Miroslav Jureňa o odpočte pôsobenia ministra Zsolta Simona v rokoch 2010 – 2012
Spoločné ciele – sebestačnosť potravín, zamestnanosť na vidieku, rovnosť v EÚ vieme pomenovať všetci. Avšak riadenie rezortu ministrom Simonom jasne dokazuje, že to nie je cesta k dosiahnutiu týchto cieľov.
Pôsobenie ministra Zsolta Simona je najtragickejšou udalosťou v riadení ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka. Prezident republiky Ivan Gašparovič 9. 2. 2012 vyjadril názor, že rezort pôdohospodárstva nevystúpil z ulity vlastnej dôležitosti a namiesto toho aby s podnikateľským sektorom a jeho predstaviteľmi spolupracoval, volil konfrontačné a mocenské prístupy.
Simon zaviedol v riadení rezortu nové prvky založené na osobnej samoľúbosti a etnickej povýšenosti. Systematicky zneužíval úrad a na toto zneužívanie poukážem na konkrétnych prípadoch:
• Konal proti občanom Slovenskej republiky v prípade občianskeho združenia s názvom Tokajské združenie, keď sabotoval administráciu ich žiadosti a nakoniec ich žiadosť bola zúradovaná 28. 10. 2011 Úradom priemyselného vlastníctva. V tomto prípade jednoznačne konal v prospech záujmov Maďarska.
• Na pracovnom stretnutí s producentmi bryndze dňa 13.5.2011 zaujal stanovisko, že „bryndza nie je jedinečný výrobok na Slovensku, preto nemožno postupovať podľa článku 5, smernice 2000/13“. Minister viackrát spôsobil škody slovenským výrobcom svojimi vystúpeniami v médiách a vyhláseniami typu „Slovenskí výrobcovia falšujú bryndzu“.
• Konal proti štátnemu podniku LESY SR v prípade Slánske lesy, keď vydal rozhodnutie v prospech „ mafiána ” – majiteľa obchodnej spoločnosti Slánske lesy.
• Podporoval klientelizmus v obchode s drevom na ktorý sme poukázali v konkrétnom prípade predaja 600 000 m3 dreva jednému priekupníkovi bez elektronickej aukcie, spoločnosti TATRA TIMBER Logistik.
• Personálnymi a štrukturálnymi zmenami, kde kritériom personálneho výberu je maďarčina, zasahoval do kvalitatívnej úrovne riadenia rezortu. Príkladom je odvolanie Ing. Ľubomíra Mičeka zástupcu FAO v Ríme, významného odborníka a diplomata na základe osobnej nenávisti. Prijímanie na odborné pozície bez vyhlásenia výberového konania, týmto spôsobom na APRR za posledný polrok bolo prijatých cca. 20 osôb s jediným cieľom administrácie projektov podľa požiadaviek strany MOST – HÍD a osobných objednávok pána ministra.
• V prípade PPA sme poukázali na uzatvorenie zmluvy – rekonštrukcia a modernizácia penziónu spoločnosťou MBL, nikdy nebolo vydané stavebné povolenie, následne Simon nariadil zmluvu zrušiť.
• Rozhodovacie právomoci koncentroval do úzkeho okruhu ľudí, ktorí ignorovali rezortnú – vedeckú základňu a konali len na základe vlastných predstáv a intuícií.
V oblasti hospodárskej, ktorá sa priamo týka podnikateľského sektora uvádzame nasledovné nezvládnuté negatíva :
• Od roku 2011 zrušil daňové úľavy na tzv. červenú naftu.
• Zrušil predaj z dvora – zvýhodnená DPH na 6 %.
• Zrušil zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch.
• Prijatie zákona o užívaní pozemkov v zriadených záhradkových osadách a vysporiadanie vlastníctva k nim bez odbornej komunikácie so Slovenským zväzom záhradkárov.
• Nezvládnutá náhrada škôd spôsobených záplavami v roku 2010.
• Úplne zastavenie vyplácania podpôr na prelome rokov 2011 – 2012 zo strany PPA, odôvodnené testovaním nových informačných systémov.
• Zastavenie platieb na VDJ, neriešenie modulácie priamych platieb v roku 2012.
• Neschopnosť zabezpečiť dostatok finančných prostriedkov pre štátnu pomoc.
• Často sa prezentoval zvýšením zamestnanosti, opak je však pravdou, žiadna podpora špeciálnej živočíšnej a rastlinnej výroby.
• Nekoncepčnosť a nevypracovanie aspoň strednodobej koncepcie rozvoja odvetvia.
• Rád vystupoval na úrovni okresného kontrolóra potravín pričom je za zistené nedostatky priamo zodpovedný. Naopak zrušil potravinársku sekciu na ministerstve, zrušil potravinársku sekciu na veterinárnej a potravinovej správe. Kontroly zistili nedostatky avšak neuložili žiadne pokuty ktorými sa rád prezentoval.
Osobitou kapitolou je SPP EÚ, kde v tomto období sú mimoriadne dôležité diplomatické a lobistické aktivity. V tomto smere absolútne zlyhal čoho dôkazom je jeho častá absencia účasti na Rade ministrov a nekvalifikované a plne neobsadené zastúpenie stálej pracovnej skupiny rezortu pôdohospodárstva v Bruseli. V súvislosti s presadzovaním rovnosti v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky je neobyčajne dôležitá komplexná angažovanosť vrátane premiéra SR ako i Ministerstva zahraničných vecí. Ako jediný v EU navrhol zrušenie dotácií.