, ktorá pomáha rastúcemu počtu poľnohospodárov v Číne predávať svoj tovar. Na internete uverejňujú videá ukazujúci pôvod ich výrobkov a život na dedine, píše agentúra AFP.
Klipy o pôvode produkcie vyhovujú spotrebiteľom, ktorí sú čoraz viac nároční na to, čo vlastne majú na tanieri. A pre roľníkov je to spôsob, ako sa vymaniť z trvajúcej chudoby, ktorú chce vládna komunistická strana tento rok oficiálne odstrániť.
Vrátiť sa späť na vidiek znamená neúspech
“Chcete ochutnať?” pýta sa Ma Kung-Cuo do objektívu chytrého telefónu, ktorý drží jeho priateľ, a zakusuje sa do včelieho plástu s medom jantárovej farby. Scénu vysiela pre 737.000 ľudí, ktorí sa prihlásili k odberu jeho príspevkov na sociálnej sieti Tou-jin.
Táto sociálna sieť so 400 miliónmi používateľov, čínska verzia aplikácie TikTok, umožňuje priamo vysielať videá a filmy. Starý mládenec, ktorý chová svoje včely v provincii Če-ťiang na východe Číny sa vďaka nej stal malou celebritou.
Ma Kung-Cuo, ktorý absolvoval univerzitu v provinčnej metropole Chang-čou, začal v meste predávať po internete oblečenie, ale nemal úspech. Preto sa rozhodol vrátiť do svojej obce Cheng-čang obklopenej zelenými horami.
“Keď videli, že sa vraciam, považovali ma za naničhodníka,” hovorí tridsaťjedenročný muž v koženej veste a obutý do tenisiek americkej značky.
“Tu nám opakujú, že len štúdium a zamestnanie v meste nás môže vymaniť z biedy,” dodáva.
Ľudí zaujíma vidiecka krajina
Ma Kung-CuO prevzal v roku 2015 rodinnú produkciu medu. Vďaka internetovým aplikáciám dosiahol ročný obrat vo výške jedného milióna jüanov (130-tisíc eur). Predaj však stagnoval.
Mladý včelár teda začal v novembri 2018 s pomocou priateľov publikovať svoje prvé videá. Na nich môžeme vidieť, ako uprostred včelieho roja otvára včelín, ako pláva v rieke, ako dráždi kohúta, ako na kopcoch pasie kravy alebo štiepa drevo.
“Nikdy nepropagujem svoje produkty. Ukazujte svoj každodenný život. Vidiecku krajinu. Ľudí to zaujíma,” zdôrazňuje.
“Odberatelia na sieti, keď pozrú video, niekedy pochybujú, či vážne predávam med. Je na nich, aby ma kontaktovali, ak si ho chcú kúpiť,” hovorí.
Rodičia boli chudobní
V Číne, kde sa hotové peniaze pozvoľna vytrácajú, sa za objednávky platí cez smartphone, alebo cez aplikácie WeChat alebo Alipay.
Ma Kung-CuO uvádza, že každoročne predá med za dva až tri milióny jüanov (asi 260 až 390-tisíc eur), ale ponúka aj sušené sladké zemiaky a hnedý cukor.
“Keď som bol malý, rodičia boli chudobní. V škole som závidel deťom, ktoré mali vreckové. Pretože to som ja nikdy nemal,” spomína.
Dnes jazdí v BMW a investuje do hotelov.
“Keď som začal používať Tou-jin, všetko sa zmenilo. Dnes môžem rodine kúpiť všetko, čo potrebuje. Pomáham tiež iným dedinčanom predávať ich produkty. Má z toho prospech celá miestna ekonomika,” vyhlasuje.
Čína je lídrom v šírení a sledovaní videozáznamov
Počet ľudí žijúcich pod hranicou chudoby na vidieku sa v Číne prudko znížil. V roku 1978 ich bolo podľa oficiálnych údajov 770 miliónov, zatiaľ čo vlani 16,6 miliónov.
Kľúčovú úlohu v posledných rokoch hral rýchly vzostup mobilných telefónov s pripojením na internet, ktoré teraz v Číne využíva vyše 800 miliónov ľudí. To umožnilo poľnohospodárom ponúkať svoje produkty on-line.
Čína je tiež najväčším svetovým trhom pre aplikácie umožňujúce šírenie a sledovanie videozáznamov. Americká auditu kancelária Deloitte v roku 2017 odhadovala, že v nadchádzajúcom roku tento trh vytvorí obrat vo výške štyroch miliárd eur.
Materská firma Tou-jinu Byte Dance usporiadala školenie pre 26.000 poľnohospodárov, najmä mladých, aby zvládali natáčanie videí. V Číne sú ďalšie platformy, ako je Kchuaj-šou či I-Č’-po, ale najpopulárnejšou aplikáciou je Tchao-pao, ktorá patrí gigantu Alibaba.
Podľa niektorých názorov ekonomika cez mobilné telefóny zbrzdí odchod ľudí z vidieka do miest, kde mnohí Číňania hľadali lepšie platené zamestnanie.
“Chcem ísť príkladom a ukázať mladým, ako ide zarábať aj na vidieku,” hovorí Ma Kung-Cuo.
Mladý muž už navyše dostal od užívateliek internetu, uchvátených nielen chuťou jeho medu, niekoľko ponúk na sobáš.