Zadajte hľadaný výraz

  • Inzercia
Komerčné informácie Z domova

Študenti prezentovali svoje nápady ku kvalitným a lokálnym potravinám

Študenti prezentovali svoje nápady ku kvalitným a lokálnym potravinám
insert_photoFacebook Obchodná fakulta EU v Bratislave

Ako dostať na pulty viac lokálnych potravín bol zámer súťaže Challange Labs Slovakia 2023, ktorú organizovala Slovak Business Agency, agentúra na podporu malého a stredného podnikania na Slovensku. Súťaž reflektuje na aktuálne výzvy v oblasti potravinárstva na Slovensku.

Podiel slovenských potravín

Na pultoch maloobchodných reťazcov je veľmi malý podiel slovenských potravín. Produktov z lokálnych, a teda blízkych regiónov je ešte menej. Potravinárska komora Slovenska uvádza, že podiel domácich potravín na pultoch obchodov v roku 2023 dosiahol hodnotu 41,7 %. Oproti roku 2022 ide o pokles o 0,6 percentuálneho bodu. Hoci v posledných piatich rokoch podiel vystavenia slovenských výrobkov mierne rástol, väčšina maloobchodných sietí ho však nezvyšovala. Rozhodujúci vplyv na výsledok mala zmena trhového podielu jednotlivých obchodných reťazcov na Slovensku.

Najvyššie zastúpenie slovenských potravín má dlhodobo Coop Jednota (54,8 %). Nasledujú predajne Fresh (51,3 %) a CBA (50,6 %). Tie sú pritom v rukách slovenských majiteľov, resp. pod slovenskou kontrolou. Zároveň treba uviesť, že ich podiel na obrate maloobchodu na domácom trhu patrí k tým nižším.

Naopak najmenej slovenských výrobkov je v ponuke reťazca Lidl (34 %), ktorý spolu s Kauflandom patria do skupiny Schwarz. Obe obchodné siete majú zároveň najvyšší podiel na slovenskom trhu, a to viac ako 47 %, pričom samotný Lidl dosiahol v roku 2022 tržby 1,9 mld. eur a rekordný zisk 158,6 mil. eur (približne 8 % tržieb, čo je vysoko nad priemerom v FMCG segmente nielen u nás ale aj vo väčšine trhových ekonomík).

Slováci tak dlhodobo nakupujú najmä tam, kde je slovenských potravín málo. Bežnou praxou sú v našich obchodoch rajčiaky z Maroka, oleje z Ukrajiny, mäso z Poľska alebo dokonca z Argentíny, či zemiaky z Egypta. Potraviny nie sú len spoza slovenských hraníc, ale dokonca mimo celej EÚ-27.

Návrhy inteligentných riešení

Ako zmeniť myslenie Slovákov, aby si pýtali viac domácich produktov a pomohli lokálnym poľnohospodárom a potravinárom? Riešenie sa snažili nájsť študenti vysokých škôl, ktorí sa pustili do boja s výzvou „Inteligentné riešenia a efektivita umiestňovania lokálnych potravín v prostredí maloobchodu a HoReCa“.

Súťaž prebiehala od 23. októbra do 22. novembra 2023, pričom účastníci boli rozdelení do 4 tímov. Absolvovali workshopové vzdelávanie Dizajnového myslenia pod vedením skúseného lektora a facilitátora Matúša Jarečného a aktívne pracovali na vybraných témach:

  • Efektivita obchodu/obchodných zástupcov lokálneho producenta potravín
  • Inteligentné chladničky a ich efektívne využitie pre lokálne produkty v maloobchode a HoReCa segmente
  • Efektivita druhotného vystavovania lokálnych produktov v maloobchodných reťazcoch
  • Neuromarketingové nástroje správneho umiestňovania lokálnych potravín v maloobchode a HoReCa segmente

Každý tím mal zároveň prideleného mentora, profesionála so skúsenosťami v predmetnej oblasti.

Súťaž vyvrcholila finálnym dňom 22. novembra 2023 v priestoroch Slovak Business Agency v Bratislave, kde pred odbornou porotou študenti prezentovali svoje finálne nápady. Účastníkov prišli podporiť aj úspešní účastníci minulých ročníkov, ktorí sa so svojimi inovatívnymi projektmi VELES FARMING a SHUFLIK už dostali aj na trh.

Víťazom podujatia sa stal tím študentov Ekonomickej univerzity v Bratislave v zložení Kristína Dúbravská, Barbara Lenická, Filip Žiak, Marián Uhrinec a mentor Ing. Patrik Čermák s návrhom mobilnej aplikácie NÁJDI SI TO SVOJE kombinujúcej možnosť hry so získaním zľavy alebo rýchlej navigácie a nákupu zdravých lokálnych potravín v supermarkete. Hra kombinuje inovatívne technologické riešenie s vplyvom na myslenie zákazníkov, pričom cieli segmentáciou na viaceré skupiny spotrebiteľov. Či nájde svoje uplatnenie, je nateraz otvorené.

Prínos pre prax

Prínosné boli aj ostatné projekty ďalších tímov a viaceré z nich by sa mohli časom pretaviť do reálnych podnikateľských riešení a vstúpiť na trh. Práve takéto myšlienky podporuje EIT FOOD Hub na Slovak Business Agency, ktorý vedie Milan Fiľa. To, by v konečnom dôsledku mohlo pomôcť tak slovenským poľnohospodárom a potravinárom ako aj konečným zákazníkom mať viac kvalitných a lokálnych potravín zo Slovenska.

V poradí už 3. ročník spomínanej súťaže Challange Labs bol podporený Európskym technologickým inštitútom (EIT), konkrétne jeho časťou EIT FOOD.  Na Slovensku ho prezentujú Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre a Slovak Business Agency. Partnerom podujatia bola spoločnosť McCarter, a.s., slovenský výrobca tradičných a inovatívnych nápojov s osobitým zapojením riaditeľa výskumu spoločnosti Jána Dureca.

Autor článku: doc. Ing. Milan Fiľa, PhD., EIT FOOD Hub manager
Zdroj obrázku: Facebook Obchodná fakulta EU v Bratislave

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments