Zadajte hľadaný výraz

Potravinárstvo Z domova

POZNÁMKA: Tak ktorým smerom sa vydáme?

POZNÁMKA: Tak ktorým smerom sa vydáme?
insert_photowww.ovko.sk

Obchodné reťazce sa na Slovensku rozmnožujú ako huby po daždi. Hektáre jedinečnej a kvalitnej ornej pôdy sú zaberané plechovými škatuľami, o ktorých účele nikto z nás nepochybuje: poskytnúť spotrebiteľovi všetko na jednom mieste tak, aby nemusel navštíviť ďalší obchod a aby si v ňom našiel všetko, čo mu ku šťastiu chýba.

Tímy marketingových odborníkov vypracúvajú stratégie, ktorými jednoduchého občana usmerňujú tam, kam chcú. A tak sa stane, že namiesto plánovaného 5-zložkového nákupu odchádzate odľahčený o zopár tisícok s plným košíkom vecí, ktoré ani nepotrebuje. S jedlom rastie aj chuť a tým, že kúpyschopnosť obyvateľstva sa zväčšuje, zvyšujú sa aj nároky občana na spôsob života. Zrazu si možeme dovoliť aj niečo navyše, niečo, na čo sme sa predtým iba pozerali. Okrem pozitívneho efektu šetrenia času nakupovaním všetkého na jednom mieste nám obchodné reťazce spôsobujú aj čosi iné. Znižovaním cien rôznymi akciami, poddimenzovaním reálnych hodnôt tovarov pripravujú ťažké konkurenčné prostredie slovenským tradičným maloobchodníkom, ktorých existencia závisí od návštevy každého zákazníka. Takýmto spôsobom maloobchod prichádza o kúpnu silu, dostáva sa do ťažkostí, ktoré v nejednom prípade končia skrachovaním alebo zatvorením prevádzky.
Mali by sme si uvedomiť, že nakupovaním v megaobchodoch okrádame sami seba. Každá siedma libra minutá vo Veľkej Británii ide do vrecka o.r. TESCO. Toto naozaj chceme? Nielenže zisk obchodných reťazcov mizne kdesi v banke zahraničného investora, ale treba sa pozrieť aj na výkupné ceny, ktorými strpčujú život našim prvovýrobcom a potravinárom. Títo sú, chtiac či nie, odkázaní sa im podriadiť, keďže našinec si rád spraví výlet a ide nakupovať do hypermarketu namiesto toho, aby podporil služby menších, našich – slovenských predajcov. Mali by sme si uvedomiť, že podporou našich – slovenských výrobkov podporujeme v konečnom dôsledku zas len sami seba, informovaním sa a kúpou výrobkov s označením „slovenský výrobok“ alebo ´´SKK´´ – značkou kvality sme si istý, že peniažky, ktoré míňame zostávajú na Slovensku a podporujú tak jeho rozvoj. „Značka kvality SK“ je udeľovaná výrobcom na poľnohospodárske výrobky a potraviny iba po splnení všetkých podmienok, ktoré sú ustanovené. Prihlasovaný výrobok musí spĺňať požiadavky ustanovené zákonom NR SR č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov, Potravinovým kódexom Slovenskej republiky, alebo aj zákonom č. 421/2004 Z. z. o ekologickom poľnohospodárstve v znení neskorších predpisov a legislatívou Európskej únie.

Mali by sme byť hrdí na naše domáce produkty, ktoré nielen že sú chutné a zdravé, ale sa výrazným spôsobom podieľajú na tvorbe zdravej domácej ekonomiky a ich výroba nám dáva pracovné príležitosti aj v oblastiach, kde pracovný trh zrovna neprekvitá. Mali by sme podporovať predaj lokálnych produktov a výrobkov. Ak vo vašom obchode chýba niečo, o čom si myslíte že by to tam malo byť, skúste na to upozorniť predajcu, v mnohých prípadoch chýba komunikácia medzi zákazníkom a obchodom a preto sme potom odkázaní na to, čo nám kto ponúkne. Verím, že si čoskoro (najmä po príchode eura) uvedomíme silu podpory toho, čo sami vyrábame a čo nás môže spokojne živiť. Verím, že naša národná hrdosť nám nedovolí položiť slovenskú produkciu potravín na kolená.

Autor článku: Bc. Martin Mikurčík, SPPK
Zdroj obrázku: www.ovko.sk

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Odoberať komentáre k tomuto článku
Upozorniť ma
guest
0 Komentárov
Inline Feedbacks
View all comments