SAMO je prekvapená, že sa pekári znižujú k polopravdám a zavádzaniu verejnosti
Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) je prekvapená, že sa pekári znižujú k zmesi poloprávd a k zavádzaniu verejnosti. Uviedol to pre TASR Martin Krajčovič, predseda SAMO v reakcii na piatkové vyjadrenia Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov o tom, že zahraničné obchodné reťazce sa na Slovensku správajú k pekárom, cukrárom a cestovinárom inak ako v domácich krajinách.
„Nie je pravda, že potraviny v Nemecku sú lacnejšie ako u nás, na základe dát Eurostatu je cenová úroveň potravín v Nemecku vyššia ako na Slovensku. Ak by sme do toho zarátali aj ceny z predajných akcií, tak ten pomer v prospech Slovenska by sa ešte zväčšil, keďže podiel akciového predaja v potravinách je na Slovensku vyšší ako v Nemecku, no oficiálne štatistiky ich nevedia zapracovať,“ priblížil.
Pekári však podľa Krajčoviča už nespomenuli, že napríklad to isté pečivo predávajú obchodníkom na Slovensku za vyššie ceny, ako napríklad ich kolegovia v Česku pre obchodníkov v Českej republike. Rovnako to boli pekári, ktorí takmer každé tri mesiace zvyšovali odbytové ceny a obchodníci si v priemere tieto zvýšenia nepremietali do predajných cien.
Pečivo je podľa neho totiž kategória, na ktorej sa v zásade nerobí profit, pretože ide o nízke párcentové položky, ktoré si však vyžadujú množstvo personálu na obsluhu a v prípade dopekaného pečiva aj vysoké náklady na energie. Nehovoriac o tom, že na pečive sú spolu s ovocím a zeleninou aj najväčšie odpisy, čo je čistá strata pre obchodníkov.
Krajčovič zdôraznil, že obchodníci korektne počas tohto náročného obdobia komunikovali s pekármi a akceptovali zvyšovanie cien aj na vlastný úkor. Po zarátaní inflácie zaznamenali obchodníci za rok 2022 ako jediní z celej potravinovej vertikály pokles zisku, a to až o 11 %.
„Ako jediní z celej potravinovej vertikály reálne znižovali infláciu, čo dnes už preukázateľne potvrdili zverejnené finančné výsledky a nezávislí analytici. Tento argumentačne nepodložený útok zo strany pekárov iba ukazuje, kto sa reálne správa nekorektne a kto tiež reálne nemá záujem o konštruktívny dialóg,“ dodal predseda SAMO.
Obchodné reťazce v zahraničí nezneužívajú svoje dominantné postavenie
SZPCC 3. novembra uviedol, že zahraničné obchodné reťazce sa na Slovensku správajú k pekárom, cukrárom a cestovinárom úplne inak ako v domácich krajinách, a to po rokovaní zväzov pekárov z Nemecka, Francúzska, Švédska, Česka, Rumunska, Maďarska a Slovenska. To sa uskutočnilo na konferencii Medzinárodnej únie pekárov a cukrárov (UIBC). Jej účastníkom boli aj predstavitelia SZPCC.
„Informácie od predstaviteľov pekárskych zväzov západnej Európy a najmä z Nemecka ukazujú, že obchodné reťazce v domácich krajinách spolupracujú s výrobcami potravín na neporovnateľne lepšej úrovni. Nezneužívajú svoje dominantné trhové postavenie, rokovania o obchodných podmienkach sú slušné, výrobcov potravín netlačia do cien na hrane výrobných nákladov a realizujú aj dlhodobé, niekoľkoročné kontinuálne spolupráce s cieľom podporiť lokálnu produkciu potravín. To sú na Slovensku nevídané veci. Na pultoch v Nemecku aj vďaka tomu môžu spotrebitelia naraziť na nižšie ceny ako na Slovensku. Tento ‚patriotizmus‘ reťazcov v domovských krajinách však nadnárodné siete neprenášajú na Slovensko,“ povedal predseda predstavenstva SZPCC Milan Lapšanský.
Je to svatá pravda šecko. Úplne šecko je pravda, aj tak, aj tak Napríklad takú kávu. Všetci ju vystrčia za 12€, stojí tam mesiac bez povšimnutia, a nakoniec sa na konci mesiaca vypredá po 5,99. Alebo aj vajíčka sa kupujú až keď mesiac ležia na pulte, a potom ich musia… Celý komentár »
Aby sme nezabudli na maslo, masliari by sa mohli uraziť. Niežeby ľudia kupovali čerstvé zdravé maslo pekne za 4,50 a nakúpili si na Vianoce aj za 5. Nie, oni si nakúpia až po sviatkoch aj polročné vytiahnuté z mrazničky, len za to, že stojí 2,99! No sú normálni, skupáni falošní!… Celý komentár »